Militära bottennapp

Tillägnad vår saknade medlem varjag
KP-31
Medlem
Inlägg: 384
Blev medlem: 5 januari 2005, 17:18
Ort: Helsingfors

Re: Militära bottennapp

Inlägg av KP-31 » 9 januari 2009, 19:57

Ola Häggström skrev:Singapores befästningar (mot landsidan).
"It is commonly said that the guns could not fire on the Japanese forces because they had been designed only to face south, but this is not so, although the lack of H.E. ammunition was an error of the same sort and possibly due to the belief that an invading army couldn't come from the north." http://en.wikipedia.org/wiki/Battle_of_Singapore

Annors var slaget ett stort fiasko för England med tanke på styrkeförhållandena (England 85000/Japan 36000).

Man skulle nästan vilja säga att hela början av kriget (Frankrike, Norge, Singapore etc) var ett stort fiasko för England.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2154
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Militära bottennapp

Inlägg av dc » 9 januari 2009, 20:20

Spanska Arméns insatser 1921 och framförallt deras ledare Manuel Fernández Silvestre som enligt rykten skall ha skrikit att djävulen själv kommer och därmed spolierat sina underlydandes försök att få ordning på de panikslagna trupperna. Detta efter att hela armén intagit nattläger på en otroligt korkad plats....
No one can prevent me from raising towers in babylon

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Militära bottennapp

Inlägg av Stefan » 9 januari 2009, 21:50

Ola Häggström skrev:Singapores befästningar (mot landsidan).
Javisst, och överhuvudtaget hur de skötte "försvaret" där. Läste om det i nån bok (tror jag Dixon´s om militära misstag). Vissa officerare insåg vartåt det barkade, så de lade upp en plan att befästa strandlinjen. De kunde ju t.ex. använda mobiliserade civila arbetare. Fanns gott om dem. Det gällde bara att få ut dom i tid, INNAN striderna började. Och japanerna var ju utan underhåll, så bara man fick stopp på dem kunde man nog klara av det.
Men högsta befälet sade: Ptroo, stopp och belägg. Inga såna dumheter. Stadens invånare kan ju bli oroade! Det kan bli panik!... Nåväl, man lyckades trots allt befästa i viss mån och bemanna vissa stranddelar. Men det visade sig vara fel avsnitt. Japanernas huvudframryckning gick genom en annan led än de tänkt sig...

Stefan
Medlem
Inlägg: 3426
Blev medlem: 9 april 2002, 11:10

Re: Militära bottennapp

Inlägg av Stefan » 9 januari 2009, 21:58

G:son skrev:
Hans skrev:
Psilander skrev:De japanska ballong bombningarna av USA.
Nu känner jag mig lite som djävulens advokat :wink:

Ett innovativt sätt att angripa en annars onåbar motståndare till ringa kostnad. Ser jag inte som ett bottennapp även om effekten var liten.

http://www.project1947.com/gfb/fugo.htm

MVH

Hans
Ja, håller med om, att idén inte var dålig. Avsikten var väl inte att förorsaka verklig skada, utan att sprida skräck bland civilbefolkningen. Det misslyckades dock, då de flesta incidenter mörkades av myndigheterna.

/G:son

En annan avsikt torde ha varit att ingjuta extra tillförsikt i den egna befolkningen. Att även civila kunde samlas och bidra aktivt till krigsarbetet mot den stora elaka närapå osårbara fienden. (ballongerna klistrades ihop utav tusentals civila, även unga och gamla).
DEN effekten lyckades de nog med. Så nej, ingen 10-i-botten-lista här inte. Faktiskt inte.
Kanske rent av ett plus i kanten!?

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Militära bottennapp

Inlägg av varjag » 9 januari 2009, 23:30

'Hattarnas Ryska Krig', 1741-43 borde platsa. Sverige förklarade Ryssland krig - och det gick helt åt fanders.....

Cheferna för debaklet, Charles Lewenhaupt och Magnus von Buddenbrock - fick plikta försumlighetena med sina huvuden dock.....Varjag

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Militära bottennapp

Inlägg av Fredrik Andersson » 10 januari 2009, 07:59

Hitler och OKW 1940-41:

"Äh! Låt de där tjurskalliga britterna sitta där ute på sin ö då! Vi kan testa en annan grej mot Sovjet i öster i stället..."

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Militära bottennapp

Inlägg av NIL » 10 januari 2009, 10:25

Sgt 83 Pluton skrev:Hitler och OKW 1940-41:

"Äh! Låt de där tjurskalliga britterna sitta där ute på sin ö då! Vi kan testa en annan grej mot Sovjet i öster i stället..."

Utomordentligt bra sammanfattning.
Mina hedersbetygelser!

/NIL
Äh, det löser sig.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Militära bottennapp

Inlägg av varjag » 10 januari 2009, 11:58

Rysk-Japanska kriget, den '2:a Stillahavseskadern' - d.v.s. Östersjöflottan och dess amiral Rozhestvensky's totala nederlag, nej - förintelse - är ett bättre ord, vid Tsushima 27:e maj 1905.
Flottan skickades iväg runt halva jordklotet för att undsätta Port Arthur. Det tog den sex månader att hinna fram till sitt öde...
Port Arthur hade redan fallit till japanerna mer än fyra månader tidigare - men med rysk tjurskallighet seglade 2:a Stillahavseskadern vidare mot Vladivostok....I hopp om vad? Med trötta besättningar efter ett halvår till sjöss?

Militär idioti av Första Rangen, Varjag

Rellik.Laires
Medlem
Inlägg: 30
Blev medlem: 12 juni 2002, 03:08
Ort: Skövde

Re: Militära bottennapp

Inlägg av Rellik.Laires » 12 januari 2009, 14:41

Att tyskland inte gav upp när läget var helt kört t.ex efter ardenneroffensiven.
Och att ge Himmler en armegrupp. :)

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Militära bottennapp

Inlägg av spett » 12 januari 2009, 16:05

Burma försökte erövra Indien 1824.

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33813
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Militära bottennapp

Inlägg av Hans » 12 januari 2009, 16:25

spett skrev:Burma försökte erövra Indien 1824.
Spett, tell us more please.

Annat alternativ.

http://en.wikipedia.org/wiki/Anglo-Zanzibar_War

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk
Inlägg: 33813
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Militära bottennapp

Inlägg av Hans » 12 januari 2009, 16:37

:oops: Kom just på att tråden ligger i andra världskriget. :idea: Flyttad tråd?

MVH

Hans

knegon
Medlem
Inlägg: 108
Blev medlem: 4 september 2006, 18:25
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Militära bottennapp

Inlägg av knegon » 12 januari 2009, 22:20

Anfallet på Sovjetunionen, Operation Barbarossa, slutade i det största nederlaget och borde sålunda vara
det största militära bottennappet.
Fast kanske borde man säga anfallet på Polen 1939...

Användarvisningsbild
Ragnar Svedje
Medlem
Inlägg: 1157
Blev medlem: 30 mars 2005, 14:00
Ort: Stavanger

Re: Militära bottennapp

Inlägg av Ragnar Svedje » 12 januari 2009, 22:50

Norges försvar i april 1940, kanske inte var en särdeles stor händelse under VK2, globalt sett...

Dock sköttes det så klantigt och arrogant att man förlorade mycket enkelt mot ett angrepp man mycket väl kunnat slå tillbaka.

1. En allierad U-båt torpederar en tysk fraktare, tyska soldater i uniform plockas upp av norska fiskare i södra Norge. Väl i hamn berättar de för polisen att de var på väg att invadera Norge. Bud går iväg till Oslo. Stortinget beslutar, efter en lång och intensiv debatt, att INTE mobilisera försvarsmakten.

Det är kanske inte den roligaste norgehistorien ni har hört, men ack så minnesvärd och sedelärande.

Sedan rullade det på i den andan. Tyskarna intog ett eller flera flygfält från luften genom att landa plan lastade med soldater. Vidare lyckades de närmast förlustfritt lura, bluffa och tricksa sig förbi de norska kustforten sjövägen och intog de viktigaste norska städerna på krigets första dag.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Militära bottennapp

Inlägg av Per Andersson » 12 januari 2009, 23:02

Hans skrev:
Johst skrev:Och det berodde väl till viss del på att General Gamelin ledde franska armen från ett slott utan telefonledningar endast förlitande sig på motorcykelordonnanser.
Fast det undrar jag allt om det stämmer, redan under första världskriget skedde högre ledning mycket via telefon. Var har du fått uppgiften ifrån?
Jag vill påminna mig att något ditåt nämns i Alaistair Hornes utmärkta 'To lose a Battle', men jag har inte läst den på över ett år.

Skriv svar