Terje skrev:Om vi nu antar att det Tyska divisionerna vid siegfriedlinjen med flygunderstöd och allt stoppat upp fransmännen tillräckligt länge för att tyskland blivit klara i Polen, vilket på intet vis är otroligt och då frigjort rejäla mängder tyska trupper att kunna förflyttas västerut. Nu antar vi att den tyska försörjningssituationen i polen var dålig men vad jag kan förstå var detta till stora delar ett logistikproblem och inte så att de tyska nationella reserverna var tomma. För mig låter det som att det på tysk mark skulle gå relativt fort att reorganisera dessa förband till mer eller mindre full styrka. Har jag missat någonting fundamentalt här?
Jo, enligt planen så hade man inte alls så mycket ammunition som man trodde sig behöva för att anfalla Frankrike,
men om Fransmännen redan hade anfallit var man ju tvungen att försvara sig med det man hade oavsätt vad underhållstjänsten sa att man borde ha. Att underhållstjänsten's planer nästan alltid kräver mer ammunition än vad som är tillgängligt är närmast en naturlag.
Så konsekvensen hade nog bara blivit att Fransmännen hade förberett sig i en månad och sedan skjutit sönder en liten del av tyska fronten, ryckt fram dubbelt så långt som man hade gjort med motsvarande insats 1917 och varit stormlyckliga att det gick så bra...
Men jag håller med dig i det stora dragen
- Chansen att de allierade hade på ett avgörande sätt förändrat krigets förlopp var liten.
Mvh
/John T.