Rent juridiskt var de nog dessertörer i alla fall eftersom de inte lydde ordern att anfalla till sista man.Schwalbe skrev:Om man skall vara noga så var det inte dessertörer man sköt, utan soldater som försökte dra sej tillbaka.
Hur är det, finns det nån konvention som reglerar vilka order man inte ska behöva följa tex avrätta civila osv? Inte för att jag tror att ryssarna skulle ha skrivit på någon sådan men iallafall.
Grymheterna på östfronten var en ond cirkel av hämd. Men jag tycker tyskarna får ses som ansvariga för att sätta extra fart på våldsspiralen genom sin hårdhänta behandling av civila medans kriget fortfarande gick deras väg. De hade varit en väldig skillnad om civilbefolkningen behandlats på samma sätt som i de västeuropeiska länderna.
När det gäller ryska övergrepp tror jag att specifika händelser diskuterats ganska lite eftersom det har varit svårt att veta vad som verkligen hände och att det Sovjetiska propagandamaskineriet varit väldigt väloljat. Däremot har jag aldrig märkt att någon stuckit under stol med att båda sidor var oerhört brutala i sin krigföring. Dock tycker jag att det är väldigt tunt med information om vad som hände när röda armén nått Tyskland.
För att övergå till tyska krigsförbrytelser så har nog ryssarna varit betydligt hjälpsammare att spåra och gräva upp massgravar och andra bevis vilket har gett många fler specifika krigsförbrytelser där man vet när det skedde hur många och vilka som mördades. Sedan får tyskarna alltid "bonuspublicitet" när det förinteleserelaterade krigsförbrytesler i tex Baltikum.