Öron!!!

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Johan Matsson
Medlem

Inlägg av Johan Matsson » 7 februari 2006, 09:03

Att några stoppade tallkottar, kol eller någonting annat i stövlarna eller att det åtminståne cirkulerade som en myt är nog sant. Att det verkligen skulle fungera är enligt min mening en stenhård myt.

Angående gapandet som ljuddämpning trodde jag att det hade någonting med sväljeffekten att göra. Att luft lättare passerade genom örontrumpeten och upp i örat eller vad det nu är som händer, som tryckutjämning. Så vid gapandet skulle denna öppna sig och luft låta kunna passera åt bägge hållen. Eller, att hörselgången trycks ihop och därmed trumhinnan mindre spänd. Men när jag tänker på det så borde Öppnandet av munnen enbart bli värre eftersom dörren på andra sidan står öppen, vilket skulle göra att trumhinnan lättare trycks inåt.

Finns det någon öron-näsa-hals-läkare eller dykare på forumet?

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 7 februari 2006, 12:22

Bulldog skrev:
leo2 skrev:Pappa berätta i allafall att de va kål ..
Förlåt mig men jag kan inte låta bli att märka ord :lol: Kål, stavat med å, menar du blomkål, Sallads kål eller möjligtvis broccoli? iofs bekvämare i stöveln än stenkol :wink:
jaja även solen har sina fläckar. kol. Han sa inte om de va stora bitar eller inte. Men jag tror inte han menar halvkilos bitar man ska ha i stöven. Räcker väll med ganska små bitar kan jag tänka mig.

Nu tycker jag vi går tillbaka till ämnet som är "öron" och inte något skogsdjur som biter folk i benen..

Henke
Medlem

Inlägg av Henke » 7 februari 2006, 14:00

hannberg skrev:Eller, att hörselgången trycks ihop och därmed trumhinnan mindre spänd. Men när jag tänker på det så borde Öppnandet av munnen enbart bli värre eftersom dörren på andra sidan står öppen, vilket skulle göra att trumhinnan lättare trycks inåt.
Nja, tryckvågen kommer ju på detta sätt att inte gå in i enbart örat utan även i munnen och därmed bakvägen till trumhinnan. Man får därmed samma tryck på ut- och insidan av trumhinnan. I teorin.

Huruvida teorin funkar för så snabba förlopp som explosionsvågor vet jag inte - under tryckutjämning vid dykning har man mycket mer tid på sig att kompensera ett ökat eller minskat tryck utifrån.

Henrik (cocktaildykare)

Skriv svar