millgard skrev:Om han var personlig vän med Engdahl, skulle det då förväntas att han skulle bryta kontakten med denne för att han hade en politisk uppfattning?
Självfallet! Jag väljer alla mina vänner efter hur politiskt korrekta de är
Jag har lite svårt att förstå hysterin i det hela. På vilket vis skulle hans politiska uppfattning, osagt om han än idag har de åsikterna eller ej, påverka oss? För mig är Kamprad bara en man som lyckats bygga upp något extremt imponerande, och det tycker jag att han förtjänar credd för oavsett politiskt ställningstagande. På något vis tycker jag att det blir lite missvisande när man skriver såna artiklar som Aftonbladet gör, trots allt får man göra skillnad mellan en person och hans företag. Som människa har Kamprad precis vilken rätt som helst att tycka vad han vill, och så vitt jag har förstått det har han inte på något vis försökt påtrycka dessa åsikter på andra (Nåväl, han anklagades väl för att ha värvat ett antal personer till partiet under krigsåren...) och han har ju knappast utnyttjat Ikea för att sprida någon hemlig agenda?
Hans åsikter är hans privata angelägenhet, och så skall det förbli anser jag. Vill man sedan avstå från att handla på Ikea för att man tycker att hans eventuella förflutna är hemskt så får det väl vara så, men då är det mycket man bör välja bort i samhället. Mercedes hade väl slavarbetskraft under kriget, Porsche byggde stridsvagnstorn, Glashütte tillverkade klockor åt Luftwaffe, Nivea gjorde läppkräm som nyttjades av tyska alpjägare, Zeiss tillverkade optik åt tyskarna. Dessa företag drog alltså nytta av Hitlers krig och tjänade pengar på det, vilket då torde vara 100 gånger så hemskt som att Kamprad hade eller har åsikter som alla inte håller med om.