Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 19 oktober 2005, 01:35

I mitt huvud klingar långt bak Marianerna och Carolinerna. Nära till bunker från Japsen?

Ren gissning, hej hopp ner i det blå med huvudet före!

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 19 oktober 2005, 04:24

Bagheera skrev:I mitt huvud klingar långt bak Marianerna och Carolinerna. Nära till bunker från Japsen?

Ren gissning, hej hopp ner i det blå med huvudet före!
Ja Bagheera! EN av ögrupperna är den rätta, Marianerna, nu gäller det bara ön och dess speciella egenskaper som gjorde den attraktiv.....ett svanhopp till kanske? / Varjag

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 19 oktober 2005, 14:01

OK - 24 timmar, bara ett napp - tips på vägen. ÖN ligger i norra delen av Marianerna. Den är egentligen TRE små öar - alla delar av randen på en caldera som tittar upp ur havet sådär 100-200 meter över havsytan..../Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 19 oktober 2005, 15:29

En koll på kartan får mig att gissa på Maug Islands...

/CvD

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 19 oktober 2005, 22:29

CvD skrev:En koll på kartan får mig att gissa på Maug Islands...

/CvD
Och Maug Islands är korrekt! Ankarplatsen i den vattenfyllda calderan
skyddade mot insyn utom från ett fåtal bäringar och Maug Islands var obebodda.....CvD's fråga../Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 20 oktober 2005, 10:21

Här frågar jag efter ett fartyg som hade två namn under sin karriär. Jag vill ha det mest kända namnet på henne och ger en guldstjärna till den som kan det andra namnet.

Hon byggdes 1938 och under inledningen av kriget seglade hon runt i Sydatlanten. Efter ett besök i hemlandet seglade hon nordostpassagen till Stilla havet och opererade sedan där och i Indiska oceanen (osäker). Hon slutade sina dagar med en explosion ombord när hon var inne för operationer i Yokohamas hamn.

(Vilka fartyg använde Maug Island, varjag??. Nyfiken :) )

/CvD

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 20 oktober 2005, 12:14

CvD skrev:Här frågar jag efter ett fartyg som hade två namn under sin karriär. Jag vill ha det mest kända namnet på henne och ger en guldstjärna till den som kan det andra namnet.

Hon byggdes 1938 och under inledningen av kriget seglade hon runt i Sydatlanten. Efter ett besök i hemlandet seglade hon nordostpassagen till Stilla havet och opererade sedan där och i Indiska oceanen (osäker). Hon slutade sina dagar med en explosion ombord när hon var inne för operationer i Yokohamas hamn.

(Vilka fartyg använde Maug Island, varjag??. Nyfiken :) )

/CvD
Ja CvD - hennes mest kända namn var Schiff 45 , Hilfskreuzer KOMET - dessförinnan var hon m/v EMS tillhörande Norddeutscher Lloyd.

Jag tror inte KOMET nyttjade Maug-ankarplatsen men däremot hade hon ett möte med s/s ALSTERTOR och m/s KULMERLAND i lagunen på Lamotrek.
KOMET sänktes av brittiska motortorpedbåtar utanför Cherbourg den 14:e oktober 1942.
(Vad beträffar Yokohama och explosionen där = se Schiff 10, Hilfskreuzer THOR)

mvh, Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 20 oktober 2005, 12:19

varjag skrev:
CvD skrev:Här frågar jag efter ett fartyg som hade två namn under sin karriär. Jag vill ha det mest kända namnet på henne och ger en guldstjärna till den som kan det andra namnet.

Hon byggdes 1938 och under inledningen av kriget seglade hon runt i Sydatlanten. Efter ett besök i hemlandet seglade hon nordostpassagen till Stilla havet och opererade sedan där och i Indiska oceanen (osäker). Hon slutade sina dagar med en explosion ombord när hon var inne för operationer i Yokohamas hamn.

(Vilka fartyg använde Maug Island, varjag??. Nyfiken :) )

/CvD
Ja CvD - hennes mest kända namn var Schiff 45 , Hilfskreuzer KOMET - dessförinnan var hon m/v EMS tillhörande Norddeutscher Lloyd.

Jag tror inte KOMET nyttjade Maug-ankarplatsen men däremot hade hon ett möte med s/s ALSTERTOR och m/s KULMERLAND i lagunen på Lamotrek.
KOMET sänktes av brittiska motortorpedbåtar utanför Cherbourg den 14:e oktober 1942.
(Vad beträffar Yokohama och explosionen där = se Schiff 10, Hilfskreuzer THOR)

mvh, Varjag
Tackar för informationen. :)

Om Thor är svaret på min fråga så är den inte rätt. Thor blev sänkt av explosionen i Yokohama, men explosionen skedde på ett annat fartyg.

/CvD

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 20 oktober 2005, 12:25

Nej CvD - svaret är KOMET! Det enda tyska fartyg som gjorde 'utbrytningen' via Nordostpassagen. mvh, Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 20 oktober 2005, 13:03

Då jag är osäker på uppgiften om färden via nordostpassagen, så tar jag tillbaka den och ger istället följande ledtråd:

På sin väg hem till hemlandet från Sydatlanten så tog hon vägen via Norge

/CvD

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 20 oktober 2005, 13:16

CvD skrev:Då jag är osäker på uppgiften om färden via nordostpassagen, så tar jag tillbaka den och ger istället följande ledtråd:

På sin väg hem till hemlandet från Sydatlanten så tog hon vägen via Norge

/CvD
Ja då blir det lätt, det var Trossfartyget ALTMARK. Som bordades i Jössingfjord av HMS COSSACK. ALTMARK sattes på grund, COSSACKS matroser befriade de engelska fångarna ombord i ALTMARK, som samlats efter GRAF SPEE's härjningar i Sydatlanten. Och gjorde orden 'any Britishers down there? THE NAVY IS HERE! till en klassisk fras i RN's historia. ALTMARK omdöptes till UCKERMARK och fick en tankexplosion i Yokohama 30.11.1942 samt blev totalförlust. mvh, Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 20 oktober 2005, 13:18

Full pott för varjag. Guldstjärna för UCKERMARK och plus i kanten för redogörelsen av händelsen i Jössingefjorden :)

Mao, varjags fråga

/CvD

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Japanska långdistansraider mot Australien

Inlägg av varjag » 20 oktober 2005, 13:37

Medan de japanska flygattackerna mot Darwin är väl kända (vänsterkrok från hangarfartyg p.v.t. Indiska Oceanen och arméflyg från Timor) gjorde japanerna ett par bombraider mot två städer på norra Queenslands ostkust som är mindre väl kända. Men värda att ihågkommas - då flygplanen startade från Rabaul på New Britain! I Sverige är det svårt föreställa sig avstånden här - men distansen från Rabaul till 'målet' var omkring 1800 km - eller ungefär London-Belgrad. Något som knappast ens RAF's Lancasters hade klarat av - när det hände. Frågorna:

1) Vilken flygplanstyp använde japanerna ?

2) Vilken(a) stad/äder var målet ?


/Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Japanska långdistansraider mot Australien

Inlägg av CvD » 20 oktober 2005, 22:22

varjag skrev:Medan de japanska flygattackerna mot Darwin är väl kända (vänsterkrok från hangarfartyg p.v.t. Indiska Oceanen och arméflyg från Timor) gjorde japanerna ett par bombraider mot två städer på norra Queenslands ostkust som är mindre väl kända. Men värda att ihågkommas - då flygplanen startade från Rabaul på New Britain! I Sverige är det svårt föreställa sig avstånden här - men distansen från Rabaul till 'målet' var omkring 1800 km - eller ungefär London-Belgrad. Något som knappast ens RAF's Lancasters hade klarat av - när det hände. Frågorna:

1) Vilken flygplanstyp använde japanerna ?

2) Vilken(a) stad/äder var målet ?


/Varjag
1. Mitsubishi G4M "Betty"??

/CvD

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 20 oktober 2005, 23:39

Nej CvD - inte ens G4M hade tillräcklig räckvidd för dessa flygningar. Men du har rätt i att det var en marin flygplanstyp.....Varjag

Låst