Bild på sårade, men vilka?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Kahalani
Medlem

Inlägg av Kahalani » 6 maj 2004, 16:32

Stefan skrev:Vilka andra skador ger samma slags bandagering?? .
De flesta skall skador kräver sådan eller liknande bandagering. Med tanke på huvudets form och gasbindans förmåga att vilja glida så måste man linda runt huvudet för att kompresser och bindor ska stanna kvar på plats över såret. En av de sårade soldaterna på bilden verkar dock vara skadad i själva ansiktet med tanke på hur bandagen ser ut

Med vänlig hälsning

K

Användarvisningsbild
dan banan
Medlem

Inlägg av dan banan » 6 maj 2004, 16:48

Bilden visar sårade AMERIKANSKA soldater från 3 battaljonen, 16:e infanteri regementet, 1 infanteri divisionen.

/Dan

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 6 maj 2004, 16:55

Jag vill återigen påpeka att samma soldater har även händerna ordentligt ombundna...

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 6 maj 2004, 17:00

Stefan skrev:Jag vill återigen påpeka att samma soldater har även händerna ordentligt ombundna...
Krigsfångar bands inte.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
dan banan
Medlem

Inlägg av dan banan » 6 maj 2004, 17:10

Killen med mössa ser ut att vara antingen 1st Lieutenant eller 2nd Lieutenant. Det ser ut som han har en sånt metall märke på sin mössa, eller så är det bilden som spelar mig ett spratt! :)

/dan

Användarvisningsbild
dan banan
Medlem

Inlägg av dan banan » 6 maj 2004, 17:29

Stefan skrev:Jag vill återigen påpeka att samma soldater har även händerna ordentligt ombundna...
Menar du att soldaterna på bilden har sina händer bundna? ...De har de inte. Fast det ser lite så ut på tredje killen från vänster, fast det där ljusa som ser ut som rep eller något annat som man skulle binda med är bröd eller någon annan typ av mat, killen håller det i handen..

/dan

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 6 maj 2004, 17:43

Jag menar ombundna, dvs förbundna, dvs bandagerade - vilket ju också synes på bilden iaf på två av dem, pojken i mitten har troligen bandage även han men bara på vänsterhanden, högra handen är iaf icke ombunden.

Huruvuda de dessutom är bundna har inte jag sagt någonting om.
Strecket mellan killens fingrar kan vara nåt föremål - tjock penna??

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 6 maj 2004, 18:31

Penna eller kanske ett US Army Field Ration Cracker, dvs ett kex ur en K-ration. Om soldaterna drabbats av splitterskador i ansiktet KAN ju även en hand blivit träffad.

Mvh Johan

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 6 maj 2004, 20:11

J.Björkman. Splitter även i händerna?, tja, har alla tre råkat ut för nästan exakt likadana splitterskador? jag tycker att brandskador är troligare.

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 6 maj 2004, 20:24

eller granateld kanske? Det finns väl standard för hur man bandagerar sår på både händer och i anskitet. Omaha Beach där detta kortet antagligen är taget (tre olika källor säger nu det) blev inte för inte kallat "Bloody Omaha" Det var här som invasionen mötte hårdast motstånd och således var där flest sårade. Det kan ju vara en brännskadad och en splitterskadad, vem vet.

(diskuterar vi fortfarande huruvida det är tyskar eller bara vilka skador de ådragit sig? :) )

Mvh Johan

roninn
Medlem

Inlägg av roninn » 6 maj 2004, 21:53

Herregud gott folk !!!

En person ställer en fråga. någon svarar på frågan och ger dessutom goda förklaringar varför han svarar som han gör.

en annan person fantiserar om vad som kan ha hänt, bedömer folks nationalitet och ev. byte av kläder. Dvs kan ingenting men babblar en massa ändå och sprider mest förvirring.

Vem lyssnar folk på ? givetvis på den okunnige person som spekulerar och fabulerar?

Sverige är fantatiskt.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 6 maj 2004, 22:15

Roninn, du vet väl att det finns även avstängningsknapp ifall du inte är nöjd med programmet? :D Det finns dessutom även andra kanaler numera.

J.Björkman. Tja, för tillfället försöker vi tolka deras bandage. Vi har släppt "tyska" tråden tills ev. nya indicier/bevis infinner sig.
Jag tror fortfarande på brandskador som den bästa förklaringen.

Iofs, om positionerna är fastlåsta får ju frågan självdö...
Senast redigerad av 1 Stefan, redigerad totalt 6 gånger.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 6 maj 2004, 22:25

Men visst, tråden är en smula förvirrande. Jag själv får närapå en känsla som om någon svänger sig med dubbla nickar och bägge bara klagar. (har sett sånt på andra konfor).

Dan Banan åter fastlår auktoritativt att detta är soldater från ett bestämt amerikanskt förband, och lite längre ner säger han att han identifierar mössan som tillhörig en lieutnant - dvs en tysk officer?? Jag trodde att båtmössan har identifierats som en amerikansk modell???

Iofs, en amerikan kan ha på sig en trofémössa - ifall det nu är en tysk mössa - för att göra förvirringen fullständig... 8O

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Språk-kunnighet ?

Inlägg av Ori » 6 maj 2004, 22:29

lieutenant är engelsk stavning av löjtnant ! :cry:
1st & 2nd motsvara löjtnant och kapten om jag inte missminner mig ? :?

Edit: felstavning... :oops:

Användarvisningsbild
J. Björkman
Medlem
Kontakt:

Inlägg av J. Björkman » 6 maj 2004, 22:39

Det räcker man får en rispa i ansiktet, på tex kinden så måste man bandagera runt om, det fanns inga plåster vad jag vet. Eller hur skulle du bandager en person som fått en bit bly i ansiktet? Att det rör sig om amerikaner kan väl inte ens den mest envise motsäga efter ett så kraftigt bevismateriell. Jag tänker då på mitt eget resonerande, Löwenhamns, dan banans mfl. Jag tror knappast man ger en mössa som har gradbeteckningen löjtnant till en sårad fiende...

Skriv svar