Quiz: Andra världskriget
Ja Bagheera! EN av ögrupperna är den rätta, Marianerna, nu gäller det bara ön och dess speciella egenskaper som gjorde den attraktiv.....ett svanhopp till kanske? / VarjagBagheera skrev:I mitt huvud klingar långt bak Marianerna och Carolinerna. Nära till bunker från Japsen?
Ren gissning, hej hopp ner i det blå med huvudet före!
Här frågar jag efter ett fartyg som hade två namn under sin karriär. Jag vill ha det mest kända namnet på henne och ger en guldstjärna till den som kan det andra namnet.
Hon byggdes 1938 och under inledningen av kriget seglade hon runt i Sydatlanten. Efter ett besök i hemlandet seglade hon nordostpassagen till Stilla havet och opererade sedan där och i Indiska oceanen (osäker). Hon slutade sina dagar med en explosion ombord när hon var inne för operationer i Yokohamas hamn.
(Vilka fartyg använde Maug Island, varjag??. Nyfiken
)
/CvD
Hon byggdes 1938 och under inledningen av kriget seglade hon runt i Sydatlanten. Efter ett besök i hemlandet seglade hon nordostpassagen till Stilla havet och opererade sedan där och i Indiska oceanen (osäker). Hon slutade sina dagar med en explosion ombord när hon var inne för operationer i Yokohamas hamn.
(Vilka fartyg använde Maug Island, varjag??. Nyfiken
/CvD
Ja CvD - hennes mest kända namn var Schiff 45 , Hilfskreuzer KOMET - dessförinnan var hon m/v EMS tillhörande Norddeutscher Lloyd.CvD skrev:Här frågar jag efter ett fartyg som hade två namn under sin karriär. Jag vill ha det mest kända namnet på henne och ger en guldstjärna till den som kan det andra namnet.
Hon byggdes 1938 och under inledningen av kriget seglade hon runt i Sydatlanten. Efter ett besök i hemlandet seglade hon nordostpassagen till Stilla havet och opererade sedan där och i Indiska oceanen (osäker). Hon slutade sina dagar med en explosion ombord när hon var inne för operationer i Yokohamas hamn.
(Vilka fartyg använde Maug Island, varjag??. Nyfiken)
/CvD
Jag tror inte KOMET nyttjade Maug-ankarplatsen men däremot hade hon ett möte med s/s ALSTERTOR och m/s KULMERLAND i lagunen på Lamotrek.
KOMET sänktes av brittiska motortorpedbåtar utanför Cherbourg den 14:e oktober 1942.
(Vad beträffar Yokohama och explosionen där = se Schiff 10, Hilfskreuzer THOR)
mvh, Varjag
Tackar för informationen.varjag skrev:Ja CvD - hennes mest kända namn var Schiff 45 , Hilfskreuzer KOMET - dessförinnan var hon m/v EMS tillhörande Norddeutscher Lloyd.CvD skrev:Här frågar jag efter ett fartyg som hade två namn under sin karriär. Jag vill ha det mest kända namnet på henne och ger en guldstjärna till den som kan det andra namnet.
Hon byggdes 1938 och under inledningen av kriget seglade hon runt i Sydatlanten. Efter ett besök i hemlandet seglade hon nordostpassagen till Stilla havet och opererade sedan där och i Indiska oceanen (osäker). Hon slutade sina dagar med en explosion ombord när hon var inne för operationer i Yokohamas hamn.
(Vilka fartyg använde Maug Island, varjag??. Nyfiken)
/CvD
Jag tror inte KOMET nyttjade Maug-ankarplatsen men däremot hade hon ett möte med s/s ALSTERTOR och m/s KULMERLAND i lagunen på Lamotrek.
KOMET sänktes av brittiska motortorpedbåtar utanför Cherbourg den 14:e oktober 1942.
(Vad beträffar Yokohama och explosionen där = se Schiff 10, Hilfskreuzer THOR)
mvh, Varjag
Om Thor är svaret på min fråga så är den inte rätt. Thor blev sänkt av explosionen i Yokohama, men explosionen skedde på ett annat fartyg.
/CvD
Ja då blir det lätt, det var Trossfartyget ALTMARK. Som bordades i Jössingfjord av HMS COSSACK. ALTMARK sattes på grund, COSSACKS matroser befriade de engelska fångarna ombord i ALTMARK, som samlats efter GRAF SPEE's härjningar i Sydatlanten. Och gjorde orden 'any Britishers down there? THE NAVY IS HERE! till en klassisk fras i RN's historia. ALTMARK omdöptes till UCKERMARK och fick en tankexplosion i Yokohama 30.11.1942 samt blev totalförlust. mvh, VarjagCvD skrev:Då jag är osäker på uppgiften om färden via nordostpassagen, så tar jag tillbaka den och ger istället följande ledtråd:
På sin väg hem till hemlandet från Sydatlanten så tog hon vägen via Norge
/CvD
Japanska långdistansraider mot Australien
Medan de japanska flygattackerna mot Darwin är väl kända (vänsterkrok från hangarfartyg p.v.t. Indiska Oceanen och arméflyg från Timor) gjorde japanerna ett par bombraider mot två städer på norra Queenslands ostkust som är mindre väl kända. Men värda att ihågkommas - då flygplanen startade från Rabaul på New Britain! I Sverige är det svårt föreställa sig avstånden här - men distansen från Rabaul till 'målet' var omkring 1800 km - eller ungefär London-Belgrad. Något som knappast ens RAF's Lancasters hade klarat av - när det hände. Frågorna:
1) Vilken flygplanstyp använde japanerna ?
2) Vilken(a) stad/äder var målet ?
/Varjag
1) Vilken flygplanstyp använde japanerna ?
2) Vilken(a) stad/äder var målet ?
/Varjag
Re: Japanska långdistansraider mot Australien
1. Mitsubishi G4M "Betty"??varjag skrev:Medan de japanska flygattackerna mot Darwin är väl kända (vänsterkrok från hangarfartyg p.v.t. Indiska Oceanen och arméflyg från Timor) gjorde japanerna ett par bombraider mot två städer på norra Queenslands ostkust som är mindre väl kända. Men värda att ihågkommas - då flygplanen startade från Rabaul på New Britain! I Sverige är det svårt föreställa sig avstånden här - men distansen från Rabaul till 'målet' var omkring 1800 km - eller ungefär London-Belgrad. Något som knappast ens RAF's Lancasters hade klarat av - när det hände. Frågorna:
1) Vilken flygplanstyp använde japanerna ?
2) Vilken(a) stad/äder var målet ?
/Varjag
/CvD