Madam Alexandra Kollontai.......VarjagTorbjörn J skrev:Fråga: Vem var Sovjets ambassadör i Stockholm 1940?
/Torbjörn
Quiz: Andra världskriget
-
Torbjörn J
- Medlem
Tack Torbjörn - innan vi lämnar Mde Kollontai - bör det erinras att hon hjälpte Finland enTorbjörn J skrev:Korrekt!
Varjags fråga!
/Torbjörn
del både 1940 och 1944. Hon var också en av de få - överlevande 'gamla bolsjevikerna'
och när hon 'hemkallades till Moskva' 1951 var hon så livrädd att Stalin skulle likvidera
henne - att hon officiellt föreslog att hon och Östen Undén (vår utrikesminister) skulle
göra en GEMENSAM resa till Moskva.
Varjag
OK - vi kör en enkel en....tyska flottan hade en massa 'bokstavsbåtar'. Det fanns M-Boote som
var stora minsvepare, R-Boote som var små minsvepare - och inte minst de famösa S-Boote
som härjade i Engelska Kanalen och annorstädes. Nedan har ni en bild av en S=Schnellboot
under provtur. Frågan...vad kallade engelsmännen alla dessa tyska 'bokstavsbåtar.../Varjag
var stora minsvepare, R-Boote som var små minsvepare - och inte minst de famösa S-Boote
som härjade i Engelska Kanalen och annorstädes. Nedan har ni en bild av en S=Schnellboot
under provtur. Frågan...vad kallade engelsmännen alla dessa tyska 'bokstavsbåtar.../Varjag
- Bilagor
-
- S-Boot.jpg (13.3 KiB) Visad 1133 gånger
Ja den 'officiella siffran' skall vara 9 slagskepp, 23 kryssare och 104 jagare - enligt min bokhylla. Men minst ettleo2 skrev:Då tar jag den . Och kör lite Normandi. Hur många Slagskepp, kryssare och jagare hade dom alligerade när dom gick iland.??
par av dom där 'slagskeppen' tror jag var Monitorer, motorpråmar med slagskeppskanoner (?). För att 'bena ut'
detaljerna behövs nog 'våran Battler'.....
CvD skrev:Varjag brukar väl vakna upp från sin australienska sömn ungefär i den här tiden, så han hittar nog på någon fråga.
Skulle inte förvåna mig om den handlar om tyska kapare
/CvD
var som bekant de amerikanska indianernas övergud, åtminstone enligt Karl May.
Men en 'WINNETOU' spelade också en roll i de tyska hjälpkryssarnas verksamhet.
Vad var Winnetou?......../Varjag