Att vissa finnar känner en viss bitterhet gentemot svenskar beror nog inte bara på Forsberg och Sundin, utan även för att vi "nekade" dem allierade transport genom Sverige, så att dem skulle kunnat bistå Finland. Dock så får man ta sig en funderare: Om sverige och norge skulle ha tillåtit allierade trupptransporter genom landet, så skulle inte bara Tyskarna blivit upprörda, utan även Sovjet. Sovjet i krig mot både Allierade och Axeln, är nog för mycket för vissa att inbilla sig, och dessutom så skulle vi i Sverige knappast kunnat bidra på någon Strategiskt synpunkt, bortsett från järnmalmen. Ett storkrig där Sovjet skulle befunnit sig i krig med Allierade och Axeln, samtidigt som Axeln var i Krig mot dem Allierade, förhindrades på detta sätt.
Naturligtvis är detta mina egna spekulationer, men ett krig mellan dem allierade och sovjet hade inte varit långt borta om en allierad styrka deltagit i finska vinterkriget. Rent spekulationsmässigt/teoretiskt, så förhindrade vi i norden ett kommunist, kontra demokratiskt krig att bryta ut(Åtminstånde så sköts det upp med 14 år).