Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 februari 2006, 12:54

Det är till att vara 'på bettet' CvD! Jojomensan - 4 av 5 rätt. Fartyget hette vid
denna händelse faktiskt FENRIS och tillhörde Sveabolaget i Stockholm. Då de flesta
forumnister inte vet var SYDOSTBROTTEN's fyrskepp låg så hände detta utanför
Umeå i Bottenviken! s/s FENRIS var p.v.t. Holmsund från Örnsköldsvik när hon kom
ivägen för den sovjetiska ubåten Scha 311 under Kapten A. Vershinin. Ubåtens däcks-
kanon var bara en liten 45mm's-pjäs - men det räckte. Scha 311 hade troligen något
fel på torpedmekanismerna - eller var Kapten Vershinin oerhört sparsam med sina
torpeder - då han angrep två finska fartyg på samma sätt.....CvD's fråga! Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 1 februari 2006, 14:03

Hade precis läst det i en bok :)

Jag söker en person, som sägs vara den första finska officer som stupade under vinterkriget. Det var även han som myntade uttrycket Mannerheimlinjen.
Vem var han och vad är han känd för mer?

/CvD

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 1 februari 2006, 23:11

Ledtråd: När han dog räddade livet på kaptenen Ehrnrooth, den blivande generalen och Mannerheimriddaren som avled för något år sedan. Personen var även en känd konstnär.

/CvD

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 2 februari 2006, 00:14

Jorma Gallen-Kallela.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 2 februari 2006, 00:41

Oavsett om svaret ovan är rätt eller inte så har jag en innestående fråga sedan Edgar Kain-frågan :) så:

Nästa krig i Finland; vad var "Bunkerblomman" ?
Bonus om det kommer svar på vilken typ av "avdelning" som ansvarade för Bunkerblomman.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 februari 2006, 02:28

Marktenteri på Hangöfronten ? Kanske de svenska frivilliga som slogs där ? Vill minnas ngt
om det i det lilla muséet vid vägen innan man kommer in till Hangö.....Varjag

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 2 februari 2006, 03:59

varjag skrev:Marktenteri på Hangöfronten ? Kanske de svenska frivilliga som slogs där ? Vill minnas ngt
Helt rätt, fixar du vilken typ av avdelning som skötte det hela också?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 2 februari 2006, 04:11

Bagheera skrev:
varjag skrev:Marktenteri på Hangöfronten ? Kanske de svenska frivilliga som slogs där ? Vill minnas ngt
Helt rätt, fixar du vilken typ av avdelning som skötte det hela också?
...hmmm, då blir det rena gissningen....'Malajkompaniet' låter för enkelt. Kan det ha varit Lottor? -
äsch - jag v e t helt enkelt inte :roll: , Varjag

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 2 februari 2006, 04:20

Jo, du visste rätt, i Finland kallades Lottorna med fullt namn Lotta Svärd-avdelning.

Yours!

varjag
Saknad medlem †

En envis man

Inlägg av varjag » 2 februari 2006, 05:08

Thanks Bagheera.....jag prövar med en personfråga igen. Denne officer vann stor respekt
hos sina motståndare, hans eget land förlänade honom sin högsta krigsutmärkelse, som
han fick 'posthumt' efter att ha fallit i en ojämn kamp. Frågorna:
1) Vem var han ? 2) Mellan vilka - och var/när - stod striden ?....../Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 2 februari 2006, 09:26

Bagheera skrev:Jorma Gallen-Kallela.
Korrekt

/CvD

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem

Kapten Fogarty Fegen

Inlägg av alexcykel » 2 februari 2006, 10:01

Kapten Fegen fick victoria korset efter att ha tagit upp kampen mot en tysk jagare med sitt beväpnade handelsfartyg Jervis Bay den 5 november 1940. Genom sitt självmordsangrepp räddade han 33 av de 38 fartygen i konvojen.

Efter att ha gått igenom de 34 royal navy män som fått Victoria korset under första och andra världskriget hittade jag tillslut rätt!

varjag
Saknad medlem †

Re: Kapten Fogarty Fegen

Inlägg av varjag » 2 februari 2006, 11:24

alexcykel skrev:Kapten Fegen fick victoria korset efter att ha tagit upp kampen mot en tysk jagare med sitt beväpnade handelsfartyg Jervis Bay den 5 november 1940. Genom sitt självmordsangrepp räddade han 33 av de 38 fartygen i konvojen.

Efter att ha gått igenom de 34 royal navy män som fått Victoria korset under första och andra världskriget hittade jag tillslut rätt!
- Bra Googlat.....
Japp <alexcykel> - det är Capt. Fogarty Fegen från hjälpkryssaren HMS JERVIS BAY. Och han var minsann inte någon
'Feg en' - för det var ingen jagare, utan det tyska 'västfickslagskeppet' ADMIRAL SCHEER. JERVIS BAY hade sju antika
15 Cm-pjäser mot SCHEER's sex 28:or.....Det är män som Fogarty Fegen - som gett Royal Navy det dess välförtjänta
nimbus.....detta - var JERVIS BAY....din fråga, Varjag
Bilagor
fartyget.jpg
fartyget.jpg (12.39 KiB) Visad 1012 gånger

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem

Överlåtelse

Inlägg av alexcykel » 3 februari 2006, 09:21

I den information jag läste om Kapten Fegens hjältemodiga kamp användes ordet "Raider", det stod inte vilken raider.
Min dåliga engelska översatte det till jagare. "Pocket battleship" brukar ju vara den gängse engelska benämningen på Admiral Scheer.
Det gör hjältemodet ännu större, mitt problem var att bilden var tagen under första världskriget, jag tänkte ju inte på att frågan var ställd i detta forum... Fegen var 49 år när han dog.

Jag överlåter frågan till den som vill, då jag kommer vara borta från datorn under helgen.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Re: Överlåtelse

Inlägg av Psilander » 3 februari 2006, 10:10

alexcykel skrev:I den information jag läste om Kapten Fegens hjältemodiga kamp användes ordet "Raider", det stod inte vilken raider.
Min dåliga engelska översatte det till jagare. "Pocket battleship" brukar ju vara den gängse engelska benämningen på Admiral Scheer.
Det gör hjältemodet ännu större, mitt problem var att bilden var tagen under första världskriget, jag tänkte ju inte på att frågan var ställd i detta forum... Fegen var 49 år när han dog.

Jag överlåter frågan till den som vill, då jag kommer vara borta från datorn under helgen.
Adm Scheer agerade som en sk "surface raider" dvs ett fartyg för räder mot fiendens handelsvägar ungefär som kapare på den gamla goda tiden. De tyska "panzerschiffen" dvs Adm. Scheer, Deutschland (Lützow) Adm Graf von Spee brukar som sagt ofta penämnas fickslagskepp efter engelskans Pocketbattleship. Korrekt svenska översättning är antingen slagkryssare eller pansarskepp, beroende på hur man vill översätta dem. De brukar ofta klassificeras som just slagkryssare, medan våra svenska pansarskepp, som tjänade som delvis deras förbild klassificeras antingen som "aroured ship" eller Coastdefence battleship.

Låst