Quiz: Andra världskriget
Jajamensan - det höftskottet satt precis! Det var Rokossovskij - och naglarna blev kvarFerocius skrev:Ok jag skjuter från höften. Det kan inte bli mer än fel.
1. Fältmarskalk Konstantin Rokosovskij.
2. Han blev torterad under Stalins utrensningar på 1930-talet, och förlorade i samband med det sina fingernaglar.
i Lubyanka 1937, din fråga! Varjag
Bara en kommentar, jag stod framför KGB:s Lubyanka, med Felix Dzerzhinsky´s staty bakom mig 1980.
Jag skakade faktiskt rent fysiskt vid tillfället.
Jag skakade faktiskt rent fysiskt vid tillfället.
Senast redigerad av 1 Bagheera, redigerad totalt 5 gånger.
Och som tack för sina mödor - blev Novikov arresterad 1946, torterad och satt i fängelse till 1949.Ferocius skrev:Rätt. Alexander Novikov utnämndes till Flygmarskalk i mars 1943.
Marskalkstaven är din, Varjag
Men fick behålla fingernaglarna tror jag...
Vad kallades det förband som sysslade med strategisk spaning för Luftwaffes överkommando?
/Varjag
Chansning
Jag tippar på Oberbefehlshaver der Luftwaffe (Obdl) Aufklärungsgruppe under ledning av Oberleutnant Rohwehl med säte i Berlin.
Problemet är att först i februari 1944 bildas formellt OKL innan dess låg de under riksministeriet för luftfart. Avdelning 5 "främmande stater" under generalstaben skulle också kunna vara ett alternativ, men den tycks ha försvunnit efter ombildningen 1944.
Jag ser fram emot svaret!
Problemet är att först i februari 1944 bildas formellt OKL innan dess låg de under riksministeriet för luftfart. Avdelning 5 "främmande stater" under generalstaben skulle också kunna vara ett alternativ, men den tycks ha försvunnit efter ombildningen 1944.
Re: Chansning
Och alexcykel - du får rätt för det. Major Theodor Rowehl, var chef för en enhet som som hettealexcykel skrev:Jag tippar på Oberbefehlshaver der Luftwaffe (Obdl) Aufklärungsgruppe under ledning av Oberleutnant Rohwehl med säte i Berlin.
'Aufkl.Gruppe d. Befehlshaber. d. Luftwaffe' (dvs Göring själv) och sysslade just med strategisk spaning
med en del exotiska flygplanstyper och över fjärran länder......Förbandet kallas omväxlande i litteraturen
för 'Rowehl-Gruppe', 'Geschwader Rowehl' och t.o.m. 'Rowehl-Staffel'. Det nådde aldrig mycket mera ä
Staffel-storlek...
din fråga! Varjag
Ny fråga
Tackar för att du gav mig rätt! Jag chansade på det förband som stod närmast under Göring i organisationsplanen efter 1939.
Frågan Vad kallades det förband som bildades av utländska frivilliga i finska vinterkriget den 8 januari 1940?
Frågan Vad kallades det förband som bildades av utländska frivilliga i finska vinterkriget den 8 januari 1940?
-
Torbjörn J
- Medlem
Inte rätt svar
Dessvärre är Torbjörns svar inte rätt.
Rätt Tusenbach!
Avdelning sisu bildades i Lappo den 8/1 1940.
Din fråga Tusenbach.
Din fråga Tusenbach.