Svenska Beredskapssoldater-släktingar
- Herman Hedning
- Medlem
- Herman Hedning
- Medlem
-
- Medlem
Min farfar dog tyvärr redan på 1950-talet , så jag har inga möjligheter att få reda på mer därifrån.
Men jag ska prata med pappa om han fått reda på något, eller om det finns några papper om detta kvar.
Jag vet att släktingar var inblandade i flyktingsmuggling över gränsen från Norge, men det tror jag inte att farfar var inblandad i...
Men jag ska prata med pappa om han fått reda på något, eller om det finns några papper om detta kvar.
Jag vet att släktingar var inblandade i flyktingsmuggling över gränsen från Norge, men det tror jag inte att farfar var inblandad i...
Har du din farmor i livet? Kanske minns hon i så fall var han höll hus under de kalla åren i början på 40-talet...Herman Hedning skrev:Jag vet tyvärr inte eftersom jag inte var smart nog att fråga medan farfar levde, men om inte jag missförstod honom så var han "stalldräng" och var i stallet vid K1 hela tiden .
Herman Hedning
Min farfar hade samma uppgift som din farfar. Först fick jag uppfattningen att han var vid stallen på K1 under kriget (även om merparten av alla foton visade på reguljära infanterisysslor såsom framryckning och patrull i fält samt vapenhantering). Senare visade det sig att hans värnplikt var förlagd till K1:s kaserner och stall, medan placeringen under krigsåren var vid gränsen mot antingen Norge eller Finland (uppgifterna från efterlevande är tvetydiga).
Vill man ha klarhet så får man vända sig till Krigsarkivet vilket jag ännu inte tagit mig an.
- Herman Hedning
- Medlem
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Fick i helgen reda på att min sedan 10 år avlidne Gamlamorfar, dräng/lantarbetare från Nyköpingstrakten, låg inne under beredskapen. Hans namn var Erik Eriksson och han låg och tryckte i göteborgs skärgård under krigets inledande år, i två perioder. Återkommer med mer info och förhoppningsvis lite foton om gudarna vill.
/Robert Sköld
/Robert Sköld
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Får väl utöka med lite bilder från artilleriet (Kristianstad)..
http://hus21.mine.nu/beredskap/index2.htm
Känner någon igen kanonen föresten ? Vilken model är det ?
http://hus21.mine.nu/beredskap/index2.htm
Känner någon igen kanonen föresten ? Vilken model är det ?