Quiz: Andra världskriget
Filmfrågor
För att 'byta diet' försöker jag med ett par filmfrågor. En tysk och en amerikansk film från VK2.
De svenska titlarna var 'U-båt västerut' (tysk) och 'Livbåt' (amerikansk). Frågorna: 1) Vilken tysk
u-båt spelade 'rollen' i den tyska filmen ? 2) Vilket fartygs livbåt - (46 dygn före räddningen) låg
till grund för den amerikanska ?....../Varjag
De svenska titlarna var 'U-båt västerut' (tysk) och 'Livbåt' (amerikansk). Frågorna: 1) Vilken tysk
u-båt spelade 'rollen' i den tyska filmen ? 2) Vilket fartygs livbåt - (46 dygn före räddningen) låg
Re: Filmfrågor
OK jag tipsar....ubåten i filmen var vid inspelningen under befäl av Kplt. Karl-Heinz Moehle - och denvarjag skrev:För att 'byta diet' försöker jag med ett par filmfrågor. En tysk och en amerikansk film från VK2.
verkliga livbåten kom från ett amerikanskt fartyg. Varom John Steinbeck skrev en historia som om-arbetades
till filmmanus. Alfred Hitchcock gjorde filmen...../Varjag
Re: Filmfrågor
Efter att ha rådfrågat min eminenta bok om ubåtsfilmer har jag kommit fram till att det är U123.varjag skrev:OK jag tipsar....ubåten i filmen var vid inspelningen under befäl av Kplt. Karl-Heinz Moehle - och denvarjag skrev:För att 'byta diet' försöker jag med ett par filmfrågor. En tysk och en amerikansk film från VK2.
verkliga livbåten kom från ett amerikanskt fartyg. Varom John Steinbeck skrev en historia som om-arbetades
till filmmanus. Alfred Hitchcock gjorde filmen...../Varjag
Hittade tom filmaffischen på nätet.
http://www.dataphone.se/~ms/ubootw/movi ... -cover.jpg
/CvD
Ja först som man är, det blir en flygfråga WW2.
Men först så lägger jag in några klassiska citat från filmen Lifeboat:
F.ö. fick Steinbeck oförtjänt kritik efter filmen att den var för tyskvänlig. Men det var inte riktigt hans eget outgivna manuskript som följdes i filmen. Hitchcock skrev om en del.
Över till Liberator B-24.
Den absolut sista utvägen man skulle ta för nödlandning med en B-24 var att ditcha i havet, allt annat var bättre, hur djävligt det andra alternativet än var.
Detsamma gällde inte för B-17 t.ex.
B-17:s hade 10 gånger bättre överlevnadschans för besättningen vid ditching.
Varför skulle man "aldrig" ditcha en B-24?
Men först så lägger jag in några klassiska citat från filmen Lifeboat:
Dying together's even more personal than living together.
Det sista handlar om att de hade en upplockad tysk sjöman i båten, som var den ende som bl.a. kunde navigera.We're not like you! You're made of iron, we're just flesh and blood! Hungry and thirsty flesh and blood!
F.ö. fick Steinbeck oförtjänt kritik efter filmen att den var för tyskvänlig. Men det var inte riktigt hans eget outgivna manuskript som följdes i filmen. Hitchcock skrev om en del.
Den absolut sista utvägen man skulle ta för nödlandning med en B-24 var att ditcha i havet, allt annat var bättre, hur djävligt det andra alternativet än var.
Överväg att lägga de senare frågorna i utr-quizen. Bra frågor men tenderar att "glida" iväg.

Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 11 gånger.
Den de facto frågan var:MD650 skrev:Överväg att lägga de senare frågorna i utr-quizen. Bar frågor men tenderar att "glida" iväg.
Att man kommenterar i sitt svar i frågan, i quizen, för att lämna mer kort kunskap i ämnet ser jag som en del i quizens själ, den handlar inte bara om rätta korta svar, utan om kort förklarande lärdom dessutom.
Senast redigerad av 1 Bagheera, redigerad totalt 11 gånger.
Har ingen avvikande uppfattning. Man kan fråga sig (överväga) ifall frågan passar bättre i utr-quizen.Bagheera skrev:
Att man kommenterar tidigare i inlägget, frågan, i quizen, för att lämna mer kort kunskap i ämnet ser jag som en del i quizens själ, den handlar inte bara om rätta korta svar, utan om ny kort förklarande lärdom dessutom.
Frågan i sig är inget fel med. åtminstone enl. mitt förmenande.
Ditching with a B-24
OK - jag klipper kontroversen. B-24 Liberator - som var högvingad och med en flygkropp som en
jättelig val - 'satte flygkroppen' först vid vattenlandning eller s.k. 'ditching', utan någon hjälp av
vingarnas flytkraft. Den var givetvis inte byggd för det - och erfarenheterna visade att vid
vattenlandning - bröts flygkroppen omedelbart av ungefär vid den bakre infästningen av bomb-
luckorna. Vilket innebar att hela flygplanet med besättning - sjönk på mellan 30-60 sekunder.
Inte speciellt moralhöjande om motorerna började krångla - men med sin höga fart och långa
räckvidd gjorde B-24:orna en viktigt insats i kampen mot ubåtarna - genom att 'stänga flyggapet'
mitt i Atlanten. B-24 VLR - betydde Very Long Range......Varjag
jättelig val - 'satte flygkroppen' först vid vattenlandning eller s.k. 'ditching', utan någon hjälp av
vingarnas flytkraft. Den var givetvis inte byggd för det - och erfarenheterna visade att vid
vattenlandning - bröts flygkroppen omedelbart av ungefär vid den bakre infästningen av bomb-
luckorna. Vilket innebar att hela flygplanet med besättning - sjönk på mellan 30-60 sekunder.
Inte speciellt moralhöjande om motorerna började krångla - men med sin höga fart och långa
räckvidd gjorde B-24:orna en viktigt insats i kampen mot ubåtarna - genom att 'stänga flyggapet'
mitt i Atlanten. B-24 VLR - betydde Very Long Range......Varjag
Helt riktigt varjag.
Bombluckorna var för veka/bräckliga och gav med sig vid sättningen, följden var som du skriver att kroppen bröts av vattentrycket, alt. att kroppen höll men då strömmade stora mängder vatten in i farten via öppningen och planet sjönk på några få sekunder.
1/Lt Richard Hruby lyckades sätta sin B-24 i Nordsjön 29 april -44 på tillbakavägen från Berlin och hela besättningen överlevde.
Your takeoff.
Bombluckorna var för veka/bräckliga och gav med sig vid sättningen, följden var som du skriver att kroppen bröts av vattentrycket, alt. att kroppen höll men då strömmade stora mängder vatten in i farten via öppningen och planet sjönk på några få sekunder.
1/Lt Richard Hruby lyckades sätta sin B-24 i Nordsjön 29 april -44 på tillbakavägen från Berlin och hela besättningen överlevde.
Your takeoff.
Kustartillerister
Kustartilleristerna - hade det oftast lugnt och bra under VK 2. Dom satt vid sina kanoner -
i väntan på en fiende som nästan aldrig dök upp. Ett av undantagen - från den regeln,gällde
en vågad raid - som avslogs med svåra förluster för angriparna. Dom kom 'rätt i gapet' på
ett KA-batteri vars tvenne dubbeltorn såg ut så här. Frågorna;
1) Var hände detta ? När ? Vem angrep - och vem försvarade ?
Bonus - vad var det för kaliber på KA-pjäserna ?......../Varjag
i väntan på en fiende som nästan aldrig dök upp. Ett av undantagen - från den regeln,gällde
en vågad raid - som avslogs med svåra förluster för angriparna. Dom kom 'rätt i gapet' på
ett KA-batteri vars tvenne dubbeltorn såg ut så här. Frågorna;
1) Var hände detta ? När ? Vem angrep - och vem försvarade ?
Bonus - vad var det för kaliber på KA-pjäserna ?......../Varjag
- Bilagor
-
- Kustkanoner.jpg (19.66 KiB) Visad 741 gånger