wreezig skrev:Men Schwalbe , har du sett att t.ex brandbomningarna av Tokyo , Dresden och Hamburg har uppmärksammats eller ens nämnts i media????
Satt o bläddrade i en historiebok - som jag tyvärr inte kommer ihåg namnet där faktiskt dessa händelser omnämdes.
Med undatag för fördrivningen av tyskar efter kriget från bl.a. Polen, Tjeckoslovakien o.s.v. fanns däremot inte spec mycket det lidande som Stalin orsakade i Baltikum eller Polen 1939.
Vad som sen hände 1944-45 (och senare under Stalins försök att neutarlisera de gerillarörelser som poppat upp under kriget ska vi nog inte ens gå in på).
Å andra sidan har inte japanernas krigsförbrytelser alls fått samma uppmärksamhet som tyskarnas, om vi nu ska göra en annan jämförelse. Med undantag för Bron över floden Kwai tror jag få egentligen känner till vad som hände de tillfågnataga allierade/kinesiska soldaterna.
Jämför vilken uppmärksamhet Blitzen har fått jämfört med dom allierade bombningarna av t.ex Berlin som var enormt mycket mer omfattande.
Nu kan iofs de allierades bombningar förklaras med det faktum att de allierades bombplan var överlägset mycket bättre de tyska som angrep London. De var inte bara fler - de kunde dessutom ta större laster vilket förstås ökade chansen till att bomberna träffade. Jag är ganska övertygad att tyskarna också de skulle använt sig av samma taktik om de haft möjlighet - jämför bara vad som hände i Spanska inbördeskriget...
Dessutom åtnjöt de allierade bättre skydd från sina jaktplan, samt det faktum att Luftwaffe fick allt svårare och svårare att utföra sina sysslor.
Sovjets förbrytelser har ju också uppmärksammats i böcker och artiklar men ytterst sällan dom andra allierade.
Kanske beror på att - med undantag för bombningarna är ganska få.
Tvångsdeporteringar, massvåldtäkter o.s.v. hörde till Sovjets policy, även om jag är säker på att det även drabbade tyskar bosatta i väst fast inte på samma sätt.
Jag tror inte folk i gemen varit speciellt insatta i krigsförbrytelser från någon sida - det enda skolböckerna tar upp är förintelsen och allt annat runt omkring är ganska ointressant tydligen.