Bodens fästning under andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Ja77
Medlem

Inlägg av Ja77 » 22 oktober 2006, 16:47

Mot EE hadde tyskarna ritningarn på fortet (inte smart att låta en tysk frima instalera elsystemet?) men i boden undrar jag om äns de svenska försvaret hadde koll på alla tunlar och fort.....

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †

Inlägg av Donkeyman » 22 oktober 2006, 18:12

En sak är säker. På "den tiden det begav sig" fick vanliga beväringar bara se och veta precis så mycket som de behövde för att klara sina uppgifter. Men även officerare måste nog komma upp en bra bit i hierarkin för att få mer övergripande insikter. Boden var ett gigantiskt hysch-hysch in i modern tid.

För övrigt berättade de gamla artilleristerna en annan kul grej. När sista fortet (Rödbergsfortet) lades ned så hade man kvar en massa ammunition. Men för att slippa frakta väck den för destruktion så gick myndigheterna med på att man skulle få göra en sista skjutning. Så på nyårsafton hade man samlat ihop högvis med gamla artillerister som under ett par timmars tid sköt slut på allt sammans.

Och man bjöd Bodens befolkning på en nyårssalut som varade ett par timmars tid. Kanske mest till glädje för alla de gamla pensionerade knektar som fick vara med uppe i fortet och skjuta kanon på riktigt en sista gång.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 22 oktober 2006, 18:49

Donkeyman skrev:En sak är säker. På "den tiden det begav sig" fick vanliga beväringar bara se och veta precis så mycket som de behövde för att klara sina uppgifter. Men även officerare måste nog komma upp en bra bit i hierarkin för att få mer övergripande insikter. Boden var ett gigantiskt hysch-hysch in i modern tid.

För övrigt berättade de gamla artilleristerna en annan kul grej. När sista fortet (Rödbergsfortet) lades ned så hade man kvar en massa ammunition. Men för att slippa frakta väck den för destruktion så gick myndigheterna med på att man skulle få göra en sista skjutning. Så på nyårsafton hade man samlat ihop högvis med gamla artillerister som under ett par timmars tid sköt slut på allt sammans.

Och man bjöd Bodens befolkning på en nyårssalut som varade ett par timmars tid. Kanske mest till glädje för alla de gamla pensionerade knektar som fick vara med uppe i fortet och skjuta kanon på riktigt en sista gång.
Jo det var mycket tisslanden kring det hela.
Jag spelade in skjutningen på video. Det var ganska mäktigt att stå på några km håll och höra granaterna passera ovanför en. Det var drygt 400 granater man sköt. Sista fortchefen sköt de sista granaterna.
:)

Användarvisningsbild
Hellfir3
Ny medlem

Inlägg av Hellfir3 » 22 oktober 2006, 19:25

Du tror inte att du skulle kunna lägga in den filmen på datorn och ladda upp på t.ex. youtube, skulle vara guld värt att få se. :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 22 oktober 2006, 19:58

Hellfir3 skrev:Du tror inte att du skulle kunna lägga in den filmen på datorn och ladda upp på t.ex. youtube, skulle vara guld värt att få se. :)
Jo det hade jag säkert.... om jag behärskat tekniken vilket jag inte gör :oops:
:)

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 23 oktober 2006, 12:15

Jag har läst någonstans att tyskarna räknade med att behöva 250 000 man och 6 månader för att ta HELA Sverige, alltså inte bara Boden.

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 31 oktober 2006, 20:50

Hej Donkeyman,
Donkeyman skrev:Men i den litteratur som skrivits om kriget i Norr drar inte någon författare dessa slutsatser. Jaklins nyutkomna bok nämner inte ens Bodens fästning när man redogör för de olika planer som föregick den Tyska invasionen i Norge.

Vad säger Skalmans expertis om saken ???
Jag är inte någon tvättäkta expert på just Bodens fästning men en del har man väl tagit till sig.

Så mycket kan jag säga att jag inte känner till någon tysk anfallsplan men tar för givet att sådan gjordes då exempelvis den andre tyske logistikchefen i Luleå, kapten Schulte, utvisades pga spionage mot Bodens fästning.

SS-soldaterna som passerade igenom fästningen i oktober 1940 på väg till Narvik och sedan Kirkenes var imponerade av fästningen.

Ev. att Jan Linder skriver ngt om detta i sin rykande färska bok om tyska anfallsplaner mot Sverige - som jag dock ej hunnit läsa ännu.

Min morfar - må han vila i frid denna härliga människa - var f.ö. fortmaskinist i Boden under kriget.

Mvh,

Lars

Darkwand
Medlem

Inlägg av Darkwand » 8 maj 2007, 04:30

Forten i boden bestod av ett tungt batteri 15cm m/06T eller 12cm m/99 och ett lätt batteri 8,4cm m/94-04 alla i pansartorn.
8,4cm pjäserna ska ha haft en räckvidd på 6km även 6cm karponjärkanoner ingick i närförsvaret (tänk 6cm hagelbössa). Jag kan inte räckvidden på 12cm kanonerna men den var längre än på 15cm kanonerna, på 70talet byttes 15cm kanonerna ut på rödbergsfortet mot gamla jagarkanoner med längre räckvidd än 12cm m/99.

En annan fördel en fästning hade innan zonrören var att man viste dom exakta avstånden till olika platser i förväg och behövde inte skjuta in sig, detta gör att man kan skjuta luftbrisad mot fienden med hjälp av tidrör och det är fullkomligt förödande att uttsätta trupp för sådan beskjutning.

Användarvisningsbild
svenne540
Medlem
Kontakt:

Re: Bodens fästning under andra världskriget

Inlägg av svenne540 » 24 januari 2010, 14:23

Här är en bra Länk Om bodens fästning http://www.youtube.com/watch?v=qIe6nZvKJdU finns även på www.svt.se tror jag

Skriv svar