Quiz: Andra världskriget
Det är till att vara 'på bettet' CvD! Jojomensan - 4 av 5 rätt. Fartyget hette vid
denna händelse faktiskt FENRIS och tillhörde Sveabolaget i Stockholm. Då de flesta
forumnister inte vet var SYDOSTBROTTEN's fyrskepp låg så hände detta utanför
Umeå i Bottenviken! s/s FENRIS var p.v.t. Holmsund från Örnsköldsvik när hon kom
ivägen för den sovjetiska ubåten Scha 311 under Kapten A. Vershinin. Ubåtens däcks-
kanon var bara en liten 45mm's-pjäs - men det räckte. Scha 311 hade troligen något
fel på torpedmekanismerna - eller var Kapten Vershinin oerhört sparsam med sina
torpeder - då han angrep två finska fartyg på samma sätt.....CvD's fråga! Varjag
denna händelse faktiskt FENRIS och tillhörde Sveabolaget i Stockholm. Då de flesta
forumnister inte vet var SYDOSTBROTTEN's fyrskepp låg så hände detta utanför
Umeå i Bottenviken! s/s FENRIS var p.v.t. Holmsund från Örnsköldsvik när hon kom
ivägen för den sovjetiska ubåten Scha 311 under Kapten A. Vershinin. Ubåtens däcks-
kanon var bara en liten 45mm's-pjäs - men det räckte. Scha 311 hade troligen något
fel på torpedmekanismerna - eller var Kapten Vershinin oerhört sparsam med sina
torpeder - då han angrep två finska fartyg på samma sätt.....CvD's fråga! Varjag
...hmmm, då blir det rena gissningen....'Malajkompaniet' låter för enkelt. Kan det ha varit Lottor? -Bagheera skrev:Helt rätt, fixar du vilken typ av avdelning som skötte det hela också?varjag skrev:Marktenteri på Hangöfronten ? Kanske de svenska frivilliga som slogs där ? Vill minnas ngt
om det i det lilla muséet vid vägen innan man kommer in till Hangö.....Varjag
äsch - jag v e t helt enkelt inte
En envis man
Thanks Bagheera.....jag prövar med en personfråga igen. Denne officer vann stor respekt
hos sina motståndare, hans eget land förlänade honom sin högsta krigsutmärkelse, som
han fick 'posthumt' efter att ha fallit i en ojämn kamp. Frågorna:
1) Vem var han ? 2) Mellan vilka - och var/när - stod striden ?....../Varjag
hos sina motståndare, hans eget land förlänade honom sin högsta krigsutmärkelse, som
han fick 'posthumt' efter att ha fallit i en ojämn kamp. Frågorna:
1) Vem var han ? 2) Mellan vilka - och var/när - stod striden ?....../Varjag
Kapten Fogarty Fegen
Kapten Fegen fick victoria korset efter att ha tagit upp kampen mot en tysk jagare med sitt beväpnade handelsfartyg Jervis Bay den 5 november 1940. Genom sitt självmordsangrepp räddade han 33 av de 38 fartygen i konvojen.
Efter att ha gått igenom de 34 royal navy män som fått Victoria korset under första och andra världskriget hittade jag tillslut rätt!
Efter att ha gått igenom de 34 royal navy män som fått Victoria korset under första och andra världskriget hittade jag tillslut rätt!
Re: Kapten Fogarty Fegen
- Bra Googlat.....alexcykel skrev:Kapten Fegen fick victoria korset efter att ha tagit upp kampen mot en tysk jagare med sitt beväpnade handelsfartyg Jervis Bay den 5 november 1940. Genom sitt självmordsangrepp räddade han 33 av de 38 fartygen i konvojen.
Japp <alexcykel> - det är Capt. Fogarty Fegen från hjälpkryssaren HMS JERVIS BAY. Och han var minsann inte någon
'Feg en' - för det var ingen jagare, utan det tyska 'västfickslagskeppet' ADMIRAL SCHEER. JERVIS BAY hade sju antika
15 Cm-pjäser mot SCHEER's sex 28:or.....Det är män som Fogarty Fegen - som gett Royal Navy det dess välförtjänta
nimbus.....detta - var JERVIS BAY....din fråga, Varjag
- Bilagor
-
- fartyget.jpg (12.39 KiB) Visad 1012 gånger
Överlåtelse
I den information jag läste om Kapten Fegens hjältemodiga kamp användes ordet "Raider", det stod inte vilken raider.
Min dåliga engelska översatte det till jagare. "Pocket battleship" brukar ju vara den gängse engelska benämningen på Admiral Scheer.
Det gör hjältemodet ännu större, mitt problem var att bilden var tagen under första världskriget, jag tänkte ju inte på att frågan var ställd i detta forum... Fegen var 49 år när han dog.
Jag överlåter frågan till den som vill, då jag kommer vara borta från datorn under helgen.
Min dåliga engelska översatte det till jagare. "Pocket battleship" brukar ju vara den gängse engelska benämningen på Admiral Scheer.
Det gör hjältemodet ännu större, mitt problem var att bilden var tagen under första världskriget, jag tänkte ju inte på att frågan var ställd i detta forum... Fegen var 49 år när han dog.
Jag överlåter frågan till den som vill, då jag kommer vara borta från datorn under helgen.
Re: Överlåtelse
Adm Scheer agerade som en sk "surface raider" dvs ett fartyg för räder mot fiendens handelsvägar ungefär som kapare på den gamla goda tiden. De tyska "panzerschiffen" dvs Adm. Scheer, Deutschland (Lützow) Adm Graf von Spee brukar som sagt ofta penämnas fickslagskepp efter engelskans Pocketbattleship. Korrekt svenska översättning är antingen slagkryssare eller pansarskepp, beroende på hur man vill översätta dem. De brukar ofta klassificeras som just slagkryssare, medan våra svenska pansarskepp, som tjänade som delvis deras förbild klassificeras antingen som "aroured ship" eller Coastdefence battleship.alexcykel skrev:I den information jag läste om Kapten Fegens hjältemodiga kamp användes ordet "Raider", det stod inte vilken raider.