Röda arméns taktik.

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 6 mars 2005, 12:57

Jag sitter och läser Niklas Zetterlings Kursk, och där tas det upp att Ryssarna sällan fick så lyckade pansaranfall som tyskarna eftersom det inte hade möjligheten att hålla kommunikation med varandra via inbyggda radios i T-34:orna vilket tyskarna kunde. Menvarför i hela fridens namn installerade man inte radio:s i t-34:orna då?? det är väll bara för dom att maxxa upp 4 fabriker som tokpumpar stridsvagnsradios som sedan skickas till T 34:a fabrikerna där de kan installeras?
:wink:

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 6 mars 2005, 13:17

Gröfaz skrev:Jag sitter och läser Niklas Zetterlings Kursk, och där tas det upp att Ryssarna sällan fick så lyckade pansaranfall som tyskarna eftersom det inte hade möjligheten att hålla kommunikation med varandra via inbyggda radios i T-34:orna vilket tyskarna kunde. Menvarför i hela fridens namn installerade man inte radio:s i t-34:orna då?? det är väll bara för dom att maxxa upp 4 fabriker som tokpumpar stridsvagnsradios som sedan skickas till T 34:a fabrikerna där de kan installeras?
Det stora problemet var att Sovjetunionen hade ytterst begränsad elektroteknisk industri. 1940 låg man inte spektakulärt illa till vad beträffar radioapparater (i paritet med Frankrike och Storbritannien), men i och med de enorma förlusterna under invasionen föll ryssarna långt efter och kunde aldrig riktigt komma ifatt, trots ansträngningar från industrin och lend-lease. Jag har läst någonstans att så sent som 1945 så var kanske så mycket som en tredjedel av stridsvagnsradioutrustningarna i Röda armén av amerikanskt eller brittiskt ursprung.

Användarvisningsbild
Gröfaz
Medlem

Inlägg av Gröfaz » 7 mars 2005, 15:17

Oki tack jag nöjer mig med det som svar, ryssarna hade nog fullt upp att bygga stridsvagnar över huvudtaget så de kanske heller inte orkade lägga ner tid på någon radio utveckling.

Gustav Björklund
Medlem

Inlägg av Gustav Björklund » 7 mars 2005, 18:07

Noterade nyss en sovjetisk armé vid namn "11. Stötarmén" på en karta i boken Stalins Hämnd.

Hur fungerade en stötarmé? Hur skilde den sig från en vanlig armé?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 7 mars 2005, 18:10

Gustav Björklund skrev:Noterade nyss en sovjetisk armé vid namn "11. Stötarmén" på en karta i boken Stalins Hämnd.

Hur fungerade en stötarmé? Hur skilde den sig från en vanlig armé?
Det kan vara samma som Chock-Army dvs huvudelen av förbandet bestod av kriminella och opålitliga emedan den mindre delen bestod av NKVD-förband som hade uppgiften att "jaga på" de andra.
:)

Klasse
Medlem

Inlägg av Klasse » 7 mars 2005, 18:25

Sarvi skrev:
Gröfaz skrev:Jag sitter och läser Niklas Zetterlings Kursk, och där tas det upp att Ryssarna sällan fick så lyckade pansaranfall som tyskarna eftersom det inte hade möjligheten att hålla kommunikation med varandra via inbyggda radios i T-34:orna vilket tyskarna kunde. Menvarför i hela fridens namn installerade man inte radio:s i t-34:orna då?? det är väll bara för dom att maxxa upp 4 fabriker som tokpumpar stridsvagnsradios som sedan skickas till T 34:a fabrikerna där de kan installeras?
Det stora problemet var att Sovjetunionen hade ytterst begränsad elektroteknisk industri. 1940 låg man inte spektakulärt illa till vad beträffar radioapparater (i paritet med Frankrike och Storbritannien), men i och med de enorma förlusterna under invasionen föll ryssarna långt efter och kunde aldrig riktigt komma ifatt, trots ansträngningar från industrin och lend-lease. Jag har läst någonstans att så sent som 1945 så var kanske så mycket som en tredjedel av stridsvagnsradioutrustningarna i Röda armén av amerikanskt eller brittiskt ursprung.
Jag vet inte hur sant detta är men jag fick höra av en gammal militär (inom pansar) som var aktiv under 80-talet. Han berättade för mig att ryssarna hade inte installerat radio i alla stv som de hade på 70-talet! De som inte hade radio användes flaggor för att komunisera med varandra.

Klasse

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 7 mars 2005, 18:34

Klasse skrev:
Jag vet inte hur sant detta är men jag fick höra av en gammal militär (inom pansar) som var aktiv under 80-talet. Han berättade för mig att ryssarna hade inte installerat radio i alla stv som de hade på 70-talet! De som inte hade radio användes flaggor för att komunisera med varandra.

Klasse
Det ska man ta med lite nypa salt. Däremot använde de flaggor åtminstone in på 90-talet vilket är smart ifall man ska iaktta radiotystnad. Förmodligen hade dock alla vagnar radio.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 8 mars 2005, 08:56

MD650 skrev:
Det ska man ta med lite nypa salt. Däremot använde de flaggor åtminstone in på 90-talet vilket är smart ifall man ska iaktta radiotystnad. Förmodligen hade dock alla vagnar radio.

Man kan väl leda ett (mindre) svenskt pansarförband med tecken idag? Som MD säger så var det länge allmänt spritt för att inte röja sig med radiotrafik.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 8 mars 2005, 16:39

Hans skrev:Man kan väl leda ett (mindre) svenskt pansarförband med tecken idag? Som MD säger så var det länge allmänt spritt för att inte röja sig med radiotrafik.

MVH

Hans
Ett annat skäl att använda tecken är att inte belasta radionäten. Det är nog mycket information som skall fram i etern.
Som en kollega sa (på bred dalmål): De finns bara en luft.....

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 10 mars 2005, 10:04

Jag har tidigare nämnt att ryssarna var mycket långt framme i moderna krigföringens teori och praktik fram till 1935, då en stor mängd ledande officerare drabbades en masse av akuta blyförgiftningar och liknande besvär.

En ödets ironi är att deras innovationsarbete under 20-början på 30 talet skedde delvis i samarbete med just tyskarna!
(för tyskarna var det bekvämt att träna i Sovjet och samarbeta med dem; de fick ju inte ha egen fältarme eller eget stridsflyg. För ryssarna var det också bekvämt för ingen annan ville träna med dem, och de flesta andra armeer var konservativa så de var inte intressanta samarbetspartners heller).
Tyskarna tog således tillvara de gemensamma fynden, medan de sovjetiska officerarna engagerade eller inblandade i samarbetet försvann - många gånger just därför: de om några hade bevisligen kontakt med utlänningar och var dubbelt så sårbara för anklagelser om förräderi och spionage... :cry:

Skriv svar