(Fortsättning fran föregaende inlägg)
Häusler (följeslagaren till München), Hanisch, Dr. Bloch (den judiske läkaren som behandlade hans moders sjukdom), Kubizek (Adolfs barndomsvän), Samuel Morgenstein (den judiske antikvitetshandlaren som gärna köpte Hitlers vykort), de före detta vännerna från hans tid på härberget i Wien, såsom hans skolkamrater från Linz, var alla mycket överraskade över Hitlers politiska karriär som han nu hade inlett i Tyskland 1919.
Ingen av dessa personer trodde någonsin att detta skulle kunna vara möjligt? Framförallt eftersom detta handlade om en person som hade kommit mycket bra överens med judar under sin ungdom. Nu hade Hitler plötsligt blivit en ledande tysk antisemitisk politiker? Detta beteende kunde aldrig dessa personer förstå, förklara, eller hitta en logisk förklaring till.
Vilka tankegångar och idéer som Hitler hade tagit med sig från Wien förklarade Hitler senare på följande sätt:
Wien var för mig den svåraste, men den grundligaste och vikigaste skolan i mitt liv... Jag fick de grundläggande idéerna för min världsaskådning i det stora, och en politisk inblick i det lilla, som jag senare bara behövde ändra lite på, men som aldrig mer kom att lämna mina tankar och idéer...
Men vilka idéer och tankegångar hämtade då Hitler från Wien?
Hos Dr. Karl Lueger (Wiens borgmästare) lärde han känna en folktribuns taktik och som ofta fick känslorna att svalla rejält hos massorna och gärna själv hävdade inför sina anhängare att han bara var "den lilla människan" som helt ensam, utan familj och helt säker på sin sak, kämpade mot samhällets fiender och detta på ett sådnat upplagt sätt, så att de "fientliga randgrupperna" i samhället fick utstå hån, spott och utanförskap i samhället".
Hos Georg Schönerer lärde Hitler känna teserna och visionerna för det "framtida Stortyskland", som även skulle omfatta Österrike och de sudettyska områderna.
Hos Franz Stein kunde Hitler studera de aggresiva handlingarna från den utomparlamentariska oppositionen och dess politiska mål som var att de tyska arbetarna skulle jaga i väg den "internationella socialdemokratin" och att föra de tyska arbetarna in i en riktig gemenskap igen.
Hos Karl Hermann Wolf lärde han känna den outtröttliga kämpainsatsen för "tyskheten". Här måste Hitler även ha förstått hur utsatt och försvarslös en stor statlig maktapparat kan vara när små och fanatiska grupperingar gör uppror.
Kaoset i parlamentet, med dess otaliga och stridande parter och partier, måste ha gett honom en inblick i att man bara som envåldshärskare snabbt kan genomföra politiska mål och visioner.
Därtill hämtade han "Heil-hälsningen" från Schönerianerorden, Hakkorset från List-Jüngerordnen, den germanska kulten, människoavlandet och också Karl Ivos förslag - att kunna hålla kontroll över Zigenarna med av att tatuera in nummer på deras underarm...
Han tog med sig alla dessa teorier och tankar, som knappt ingen tog tillvara på ett sadant sätt såsom han själv gjorde, till München:
"Från den germanska rasens undergång i ett eventuellt framtida rasblandat samhälle till den strävan som leder till den pånyttfödda germaska rasens renhet är en viktig förutsättning för det germaska världsherraväldet, som bara är genomförbar med en utrotningskamp mot judendomen, som likaså strävar efter samma mål - Världherravälde"
Mvh Andreas Wien