Stalin & Hitler

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 6 oktober 2002, 20:52

Även om det, som ni säger, har varit lite väl tyst om sovjetiska krigsförbrytelser så tycker jag inte det är fel att det är de tyska som har uppmärksammats mest. Det var tyskarna som startade kriget, det var tyskarna som beslöt att man inte skulle förlja de konventioner om krigsföring som fanns och det var tyskarna som gjorde kriget till ett raskrig, både mot judar och slaver.
Jag har ju redan bemött det: varför ska man tysta ner sovjets krigsförbrytelser bara för att det var tyskarna som började?
Har jag försvarat någon Stalinist? Medlem i LUF sedan några år tillbaka. Tror knappast att jag skulle försvarat några Stalinister.

Kanske dags att växa upp Schwalbe?
Du försvarar ju sovjet hela tiden, vad jag vet så var det Stalin o stalinisterna som stod för skräckregimen.

I övrigt vill jag bara säga att om du tycker att det rubbar hela din världsbild att berätta om Stalins grymheter så har du en hel del att lära.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 6 oktober 2002, 20:57

I övrigt vill jag bara säga att om du tycker att det rubbar hela din världsbild att berätta om Stalins grymheter så har du en hel del att lära.
Suck*. Känns lite tjatigt att behöva upprepa sig, men har du svårt att förstå så är det inte så mycket att göra något åt.
Nej, jag försvarar inte några förbrytelser som Sovjet har gjort. Frågan var varför det är de krigsförbrytelser som tyskarna har begått som uppmärksammas.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 6 oktober 2002, 21:04

Ja och du förklarar det med att det var tyskarna som började- därför har inte ryssarnas uppmärksammats. Jag säger att det är fel att inte uppmärsamma förbrytelesera av den anledningen! Jag tror jag har sagt det tre ggr nu......vem är det som inte förstår??

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 6 oktober 2002, 21:14

Att kalla in bönderna i armén ser inte jag som ett brott, utan som en normal åtgärd som dom flesta länder gör när dom ska försvara sig mot anfallande länder. Värnplikt kallas det, om jag inte minns fel! Men som Schwalbe säger så skickade Stalin och hans mördare till Generaler ut en massa "soldater" utan vapen mot tyskarna(som satt i sin skyttegravar med maskingevär och pepprade ner alla), i bästa fall fick dom ta vapen från dom döda. Sjukt!! :x
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 6 gånger.

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 6 oktober 2002, 21:14

Men Schwalbe , har du sett att t.ex brandbomningarna av Tokyo , Dresden och Hamburg har uppmärksammats eller ens nämnts i media????
Speciellt Dresden hade jag alldrig hört talas om innan jag började intressera mig för kriget.
Bomningarna var dessutom brott när dom genomfördes och blev lagliga först senare i Nurnbergrättegången.

Jämför vilken uppmärksamhet Blitzen har fått jämfört med dom allierade bombningarna av t.ex Berlin som var enormt mycket mer omfattande.
I mina ögon är alla sidor i WW2 förbrytare på något sätt , åtminstone om man ska följa konventionerna som gällde då.

Sovjets förbrytelser har ju också uppmärksammats i böcker och artiklar men ytterst sällan dom andra allierade.

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 6 oktober 2002, 21:16

Schwalbe skrev:Ja och du förklarar det med att det var tyskarna som började- därför har inte ryssarnas uppmärksammats. Jag säger att det är fel att inte uppmärsamma förbrytelesera av den anledningen! Jag tror jag har sagt det tre ggr nu......vem är det som inte förstår??
Du bemötte mina argument, och jag bemötte dina motargument, och sedan spårade du ur.
Jag citerar ett av mina tidiagre inlägg:
det var tyskarna som beslöt att man inte skulle förlja de konventioner om krigsföring som fanns och det var tyskarna som gjorde kriget till ett raskrig, både mot judar och slaver.
Vi är överens om att Stalin inte är bättre än Hitler. Svaret på varför jag tror att det är tyskarnas krigsförbrytelser som uppmärksammats mest kan du läsa ovan. Dessutom så är hotet mot vårt samhälle större från nazister idag än vad det är från kommunister.
Sedan att säga att jag sympatiserar med Stalinister känns lite väl lågt. Om jag säger att du är nazist så blir jag nog utslängd omgående. Och vi är väl överens om att nazister och stalinister är på samma nivå?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 6 oktober 2002, 21:26

wreezig skrev:Jämför vilken uppmärksamhet Blitzen har fått jämfört med dom allierade bombningarna av t.ex Berlin som var enormt mycket mer omfattande.
I mina ögon är alla sidor i WW2 förbrytare på något sätt , åtminstone om man ska följa konventionerna som gällde då.
Precis, det är sjukt att Blitzen är mer omtalad, än bombningarna av dom tyska städerna! På ett bombuppdrag(med 800 bombplan) så utplånade, amerikanarna och engelsmännen mer yta i Hamburg(och mer döda för den delen), än vad hela London fick utstå under dom månader som tyskarna bombade staden!
Sovjets förbrytelser har ju också uppmärksammats i böcker och artiklar men ytterst sällan dom andra allierade.
Ja, dom senaste 3 åren! :?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 6 oktober 2002, 21:29

Wreezig:
Nej det stämmer, bombningen av Dresden, Hamburg, Tokyo uppmärksammas inte som dom borde.... Inte heller att tyskarna lät dom flesta av sina ryska fångar svälta ihjäl. Jag håller med om att på båda sidor var man lite av "samma kålsupare", men det är ingen anledning att hålla det hemligt-tvärt om!

Galadriel:
Ryssarna hade faktiskt inte skrivit på genévekonventionen, därav mycket av grymheterna på östfronten från båda sidor. Jag vägrar dra paralleller mellan nazism/kommunism då och nu... Det är möjligt att Stalininster/Nazister är samma skrot och korn...men en vem var värst tävling tror jag inte leder nån vart....

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 6 oktober 2002, 21:44

men det är ingen anledning att hålla det hemligt-tvärt om!
Men är det inte så att många av Ryssarnas illdåd har varit tämligen okända tills muren föll och Sovjets arkiv blev allmänna??
T.ex Katyn massakern blev väl inte helt känd innan dess och USA och England ville väl hemlighålla att deras allierade var en massmördare.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 6 oktober 2002, 22:03

Jo det stämmer nog. Men mycket kan vara känsligt i relativ "nutid" När Kurt Vonneguts bok om Dresden kom (Slakthus fem) så brännde många amerikanska studenter den. Jag försökte (kanske inte så smart) att ta upp Dresden med min amerikanska värdfar, vars far var B-17 pilot. Det var då han berätade om "bokbålen" och att Vonnegut inte var klok och han log skadeglatt när han berättade att Vonnegut hade en schitzofren son som också skrev böcker. Han berättade hellre om amerikanernas luftbro till Berlin under kalla kriget.Vissa saker vill man kanske inte påminnas om....

Scout
Medlem

Inlägg av Scout » 6 oktober 2002, 22:15

Har för mig att ryssarna erkände Katynmassakern innan muren föll, ej hundra, ska kolla. Stalinister tenderar att förneka den fortfsarande

Annars är väl problemen med terrorn i Sovjet flera, ett är givetvis det kalla kriget, ett annat har varit källmaterial- eler brist på sådant snarare. Vet att Robert Conquest ska ha friserat sina siffror efter att källforskning dragit ner dödsantal o s v,vad jag vet har han dock inte backat från sin uppfattning om svälten Ukraina( i "Harvest of Sorrow").

Det finns f ö många historiker som menar att forskningen om kommunisatstyrda stater t e x har haft väl låga krav vad gäller att kunna bevisa påståenden.

Ryssarnas officiella rapportering är tämligen opålitlig, befolkningsstatistik os v friserades ibland för att visa framåtskridande o s v.

Scout
Medlem

Inlägg av Scout » 6 oktober 2002, 22:22

Just ja, Japan - där förtigs fortfarande brott under krigeti den officiella historieundervisningen, japanerna var grymma som få, hann med en del innan de anföll USA också , bland annat en grotesk massaker på civila i Kina, har för mig att dödssiffran låg på ca 100000 men kan missta mig. Japanerna tränade bajonett på bundna fångar m m.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 6 oktober 2002, 23:15

wreezig skrev:Men Schwalbe , har du sett att t.ex brandbomningarna av Tokyo , Dresden och Hamburg har uppmärksammats eller ens nämnts i media????
Satt o bläddrade i en historiebok - som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet där faktiskt dessa händelser omnämdes.
Med undatag för fördrivningen av tyskar efter kriget från bl.a. Polen, Tjeckoslovakien o.s.v. fanns däremot inte spec mycket det lidande som Stalin orsakade i Baltikum eller Polen 1939.
Vad som sen hände 1944-45 (och senare under Stalins försök att neutarlisera de gerillarörelser som poppat upp under kriget ska vi nog inte ens gå in på).

Å andra sidan har inte japanernas krigsförbrytelser alls fått samma uppmärksamhet som tyskarnas, om vi nu ska göra en annan jämförelse. Med undantag för Bron över floden Kwai tror jag få egentligen känner till vad som hände de tillfågnataga allierade/kinesiska soldaterna.
Jämför vilken uppmärksamhet Blitzen har fått jämfört med dom allierade bombningarna av t.ex Berlin som var enormt mycket mer omfattande.
Nu kan iofs de allierades bombningar förklaras med det faktum att de allierades bombplan var överlägset mycket bättre de tyska som angrep London. De var inte bara fler - de kunde dessutom ta större laster vilket förstås ökade chansen till att bomberna träffade. Jag är ganska övertygad att tyskarna också de skulle använt sig av samma taktik om de haft möjlighet - jämför bara vad som hände i Spanska inbördeskriget...
Dessutom åtnjöt de allierade bättre skydd från sina jaktplan, samt det faktum att Luftwaffe fick allt svårare och svårare att utföra sina sysslor.
Kanske beror på att - med undantag för bombningarna är ganska få.
Tvångsdeporteringar, massvåldtäkter o.s.v. hörde till Sovjets policy, även om jag är säker på att det även drabbade tyskar bosatta i väst fast inte på samma sätt.
Jag tror inte folk i gemen varit speciellt insatta i krigsförbrytelser från någon sida - det enda skolböckerna tar upp är förintelsen och allt annat runt omkring är ganska ointressant tydligen.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 7 oktober 2002, 00:02

Jag rättfärdigar inte några handlingar begångna av Sovjet, jag förklarar varför de inte uppmärksammas i samma utsträckning som tyska krigsförbrytelser görs.
På dig verkar det som att det är fel av oss att ta upp Sovjets krigsförbrytelser i denna tråd? Eller? Hur förklarar du annars att du påstår att vårt intresse för WWII övergått "till ett ohälsosamt beundrande för nazityskland"? Nå?
En annan anledning till detta förutom de jag har nämnt är att nazismen idag utgör ett större hot än kommunismen mot vårt samhälle.
Nja. Knappast. Nazismen i dess "riktiga form" existerar knappast idag, "nynazister" är inte riktiga nazister, än mindre ett hot mot samhället. De är bara rasister under ett annat namn. Hur ser du att nazismen är ett hot mot samhället?
Även om det, som ni säger, har varit lite väl tyst om sovjetiska krigsförbrytelser så tycker jag inte det är fel att det är de tyska som har uppmärksammats mest.
Om man kollar detta citat från dig, verkar det knappast som att du bara försöker förklara varför Sovjets förbrytelser inte uppmärksammats, det låter snarare som att du tycker det är rätt att de inte uppmärksammats.

/Johan

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 7 oktober 2002, 00:44

Scout skrev:Just ja, Japan - där förtigs fortfarande brott under krigeti den officiella historieundervisningen, japanerna var grymma som få, hann med en del innan de anföll USA också , bland annat en grotesk massaker på civila i Kina, har för mig att dödssiffran låg på ca 100000 men kan missta mig. Japanerna tränade bajonett på bundna fångar m m.
Det var i staden Nanking 1936. Japanska soldater löpte amok och hade ihjäl alla de såg. Lite som Magdeburg 1632.

/Forsberg

Skriv svar