Quiz: Andra världskriget
Vichyregimen
Jag har läst att Gibraltar bombades av vichyregimen som svar på britternas Task Force H i medelhavet där de anföll franska fartyg i Oran Algeriet. Flyplanen de flög? Jag gissar vilt på några gamla trötta Moraneplan. 8)
Var de startade ifrån? Inte en aning!
Det kanske var i tidigaste laget för vichy?
Re: Vichyregimen
Grattis alexcykel - du har rätt på 1) och Bonusfrågan......(Force H - hade på kvällen den 3:e skördat 1300 franskaalexcykel skrev:Jag har läst att Gibraltar bombades av vichyregimen som svar på britternas Task Force H i medelhavet där de anföll franska fartyg i Oran Algeriet. Flyplanen de flög? Jag gissar vilt på några gamla trötta Moraneplan. 8)
liv i Mers-el-Kebir, vilket utlöste anfallet). Ferocius - 'tar' 2:an, bombplanen kom från Franska Marocko. Bara Trean
kvar...det var minsann inga 'gamla trötta Moraneplan' utan hypermoderna bombare...de bästa Frankrike hade.
DET borde vara lätt att gissa!......./Varjag
'gamla trötta....'knappast!
OK killar - ni kan era tyska/engelska/amerikanska bombplan - men fransoserna låg väl
framme.....här några av <alexcykels> 'gamla trötta moranes...', fullt i klass med vad
någon annan hade 1940...och - alexcykels fråga! Varjag
framme.....här några av <alexcykels> 'gamla trötta moranes...', fullt i klass med vad
någon annan hade 1940...och - alexcykels fråga! Varjag
- Bilagor
-
- LeO 451 bombplan i Marocko.jpg (10.46 KiB) Visad 1336 gånger
Vem som sa det, vet jag inte - men tror en brittisk tidning skrev det - efter kriget. Eller var det kanske enBagheera skrev:Gått i stå igen enligt moderatorernas 24 timmar, så ny fråga kommer:
Vem sade efter kriget följande:
" Den norska handelsmarinen var under andra världskriget mera värd för de allierade än en million soldater. "
??
norsk? I vilket fall - hade talaren/skribenten - helt rätt! Varjag
Ett höftskott
Jag drar till med Karl Dönitz!
Re: Ett höftskott
Mannen jag söker var minister, inte Präsidentalexcykel skrev:Jag drar till med Karl Dönitz!
Ja då måste jag gissa på Churchill själv - fast jag inte minns uttalandet. Alla hansBagheera skrev:Den jag åsyftar var engelsk minister.varjag skrev:Kan det ha varit ngn norsk minister som uttalade sig efter befrielsen? Varjag
andra ministrars uttalanden stod ju alltid i skuggan av 'hans'....Varjag