Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Artiklarna i Arbetaren finns här
https://www.arbetaren.se/arkivet/
https://www.arbetaren.se/arkivet/
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11462
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Felet är riktigt i detta fall...
Ser intressant ut...men jag kommer inte in!
Hans K
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
I Anders Isakssons stora biografi över Per Albin Hansson (1996) så skriver han utan närmare kommentar eller källa:
"Precis som i de ockuperade länderna kunde även i Sverige enskilda företag tjäna pengar på att sälja varor och tjänster till tyskarna, exempelvis verkstäder som reparerade tyska arméfordon och åkerier som i Finland fraktade förnödenheter till tyskarna."
Så en helt vit fläck i historieskrivningen är det inte.
"Precis som i de ockuperade länderna kunde även i Sverige enskilda företag tjäna pengar på att sälja varor och tjänster till tyskarna, exempelvis verkstäder som reparerade tyska arméfordon och åkerier som i Finland fraktade förnödenheter till tyskarna."
Så en helt vit fläck i historieskrivningen är det inte.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11462
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Tack crnagora för Per Albin snittet - väl funnet! Passar bra in med det som John T ovan skrev...JohnT skrev: ↑15 september 2016, 21:17
MEN DET STORA
I mars 1942 förhandlas fram ett avtal mellan de svenska och tyska regeringskommisionerna om just reparationer av motorfordon,
för ett belopp av upp till 100 000 skr per månad.
Under 1943 så stoppas verkasamheten från 1 augusti.
Och tidningen Arbetaren hade ett antal artiklar om detta, rubriker som
"Tyska krigsvagnar repareras i Automobilpalatset i Stockholm" osv.
Så hemlighetsmakeriet var inte för att gömma fordonen från Svenska regeringen utan för svenska allmänheten.
lite mindre detaljerad är Sven Radowitz i "Schweden und das Dritte Reich"
Mvh
/John
Nu skulle det vara trevligt att läsa vad tidningen Arbetaren skrev under kriget, som loop rekommenderade - men, som sagt, det är åtminstone för mig spärrat!
Hans K
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Ah, då är det väl bara för oss prenumeranter. Tänkte inte på det.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11462
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Min nyfikenhet segrade över plånboken - Arbetaren kan jag nu läsa för en billig penning under ett år...och får så också tillgång till deras arkiv! Tack loop för hänvisningen, och tack Amalthea från Arbetaren som gav mig fri hand att från deras arkiv ta det som kunde passa i den här tråden! https://www.arbetaren.se/arkivet/
Och ganska snabbt blev jag fyndig: Torsdagen den 2 juli 1942 kom, som jag tror, den första artikeln som behandlar "tyska krigsvagnar" som repareras i Sverige - med en härligt upprörande rubrik:
...och här kommer resten av den första artikeln (dubbelklicka gärna på bilderna för tydligare text)...
Intressant eller hur! Första gången jag tror det nämns i den svenska pressen under kriget. Hur Arbetaren gjorde scoopet och fick tag i dessa kringelkrokiga affärer, ja, det får vi kanske veta i vidare artiklar - därför det kommer mer...!
Hans K
Och ganska snabbt blev jag fyndig: Torsdagen den 2 juli 1942 kom, som jag tror, den första artikeln som behandlar "tyska krigsvagnar" som repareras i Sverige - med en härligt upprörande rubrik:
...och här kommer resten av den första artikeln (dubbelklicka gärna på bilderna för tydligare text)...
Intressant eller hur! Första gången jag tror det nämns i den svenska pressen under kriget. Hur Arbetaren gjorde scoopet och fick tag i dessa kringelkrokiga affärer, ja, det får vi kanske veta i vidare artiklar - därför det kommer mer...!
Hans K
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11462
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Måndag den 6 juli 1942. Första sidan i tidningen Arbetaren , stora rubriker:
Östfronten kan liknas vid en vulkan. Väldiga drabbningar rasa på olika frontavsnitt. Tyska trycket ökar vid Kursk.
Och också på första sidan hittar vi...
Arbetaren gräver vidare...
Egentligen förvånande tycker jag, hur fritt journalister fick arbeta i Sverige och hur fritt pressen fick publicera det som grävdes fram. Vid den här tiden under andra världskriget. Om man betänker att just då, mitten av 1942, var Tyskland fortfarande på frammarsch, Stalingrad ligger fortfarande ett halvt år framåt i tiden. Och det "neutrala" Sverige balanserade fortfarande på den skarpa knivens egg...
Uppdrag: Granskning fungerade tydligen även vid denna tid, men hur länge och hur mycket?
Stay tuned, det kommer mer!
(Ni får ursäkta, men som ni ser tar jag bara med delar av den ursprungliga texten, framför allt fakta, och det som jag tycker är relevant för tråden...)
Hans K
Östfronten kan liknas vid en vulkan. Väldiga drabbningar rasa på olika frontavsnitt. Tyska trycket ökar vid Kursk.
Och också på första sidan hittar vi...
Arbetaren gräver vidare...
Egentligen förvånande tycker jag, hur fritt journalister fick arbeta i Sverige och hur fritt pressen fick publicera det som grävdes fram. Vid den här tiden under andra världskriget. Om man betänker att just då, mitten av 1942, var Tyskland fortfarande på frammarsch, Stalingrad ligger fortfarande ett halvt år framåt i tiden. Och det "neutrala" Sverige balanserade fortfarande på den skarpa knivens egg...
Uppdrag: Granskning fungerade tydligen även vid denna tid, men hur länge och hur mycket?
Stay tuned, det kommer mer!
(Ni får ursäkta, men som ni ser tar jag bara med delar av den ursprungliga texten, framför allt fakta, och det som jag tycker är relevant för tråden...)
Hans K
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Jag är 'tunded' och läser med spänning.
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Arbetaren beslagtogs och/eller fick transportförbud flera gånger.
Sen hade väl ändå 1942 varit rätt motigt för Tyskland? RAF hade väl kommit igång med bombandet då.
Sen hade väl ändå 1942 varit rätt motigt för Tyskland? RAF hade väl kommit igång med bombandet då.
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11462
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Aha, ante väl det, vi får väl se vad som händer när vi går vidare i Arbetarens "Uppdrag: Granskning"...!
Ja, 1942 var säkert inte likt och lika lätt som 1941 för Tyskland och de tyska trupperna, men det gick fortfarande framåt på de flesta fronterna - som sagt Stalingrad låg ett halvt år fram i tiden - som jag ser som den definitiva vändpunkten i kriget...
Hans K
-
- Ny medlem
- Inlägg: 6
- Blev medlem: 1 juli 2017, 18:20
- Ort: Piteå
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Tanken har slagit mig många gånger, firmorna som sålde och servade tunga fordon här i Norrbotten kanske utförde någon motorrenovering eller bytte ut någon motor, vem vet.
Tyska legationen i Luleå kan väl ha ordnat det där lite snyggt, alla handlare var kanske inte så nogräknade med varifrån pengarna kom.
Mvh Anders
Tyska legationen i Luleå kan väl ha ordnat det där lite snyggt, alla handlare var kanske inte så nogräknade med varifrån pengarna kom.
Mvh Anders
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11462
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Tisdagen den 7 juli...
Slaget på östfronten har ökat i intensitet. Ryssarna kasta in jättestridsvagnar.
Informationscentralens objektivitet ställs i fråga...
Att det fanns något som en svensk Informationscentral under kriget är för mig nytt. Antar enbart för pressen, och som det verkar inte alltför självständig...vi får väl se vad som händer!
(Något som inte heller jag vet, jag har valt att söka och läsa inslagen i Arbetaren dag för dag! Är alltså själv spänd på var nyhetsflödet mynnar!)
Hans K
Slaget på östfronten har ökat i intensitet. Ryssarna kasta in jättestridsvagnar.
Informationscentralens objektivitet ställs i fråga...
Att det fanns något som en svensk Informationscentral under kriget är för mig nytt. Antar enbart för pressen, och som det verkar inte alltför självständig...vi får väl se vad som händer!
(Något som inte heller jag vet, jag har valt att söka och läsa inslagen i Arbetaren dag för dag! Är alltså själv spänd på var nyhetsflödet mynnar!)
Hans K
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Här kan man läsa om statens informationsstyrelse som var det officiella namnet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Statens_I ... nsstyrelse
https://sv.wikipedia.org/wiki/Statens_I ... nsstyrelse
- sveahk
- Redaktör och stödjande medlem 2024
- Inlägg: 11462
- Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
- Ort: schweiz
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
Tack för den länken hilbert...där vi bl.a. läser...
...att Statens Informationsstyrelsen(SIS) sorterade under Utrikesdepartementet.
...att den fungerade ungefär som en Propagandamyndighet.
...att den påstods ha till uppgift att informera befolkningen, men såg själv som sin främsta uppgift att rapportera om folket till de styrande.
...att den skickade ut 260 sk gråa lappar under kriget - där en grå lapp var en typ av meddelande som Statens Informationsstyrelse, via Tidningarnas Telegrambyrå, skickade till pressen under andra världskriget med råd och anvisningar om vad myndigheten ansåg var lämpligt eller olämpligt att offentliggöra.
Onsdagen den 8 juli 1942...
Donslaget uppges rasa natt och dag. Voronesj uppges vara taget.
Och...
Hur länge kan/får Arbetaren fortsätta sitt grävande...!
Hans K
...att Statens Informationsstyrelsen(SIS) sorterade under Utrikesdepartementet.
...att den fungerade ungefär som en Propagandamyndighet.
...att den påstods ha till uppgift att informera befolkningen, men såg själv som sin främsta uppgift att rapportera om folket till de styrande.
...att den skickade ut 260 sk gråa lappar under kriget - där en grå lapp var en typ av meddelande som Statens Informationsstyrelse, via Tidningarnas Telegrambyrå, skickade till pressen under andra världskriget med råd och anvisningar om vad myndigheten ansåg var lämpligt eller olämpligt att offentliggöra.
Onsdagen den 8 juli 1942...
Donslaget uppges rasa natt och dag. Voronesj uppges vara taget.
Och...
Hur länge kan/får Arbetaren fortsätta sitt grävande...!
Hans K
Re: Ang. Tyska motorer och fordon som reparerades i Sverige
En fråga som infinner sig är var går gränsen för att bryta mot neutraliteten? Vi sålde kullager till bägge sidor, exporterade malm och importerade kol med tyskarna. Är det ett brott mot dåtidens regelverk att reparera lastbilar eller inte?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lejdtrafiken
MVH
Hans
https://sv.wikipedia.org/wiki/Lejdtrafiken
MVH
Hans