Allierad syn på Finland

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Tojo88
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 1 februari 2006, 15:48
Ort: Göteborg

Inlägg av Tojo88 » 1 februari 2006, 18:06

Lite ot, men som flera personer varit inne på tidigare, åtminstånde med tårna, så var ju syftet med Sovjets invasion att skaffa sig "skyddad" mark mellan Murmansk och Leningrad, av rädsla för att tyskarna skulle komma utnyttja det i ett senare skede. Oavsett om Sovjet segrade(?), eller vad man nu ska kalla det, så var det viktigt att "reaktionen" efter utränsningarna kom mot Finland, och inte mot Tyskland(direkt, med tanke på att det var Stalin som satte prägel på vad hans generaler fick göra, och inte fick göra, fram till vintern 41). Under hela 1940, halva -41 så reformerade ryssarna armén, och rejäla lärdomar togs. Det enda som var kvar, som inte var sanerat var stridsvagnarna, men det "skrotades" som sagt i förmån för T-34:an.

Att vissa finnar känner en viss bitterhet gentemot svenskar beror nog inte bara på Forsberg och Sundin, utan även för att vi "nekade" dem allierade transport genom Sverige, så att dem skulle kunnat bistå Finland. Dock så får man ta sig en funderare: Om sverige och norge skulle ha tillåtit allierade trupptransporter genom landet, så skulle inte bara Tyskarna blivit upprörda, utan även Sovjet. Sovjet i krig mot både Allierade och Axeln, är nog för mycket för vissa att inbilla sig, och dessutom så skulle vi i Sverige knappast kunnat bidra på någon Strategiskt synpunkt, bortsett från järnmalmen. Ett storkrig där Sovjet skulle befunnit sig i krig med Allierade och Axeln, samtidigt som Axeln var i Krig mot dem Allierade, förhindrades på detta sätt.

Naturligtvis är detta mina egna spekulationer, men ett krig mellan dem allierade och sovjet hade inte varit långt borta om en allierad styrka deltagit i finska vinterkriget. Rent spekulationsmässigt/teoretiskt, så förhindrade vi i norden ett kommunist, kontra demokratiskt krig att bryta ut(Åtminstånde så sköts det upp med 14 år). :P

Königstiger
Medlem
Inlägg: 523
Blev medlem: 13 mars 2005, 00:40
Ort: Sverige

Inlägg av Königstiger » 2 februari 2006, 14:14

Tojo88 skrev:
Att vissa finnar känner en viss bitterhet gentemot svenskar beror nog inte bara på Forsberg och Sundin, utan även för att vi "nekade" dem allierade transport genom Sverige, så att dem skulle kunnat bistå Finland. Dock så får man ta sig en funderare: Om sverige och norge skulle ha tillåtit allierade trupptransporter genom landet, så skulle inte bara Tyskarna blivit upprörda, utan även Sovjet. Sovjet i krig mot både Allierade och Axeln, är nog för mycket för vissa att inbilla sig, och dessutom så skulle vi i Sverige knappast kunnat bidra på någon Strategiskt synpunkt, bortsett från järnmalmen. Ett storkrig där Sovjet skulle befunnit sig i krig med Allierade och Axeln, samtidigt som Axeln var i Krig mot dem Allierade, förhindrades på detta sätt.

Naturligtvis är detta mina egna spekulationer, men ett krig mellan dem allierade och sovjet hade inte varit långt borta om en allierad styrka deltagit i finska vinterkriget. Rent spekulationsmässigt/teoretiskt, så förhindrade vi i norden ett kommunist, kontra demokratiskt krig att bryta ut(Åtminstånde så sköts det upp med 14 år). :P
Tänkvärt Tojo88.. Har faktiskt aldrig tänkt på detta..

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: 29 november 2005, 16:15
Ort: Gävle

Förlorarmakt

Inlägg av alexcykel » 7 februari 2006, 08:49

Under vinterkriget nåddes Finland av välmenande men kraftlösa sympatiaktioner från de flesta länder, tom Brasilien skänkte kaffe till de stridande! Alla västländer var glada att de slapp göra en större insats pga sveriges och tysklands hållning.
Under fortsättningskriget sällade sig Finland till Tysklands sida. Den så omskrivna midsommarkrisen i Sverige då Engelbrechtdivisionen tilläts passera landet möttes i Finland av röda mattan. Mannerheim själv tog emot Engelbrecht och dinerade på lövat midsommarbord.

Efter kriget gjordes inga ansträngningar från västmaktshåll att lösa Finland från sin skuld till Sovjet.

Sanningen är dessvärre rätt osmickrande både för de allierade och för Finland. Före vinterkriget var Finland placerat i Sovjetisk intressesfär och ingen av västmakterna inklusive sverige trodde på Finlands territoriella självständighet. Efter fortsättningskriget när Finland hade allierat sig med Fienden fanns inte heller några skäl att bistå Finland.

Det ligger en hel del i påståendet att det först var på 1990- talet som Finland blev ett västland.

Skriv svar