Stillhavskriget - Anledningen till närmast totala förluster

Tillägnad vår saknade medlem varjag
vuk
Ny medlem

Re: Stillhavskriget - Anledningen till närmast totala förlus

Inlägg av vuk » 11 april 2010, 23:05

spett - "Anser vuk att japanernas sätt att behandla fångar, framförallt sårade sådana, som ointressant för hur de sedan själva blev behandlade ?"

tyckte jag var ganska tydlig med att det mycket väl kunde vara en delförklaring. Egentligen är det väl dock att betrakta som en förklaring till ett möjligt svar på trådens fråga att amerikanerna helt enkelt var mycket råa, om man nu köper den förklaringen.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 13 april 2010, 01:53

Vilken soldat blir inte "rå" av att komma i kontakt med fiendens grymheter mot kamrater, civila och i viss mån sina egna? Och som tidigare påtalats, Pearl Harbor VAR inte oviktigt i sammanhanget även om det kan låta som en klyscha i våra öron.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 13 april 2010, 13:40

Sen skall vi ju inte glömma bilder som denna......
Leonard Siffleet.png
Leonard Siffleet.png (162.64 KiB) Visad 427 gånger
http://www.awm.gov.au/people/1078334.asp

där en ung australisk pojke halshuggs av Lt. Yasuno Chikao på Aitape - antagligen så han fick öva sitt hugg :roll:

Undra på att parollen blev - vi tar inga fångar!

Varjag

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 13 april 2010, 13:51

Många japaner som blev tillfångatagna bytte sida. Att vara krigsfånge fanns inte i deras värld. Tillfångatagen var det gamla jaget dött.
De som skiftat berättade allt de visste, anmälde sig frivilliga som bärare och en ledde bombplan.

Burma nångång. En gurkha har i uppgift att elda upp en större hög stupade japaner. Han upptäcker att en av dem ännu lever och drar kniven.
Två brittiska off. råker passera och en av dem ropar, " You there ! Johnny Gurkha. Cease that !"
Gurkhan svarar : But Sahib, it would be inhumane to bury him alive

Men varför använder Vuk som argument att ryssarna tog många fångar efter kriget ?
Vet han hur bra det hade det i GULAG ? 513000 kom tillbaka av kanske 800000 tillfångatagna.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 13 april 2010, 14:12

Tanken är dock intressant. Medan japaner begick självmord bokstavligt på löpande band när krigslyckan vände i öster så togs det bevisligen stora mängder fångar i väster. Svårt att förklara eventuella skillnader i mentalt, kulturellt och religiöst resonemang mellan en japans tänkande på olika krigsskådeplatser.

Kan det kanske rent utav vara så, och nu spånar jag fritt som en ko utsläppt på vårbete, att när Sovjetunionen engagerar sig i kriget kände gemene japan att det var lönlöst? Kan det vara så att en attitydsförändring inträtt hos de japaner som stred på det asiatista fastlandet i väster? Det låter långsökt med tanke på hur japanerna resonerat tidigare under kriget men jag är ingen expert på buddhismen så kanske?

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 13 april 2010, 15:36

JAG REPETERAR
Kapitulationerna i Kina etc. skedde på order efter krigsslutet

Användarvisningsbild
diravi
Medlem

Inlägg av diravi » 13 april 2010, 15:40

Sgt 83 Pluton skrev: jag är ingen expert på buddhismen så kanske?
Japanerna är i första hand Shintoister, snarare än buddhister.

Enligt Shintoism så var japans kejsare gudomlig.(fram till kapitulationen i vk2, då han tvingades avsäga sig sin gudomlighet)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Shinto

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 14 april 2010, 02:24

Hur efterlevdes ordern att kapitulera i öst? Bevisligen fanns det ju enskilda enheter och individer som höll ut bra länge efter september -45.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 14 april 2010, 07:10

Sgt 83 Pluton skrev:Hur efterlevdes ordern att kapitulera i öst? Bevisligen fanns det ju enskilda enheter och individer som höll ut bra länge efter september -45.
Jo men det var väl isolerade grupper som inte nåtts av ordern? Eller i de fall som nåddes av knastrande signal, då kunde de tvivla på att det var en laglig order.

I väst var armén och befälskedjan tämligen intakt. Ordern kom, befordrades som det skulle neråt. Det fanns inget som helst anledning att betvivla äktheten eller lagligheten eller formalia med vidarebefordringen.

vuk
Ny medlem

Inlägg av vuk » 14 april 2010, 09:41

spett - "Men varför använder Vuk som argument att ryssarna tog många fångar efter kriget ?
Vet han hur bra det hade det i GULAG ? 513000 kom tillbaka av kanske 800000 tillfångatagna."

Att det skall vara så svårt att hålla isär diskussionerna, det är ingen diskussion om vem som var hemskast och jag argumenterar absolut inte för att Amerikanare var råast av dem alla. Läs trådens fråga. Nu kanske du ser att jag skriver så för att problematisera en av de möjliga förklaringar som länge varit gängse, den om att japaner aldrig gav sig. Att det skulle vara därför som nästan samtliga stupade i slag efter slag. Jag tror för egen del att det är en del av förklaringen men jag ser inte att den kan förklarar hela siffrorna.

Varför gav t.ex. japaner sig i väst mot sovjet men inte i öst? var det så?
Vad hände med alla sårade japaner? 27 300 stupade av 21 000..

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 14 april 2010, 12:09

Intressant debatt-teknik.
Försöker igen : Japanerna kapitulerade i Kina när de fick order om det.

"27300 stupade av 21000" ?

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 14 april 2010, 12:18

Stefan skrev: Jo men det var väl isolerade grupper som inte nåtts av ordern? Eller i de fall som nåddes av knastrande signal, då kunde de tvivla på att det var en laglig order.

I väst var armén och befälskedjan tämligen intakt. Ordern kom, befordrades som det skulle neråt. Det fanns inget som helst anledning att betvivla äktheten eller lagligheten eller formalia med vidarebefordringen.
Ja, det förefaller som den mest rimligt. Jag kan nog acceptera den som den mest logiska förklaringen.
Senast redigerad av 1 Fredrik Andersson, redigerad totalt 14 gånger.

Användarvisningsbild
spett
Medlem

Inlägg av spett » 14 april 2010, 12:22

Vad jag vet var det bara en trupp större än pluton som fortsatte kriget i månader.

De andra var små grupper och individer.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 14 april 2010, 12:42

Vuk skrev:
Vad hände med alla sårade japaner?
De togs om hand av amerikansk sjukvårdspersonal om de hamnade i Amerikanska händer. Jag har åtminstone sett foton på en handfull japanska krigsfångar tas om hand på detta vis.
Och även om PTO var som vi sagt tidigare här på forumet "USA´s svar på östfronten" så finns det ett visst värde i fångar som underrättelse källa. :wink:

När vi ändå har den här tråden så skulle jag vilja ställa en fråga. Varför ser man så många bilder på japanska fångar som ger sig i bara "höftskynke"? Min egen teori är att de överlevt en direkt träff på en bunker och deras kläder helt enkelt blåst av (av lufttrycket). Men det är ju kanske nån som vet fakta här på forumet?

Sonderling

Och med tanke på att aldrig ge upp?
http://en.wikipedia.org/wiki/Japanese_holdout

Användarvisningsbild
Kapten_Gars
Medlem

Inlägg av Kapten_Gars » 14 april 2010, 13:28

Man tvingade fångarna att klä av sig för at kunna upptäcka dolda vapen och handgranter pga självmordstaktiken som tillämpades av en del japaner. Better safe than sorry.

Skriv svar