Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 17 november 2005, 16:44

14 maj. Skulle kanske be moderatorerna lägga över tråden i allmänna tråden?

/ Probstner

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 17 november 2005, 17:22

Välkommen till forumet, pajfarmor!
Bra intitativ med en quiz men för att det inte forumet ska "svälla över" med quizar så hänvisar jag till att fortsätta i 2.vk-quizen.
:)

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 november 2005, 11:44

Det här förtjänar nog en egen tråd!?...så att inte quizzen 'fryser fast'. Ryska uppgifter om tagna krigsfångar anger 2 388 000 tyskar mellan 1941-45 och därtill 1 097 000 'andra' - dvs rumäner, ungrare, italienare osv. (var dom så många?) plus c:a 600 000 japaner. Bortsett från japanerna kommer siffran till c:a de 3,5 miljonerna Per-Erik skriver om. 'Ryska uppgifter' anger som vanligt inte - hur många som överlevde och repatrierades, utom att 10% av japanerna dog. Den ryska statistiken (Appelbaum/GULAG) omfattar tydligen inte heller de tusenden som frös/svalt ihjäl, eller dog av sina sår INNAN de registrerats som krigsfångar - uppenbarligen en mycket ansenlig siffra....detta bara som ett inlägg - INTE ett quiz-svar, mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 18 november 2005, 12:32

För att få lite fart så antar jag att frågan är fri....

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 november 2005, 12:55

Per-Erik Larsson skrev:För att få lite fart så antar jag att frågan är fri....
OK Per-Erik, för att sätta fart kör jag en enkel en....vilken händelse odödliggjorde denna term under kriget....

Any Britishers down there...The Navy is here.... (' Finns några engelsmän där nere? Flottan är här') /Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 18 november 2005, 12:57

varjag skrev:
OK Per-Erik, för att sätta fart kör jag en enkel en....vilken händelse odödliggjorde denna term under kriget....

Any Britishers down there...The Navy is here.... (' Finns några engelsmän där nere? Flottan är här') /Varjag
Almarkincidenten i Jössefjorden. Besättningen på HMS Cossack bordade Altmark och ropade de berömda orden.

/CvD

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 18 november 2005, 13:17

CvD skrev:
varjag skrev:

Almarkincidenten i Jössefjorden. Besättningen på HMS Cossack bordade Altmark och ropade de berömda orden.

/CvD
Berömda.....nej odödliga - för oss R.N.-buffs.......din fråga CvD, Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 18 november 2005, 13:36

Vad innebar operationerna Tanne West och Tanne Ost och hur var utgången för dem?

/CvD

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 18 november 2005, 13:42

Tanne Ost
Operation Tanne Ost ("Fir East") was a German operation during World War II to capture the island Suursaari (Russian Gogland) in the Gulf of Finland before it could fall into Soviet hands. Suursaari was especially important because it worked as a lock in the Finnish gulf guarding the minefields keeping the Soviet Baltic Navy in Kronstadt.

The operation was initially planned with another operation to capture the Åland Islands (Tanne West), which was not carried out.

On September 15, 1944, a first wave of 1400 men from both the Wehrmacht and the Kriegsmarine were loaded on ships in Tallinn. Before the assault the German commander tried to negotiate with the Finnish commander on Suursaari, as he thought the Finns might leave without resistance. The negotiations were a complete failure and the invasion had to begin. When the German ships approached Suursaari the Finnish crew on the island opened fire. However most of the troops made it to the beaches, but there the difficulties continued, somewhat because of the Finnish defense being much more numerous than expected. After sunrise the Soviets made bombing runs on the German ships. A second wave of untrained Kriegsmarine troops was withdrawn before they could land. The operation ended in a complete failure, with the Finns capturing some 700 German prisoners.

This operation marked the beginning of hostility between German and Finnish troops, known as the Lapland War. Before this, the Germans had conducted their withdrawal from Northern Finland without incident.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 18 november 2005, 13:44

Per-Erik Larsson skrev:En tysk operation för att ta Åland.
De vart bara planerade?
En av operationerna var en tysk operation att ta Åland och den utfördes inte precis som du skrev.
Men vilken av operationerna var det och vad innebar den andra operationen och hur gick det med den?

/CvD

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 19 november 2005, 12:08

Ledtråd: Tanne West var den planerade landstigningen på Åland.
Men vad innebar Tanne Ost och hur gick operationen?

/CvD

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 19 november 2005, 12:28

F'låt CvD - men jag trodde Per-Erik hade svarat på 'Tanne Ost' - fast texten var på engelska. Tyskarna försökte ta Hogland, det gick åt helvete, punkt. mvh, Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 19 november 2005, 12:34

Ups :oops: :oops:
Nu har jag varit blind igen :oops: :oops:
Dags att gå till en optiker 8O 8O
Missade fullkomligt svaret på Tanne Ost :oops:

Per-Erik har förstås dragit full pott,
Tanne West, en planerad landstigning av Åland som ställdes in
Tanne Ost, en genomförd landstigning av Hogland som slogs tillbaka av finnarna.

Pers fråga :oops:
Sorry!! :oops:

/CvD
Senast redigerad av 1 CvD, redigerad totalt 19 gånger.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 19 november 2005, 17:37

Ok, jag har idétorka, så frågan är fri :)

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 19 november 2005, 19:12

Vad hette rumänernas plan för att återta de områden som förlorades till Sovjetunionen till följd av icke-angreppspakten mellan sistnämnda land och Tyskland 1939?

/ Probstner

Låst