Quiz: Andra världskriget
Nej, nej och nej.
Probstner: Angående att vara medlemmar i samväldet så vet jag inte riktigt hur det var med commandos (har dock för mig att det fanns en fransk commandobataljon). Bland SAS däremot fanns det polacker, tjecker, greker, fransmän o.s.v. Även Popskis privatarmé hade personer som inte tillhörde samväldet.
Probstner: Angående att vara medlemmar i samväldet så vet jag inte riktigt hur det var med commandos (har dock för mig att det fanns en fransk commandobataljon). Bland SAS däremot fanns det polacker, tjecker, greker, fransmän o.s.v. Även Popskis privatarmé hade personer som inte tillhörde samväldet.
- hoffe_salem
- Medlem
- hoffe_salem
- Medlem
-
Artur Szulc
- Medlem
Alldeles riktigt. Till andra brittiska specialförband kunde man välja ut dem som hade de rätta fysiska och psykiska förutsättningarna. Till chinditförbanden tog man helt enkelt in dem soldater man kunde få tag på. Genom hård träning, bra sammanhållning och inte minst hjälp av de infödda burmesiska soldaterna så blev resultatet utmärkt.
Din fråga!
Din fråga!
-
Artur Szulc
- Medlem
Kapitulerade Polen som stat överhuvudtaget? Gick de ens med på eldupphör?stanislav skrev:Okej, där ser man!
Då ska vi se:
När Tyskland besegrat Polen; vilken polsk officer skrev under kapitulationen?
Artur
Kan en officer ha mandat för en kapitulation där Polen blir besegrat?
Det ligger väl i politikernas häranden?
De fortsatte ju med en exilregering i London.
Antar att du inte menar den dimensionen av kapitulation i din fråga, så vidare:
En polsk officer som gav upp sent i det definitiva slutet var väl Kleeberg, om han skrev under en kapitulation mellan de militära styrkorna har jag ingen aning om, men jag får väl gissa på att det var han
Senast redigerad av 2 Bagheera, redigerad totalt 22 gång.