Med tanke på hur lätt det är att idag hitta ransoneringshäften så var det nog rätt vanligt. Jag har hittat sådana hos både mina far- och morföräldrar och jag har en rätt stor kartong som är fylld till bredden. I min bokhylla har jag även ett "Minnesalbum öfver Svenska Statens Ransoneringskort under Världskriget 1914-1918", tryckt 1919 som innehåller samtliga ransoneringskort från det första världskriget. Vet någon om det gavs ut något liknande efter det andra världskriget?Westrobothnian skrev:För att delvis återknyta till ursprunget för tråden; min mor har en större samling ransoneringshäften och kuponger. Är det något som var vanligt att folk sparade på? Användbarheten blev ju så småningom ingen och värdet lika så...
Tilldelning av mat under ransoneringen
Re: Tilldelning av mat under ransoneringen
Aldrig hört en en liknande publikation från 2:a Vk...men när min mor avled 1971 - hittades i hennes gömmor - de livsviktiga PERSONKORTEN från kriget. Personkorten - var de ''ransoneringskort' som berättigade till uttag av - ransoneringskort! Dom gällde t.o.m. som legitimation - inte bara på 'Kristidnämnden' där ransoneringskorten avhämtades, Varjag
Någon sådan bok om WW2 finns nog inte, men den som söker "ransoneringskort" på Google kan se en mängd foton av dem samt om hur de användes m.m.