Quiz: Andra världskriget
Då det var trupper ur polska 2:a armékåren som slutligen intog klostret så säger jag general Wladyslaw Anders.
/Mikael Sundholm
/Mikael Sundholm
Senast redigerad av 1 Necros, redigerad totalt 30 gånger.
Kaos i Bunkern
Guten Abend
Tysk Wehrmachtmajor som förde befäl i Wn 62 vid Omaha Beach på morgonen 6/6 1944.
Wn är tyska för motståndsnäste/stödjepunkt.
Widerstandsnest.
Denne person jag söker överlevde kriget.
Han sade själv att han vid åsynen av den allierade invasionsflottan "insåg att detta innebär slutet för Tyskland..."
Jag tycker alltid det är lika roligt att läsa hans reaktion över händelsen i Cornelius Ryans "Den Längsta Dagen".
Mina Herrar: hans namn tack!
Tysk Wehrmachtmajor som förde befäl i Wn 62 vid Omaha Beach på morgonen 6/6 1944.
Wn är tyska för motståndsnäste/stödjepunkt.
Widerstandsnest.
Denne person jag söker överlevde kriget.
Han sade själv att han vid åsynen av den allierade invasionsflottan "insåg att detta innebär slutet för Tyskland..."
Jag tycker alltid det är lika roligt att läsa hans reaktion över händelsen i Cornelius Ryans "Den Längsta Dagen".
Mina Herrar: hans namn tack!
- Belisarius
- Medlem
Rättelse
Jag har klantat till det.
Först och främst: den person jag menar, stred INTE i Wn 62 som Hein Severloh gjorde.
Jag har gjort dett idiotiskt slarvfel. Ursäkta det.
Det är mycket korrekt som MD 650 påpekar att Hein Severloh var skytt i Wn 62.
Men den Wehrmachtmajor jag söker namnet på låg i ett annat näste, vars korrekta benämning jag inte känner till.
Jag är trött...och det är inte första gången jag krånglar till det och gör fel på Quizen...
Mycket riktigt är dock att majoren omnäms i Cornelius Ryans bok Den Längsta Dagen, men inte heller där framgår det i vilken stödjepunkt han var stationerad.
Mvh Dagwood
Först och främst: den person jag menar, stred INTE i Wn 62 som Hein Severloh gjorde.
Men den Wehrmachtmajor jag söker namnet på låg i ett annat näste, vars korrekta benämning jag inte känner till.
Jag är trött...och det är inte första gången jag krånglar till det och gör fel på Quizen...
Mycket riktigt är dock att majoren omnäms i Cornelius Ryans bok Den Längsta Dagen, men inte heller där framgår det i vilken stödjepunkt han var stationerad.
Mvh Dagwood
Re: Rättelse
Tyckte den var svår...frågan alltså...Dagwood D. Dusseldorf skrev:Jag har klantat till det.
Jag är trött...och det är inte första gången jag krånglar till det och gör fel på Quizen...![]()
![]()
Mvh Dagwood