Normandie

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Robban
Medlem

Inlägg av Robban » 4 juli 2003, 14:57

jag har hört från en jag känner att tyskarna hade ännu bättre försvar någonstans som de trodde att de allierade skulle komma.

sant eller falskt?!?!

Användarvisningsbild
Armfeldt
Medlem

Inlägg av Armfeldt » 4 juli 2003, 15:52

Anno skrev:
Stoppa judeutrotningen eller inte stoppa den?
Självklart hade man velat stoppat judeutrotningen, men den var så gott som follbordad några månader innan man tog fram atombomben, när man väl hade fått fram en atombomb, så skulle det inte vara lönt att ta livet på Berlins befolkning eftersom det inte hade funnits några judar kvar att rädda.

/Anno
Fanns det inte rätt många judar i Sovjet också? Kanske var en av många anledningar till att tyskarna gick in i Sovjet. Tyskarna kanske ville rensa upp där också?

Andreas Wien:
Ska kolla in den tråden alldeles strax.

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Inlägg av D. Andersson » 4 juli 2003, 16:07

Robban skrev:jag har hört från en jag känner att tyskarna hade ännu bättre försvar någonstans som de trodde att de allierade skulle komma.

sant eller falskt?!?!
Jag antar att du menar Calais? Tyskarnas största försvar låg vid Calais, dvs. det stället i Frankrike som ligger närmast Storbritannien. Hitler var rätt övertygad om att de skulle anfalla där, och när de gick iland i Normandie trodde han att det var en fint inför huvudanfallet mot Calais, och väntade därför med att sända trupp.

Skriv svar