Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
varjag
Saknad medlem †

En ödesdiger signal

Inlägg av varjag » 13 februari 2006, 23:37

Den första signalen från Amiralitetet i London till alla Flottans enheter efter
Chamberlains radiotal med krigsförklaringen mot Tyskland var kort och kryptisk;
1) Hur lydde signalen ? 2) Hur länge dröjde det innan Royal Navy inledde fientligheter ?
3) Vilket fartyg stod för den bedriften ? 4) Vilket fartyg - blev sjökrigets första
offer ?..../Varjag

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 14 februari 2006, 11:56

Får gissa lite...

1) Winston is Back!
2) Vet ej, men U-39 sänktes den 14:e av jagarna Faulknor, Firedrake och Foxhound efter en misslyckad attack på HMS Ark Royal.
3) Se ovan
4) SS Athenia, sänkt av U-30 den 3 september 1939

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 februari 2006, 13:06

Belisarius skrev:Får gissa lite...

1) Winston is Back!
2) Vet ej, men U-39 sänktes den 14:e av jagarna Faulknor, Firedrake och Foxhound efter en misslyckad attack på HMS Ark Royal.
3) Se ovan
4) SS Athenia, sänkt av U-30 den 3 september 1939
'Winston is back' - signalen kom nog bara obetydligt efter den Signal jag söker. Men bara efter att Chamberlain
hade utnämnt Churchill till Marinminister. 'The Senior Service' reagerade minsann snabbare än så - 'flottan var
bra på det' - som någon skrev. Dom öppnade fientligheterna bara timmar efter 'signalen'.../Varjag

varjag
Saknad medlem †

Signalen - ett tips!

Inlägg av varjag » 14 februari 2006, 22:19

Eftersom ingen hittat rätt ännu tipsar jag en smula; sjökrigets första offer (det var egentligen två)
sänkte sig självt när Royal Navy uppenbarade sig - och omedelbart efteråt gjorde ett annat fartyg
i 'sällskap' - detsamma. Det hände i de vatten där La Plataslaget stod - tre månader senare. Ett av
de inblandade fartygen - fanns 'på plats' även Luciadagen 1939...../Varjag

Perruz
Medlem

Inlägg av Perruz » 14 februari 2006, 22:46

God kväll Skalmän

Gissade på att det Var HMS Ajax som var i farten och se, första offret var "Olinda" 3/3-39. Hon sänktes tre timmar efter den första signalen som var "Total Germany" (kort och koncist).

Per

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 februari 2006, 23:01

Perruz skrev:God kväll Skalmän

Gissade på att det Var HMS Ajax som var i farten och se, första offret var "Olinda" 3/3-39. Hon sänktes tre timmar efter den första signalen som var "Total Germany" (kort och koncist).

Per
'Total Perruz' ! - det 'andra offret' var f.ö. s/s Carl Fritzen seglade tillsammans med s/s Olinda.
Perruz fråga.....Varjag

Perruz
Medlem

Inlägg av Perruz » 15 februari 2006, 09:57

Nästa fråga

Pearl Harbour 7 dec. 1941. Det var inte bara Japanska plan som var i luften under morgonen, under anfallet så lyckades
ett litet antal amerikanska ajaktplan starta.

Men, när anfallet inleddes vid 8-tiden på morgonen så fanns redan två amerikanska flygstyrkor i luften över och i närheten av Oahu, vilka var där, varför och vad hände med dessa flygstyrkor.

Per

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 februari 2006, 11:59

Perruz skrev:Nästa fråga

Pearl Harbour 7 dec. 1941. Det var inte bara Japanska plan som var i luften under morgonen, under anfallet så lyckades
ett litet antal amerikanska ajaktplan starta.

Men, när anfallet inleddes vid 8-tiden på morgonen så fanns redan två amerikanska flygstyrkor i luften över och i närheten av Oahu, vilka var där, varför och vad hände med dessa flygstyrkor.

Per
Kanske t.o.m. tre styrkor Perruz? Dels fanns där ett dussin B-17D på väg in för mellanlandning - som hade oturen anlända mitt under anfallet.
Dom landade med förluster - åtta på Hickham, två på Haleiwa, en på Bellows Field och en på en golfbana på norra Oahu.
USS ENTERPRISE hade 6(?) stycken SBD's i luften - som skulle landa på Ford Island - dom kom ivägen för japanerna oxå
och ett par (?) blev nedskjutna - samt ngn av 'eget lv'. ENTERPRISE hade också fyra F4F i luften - som, när rapporten om
attacken kom - beordrades spana efter de japanska hangarfartygen. När dom - efter fruktlös spaning - återvände för att
landa på Ford Island - blev fem av dem nedskjutna av de, då hypernervösa, Lv-skyttarna. mvh, Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 15 februari 2006, 12:01

varjag skrev: ENTERPRISE hade också fyra F4F i luften - som, när rapporten om
attacken kom - beordrades spana efter de japanska hangarfartygen. När dom - efter fruktlös spaning - återvände för att
landa på Ford Island - blev fem av dem nedskjutna av de, då hypernervösa, Lv-skyttarna. mvh, Varjag
Hmm, klonade dom sig i luften eller?? 8O 8)

/CvD

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 15 februari 2006, 12:12

CvD skrev:
varjag skrev: ENTERPRISE hade också fyra F4F i luften - som, när rapporten om
Hmm, klonade dom sig i luften eller?? 8O 8)

/CvD
"Get off that booze Varjag!!!!!!"
Correction; flighten av F4F's bestod av SEX plan - och tack för påpekandet CvD.....jag häller apelsinjuice i nästa glas :lol:
Varjag

Perruz
Medlem

Inlägg av Perruz » 15 februari 2006, 16:40

Hej Varjag klokt det där med Juicen...

B-17 Korrekt

Scouting Squadron 6 startade med 12 plan och förlorade tre nedskjutna och tre sakande, två av de återstående planen
var skadede, ett av dessa oreparabelt. Totalt förlorade man 8 man (3 piloter 5 spanare/skyttar) samt hade 3 sårade.

Jag räkande inte med de sex F4F:orna då de startade först på kvällskvisten 17.00 enligt de källor jag kollat i.
Efter det eftersök man gjorde sydösterut tillsamans med 18 TBD från "Torpedo six" och 6 Dauntless från VB-6. gick jakten
till Hickham för att landa vid pass 21.10. När man kom över fältet så öppnade LV (i hela PH) eld med följd att 4 plan och
tre piloter förlorades.

Men detta är ju detaljer frågan går till Varjag!

// Per

varjag
Saknad medlem †

Nöjestripp över Mount Everest

Inlägg av varjag » 15 februari 2006, 21:45

Det är inte ofta stridsflygare kan ta sig en liten nöjestripp mitt under brinnande krig. Men en överste
i USAAF gjorde faktiskt det 1942. (Överstar kan ta sig friheter som löjtnanter och annat löst folk
inte kan antar jag....) Mannen var djupt religiös - och beskriver sin flygning som en spirituell upplevelse.
Han flög över Lhasa (där flygförbud rådde!) - som han färgfotograferade från luften och över Mt. Everest
som är 8800 meter högt. En höjd som bara få flygplan kunde nå på den tiden....
1) Vem var han ? 2) Vilken sorts flygmaskin använde han ? 3) Vad hette hans bok, där flygningen
beskrevs ?../Varjag

Zeta
Medlem

Inlägg av Zeta » 15 februari 2006, 22:10

Robert Scott från RAF?
boken heter :God is my co-pilot 8)

Scott flög P-43A
Bilderna tog han, precis som en turist.. i färg.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 16 februari 2006, 01:44

OT. Har för mig att Hollywood gjorde en film på samma titel. All sanning o verklighet skall förstöras...

Han måste ha älskat sitt gamla område Robert, Kina. När hans fru hade dött, då var han en bit över sjuttio, så red han kamel och gick längs de alla milen längs kinesiska muren, sådär lite mer än 350 mil.
Sen har ju gjort en massa annat overkligt också sedan dess, har för mig att han flög modern jet-fighters nära åttioårsåldern.

Har dessutom för mig att han var sonson till General Lee i amerikanska inbördeskriget.

Fascinerande man, blir intressant att läsa hans tankar om där uppe när boken är köpt, som ateist kan man kan kanske även bli spirituell på 8.000 m, fast på ett annat sätt.
6000 fot när man flyger själv ger bara en vacker upplevelse. Tyvärr.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 16 februari 2006, 03:40

Zeta skrev:Robert Scott från RAF?
boken heter :God is my co-pilot 8)

Scott flög P-43A
Bilderna tog han, precis som en turist.. i färg.
Javiss Zeta - det var Robert Scott som 'besegrade' Everest i en P-43. Och boken gick som
följetong i den svenska tidningen FLYG under 1943/44? Scott var inte i RAF. Han var USAAF
detacherad till Flygande Tigrarna i Kina en tid - och Bagheera har rätt, det gjordes en film
baserad på boken och med samma titel, ehuru jag inte minnst att 'everestflygningen' kom
med i filmen.
Zeta's fråga! Varjag

Låst