Tyskar jaktplan som sköt på egna?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 15 februari 2005, 06:11

Grunt skrev:
Panzerschreck skrev:
Och så har jag hört att det skulle vara lite sport att skjuta ner fallskärms hoppande fiende piloter också.
Förvisso en skönlitterär bok, men i Sönerna tas detta upp. Där förekommer det att tyska piloter skjuts ner i sin fallskärm för att de inte på nytt ska kunna bemanna en Me 262. Som sagt en skönlitterär bok, men Colin Willock verkar på mig skrivit en bra och sanningsenlig bok. Fast om någon definitiv kan säga att det är fel så blir jag glad.

/Martin

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 15 februari 2005, 09:42

Såg ett tv-program som behandlade striderna i Italien. De intervjuade en pensionerad fd amerikansk jaktflygare, som beskrev ett fenomen som han kallade "tung på avtryckaren" dvs piloterna sköt längre än behövligt in i det sönderfallande fientliga planet, med avsikt att skada eller döda piloten, så man slapp möta honom i ett nytt plan nästa dag.

MVH

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 15 februari 2005, 09:42

D. Löwenhamn skrev:
Belisarius skrev:Men vad hade luftvärnet för inställning? De gillar ju att pricka fallskärmsjägare iallafall.
Källa? Utveckla gärna.

mvh/ Daniel
Tas ju upp av många som hoppade över Normandie. Det är klart, det mesta som flög uppåt under den natten var avsett för deras flygplan, men iallafall några vittnesmål säger ju att eld av mindre kaliber stundtals tenderade att koncentrera (ordet som används är "converge") sig mot fallskärmarna närmare marken.

Jag tycker väl iofs. att det är lite mer fair game än piloter. Jägarna landar för att slåss. Piloterna landar för att de har slutat.

Användarvisningsbild
echo one
Medlem

Inlägg av echo one » 16 februari 2005, 10:10

Det hände ju även under market garden också, alltså att luftvärnet sköt på fallskärmsjägare.

Användarvisningsbild
Gerle
Medlem

Inlägg av Gerle » 16 februari 2005, 15:03

Fallskärmsjägaren hoppar ju i syfte att anfalla så fort han landat, piloten hoppar för att han måste, att skjuta på en nödställd pilot är fel, att skjuta på en anfallande fallskärmsjägare är tillåtet.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 19 februari 2005, 11:58

Belisarius skrev:
D. Löwenhamn skrev:
Belisarius skrev:Men vad hade luftvärnet för inställning? De gillar ju att pricka fallskärmsjägare iallafall.
Källa? Utveckla gärna.

mvh/ Daniel
Tas ju upp av många som hoppade över Normandie. Det är klart, det mesta som flög uppåt under den natten var avsett för deras flygplan, men iallafall några vittnesmål säger ju att eld av mindre kaliber stundtals tenderade att koncentrera (ordet som används är "converge") sig mot fallskärmarna närmare marken.

Jag tycker väl iofs. att det är lite mer fair game än piloter. Jägarna landar för att slåss. Piloterna landar för att de har slutat.
Och utifrån denna händelse kan man dra slutsatsen att hela det tyska luftvärnet "gillade att pricka fallskärmsjägare" precis som om det vore en favoritsyssla? Tycker du själv att detta är en sund slutsats?

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 19 februari 2005, 12:00

Jag tror du lägger in alldeles för mycket analys av min post.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 19 februari 2005, 12:02

Jag tror att du drar för djärva slutsatser av en enskild händelse.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 19 februari 2005, 12:45

Varför skulle luftvärnssoldater (och annan markstridspersonal) dra sig för att skjuta på fallskärmsjägare? Givetvis är det bättre att decimera antalet när de är uppe i luften och försvarslösa, än att de minuten senare landar och skjuter dig istället. Piloter som hoppar ska inte anses som militära mål, men fallskärmsjägare får man givetvis skjuta om man vill. Detta ärär dock knappast något som endast tysk luftvärnspersonal under andra världskriget fick lära sig. När en annan gjorde lumpen som luftvärnssoldat så fick vi lära oss att fallskärmsjägarna var legitima mål att skjuta på, givetvis inte med luftvärnskanonen (lite slöseri med ammunition), men dock med finkalibriga vapen. Däremot var det nog lite fel att påstå att tyska soldater skulle gillat att skjuta fallskärmsjägare.

Rellik.Laires
Medlem

Inlägg av Rellik.Laires » 19 februari 2005, 13:12

Tyska fallskärmsjägare besköts även dom när dom anföll kreta. Det är inget särskilt med att skjuta på en kombatant.
Men i Kreta blev tyskarna bestörta över att dom besköts när dom hängde försvarslösa i sina fallskärmar.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 19 februari 2005, 13:42

Rellik.Laires skrev:Tyska fallskärmsjägare besköts även dom när dom anföll kreta. Det är inget särskilt med att skjuta på en kombatant.
Men i Kreta blev tyskarna bestörta över att dom besköts när dom hängde försvarslösa i sina fallskärmar.
De var verkligen försvarslösa, eftersom de tyska fallskärmsjägarna inte hade några vapen när de hoppade, annat än de som hade pistoler, fast de borde väl ändå räknats som kombatanter.

Libertas
Medlem

Inlägg av Libertas » 19 februari 2005, 17:42

Mako skrev:
Rellik.Laires skrev:Tyska fallskärmsjägare besköts även dom när dom anföll kreta. Det är inget särskilt med att skjuta på en kombatant.
De var verkligen försvarslösa, eftersom de tyska fallskärmsjägarna inte hade några vapen när de hoppade, annat än de som hade pistoler, fast de borde väl ändå räknats som kombatanter.
En soldat som invaderar ditt land och är ute efter att döda dig är alltid ett hot, även om denne "bara" har en pistol. Om jag var grek på ön Kreta skulle jag nog inte direkt väntat på att tyskarna hunnit omorganisera sig.

Användarvisningsbild
Mako
Medlem

Inlägg av Mako » 19 februari 2005, 17:57

Libertas skrev:
Mako skrev:
En soldat som invaderar ditt land och är ute efter att döda dig är alltid ett hot, även om denne "bara" har en pistol. Om jag var grek på ön Kreta skulle jag nog inte direkt väntat på att tyskarna hunnit omorganisera sig.
Nej, det skulle inte jag heller. Jag bara påpekade att de tyska fallskärmsjägarna, till skillnad mot de allierades, var extra utsatta mot tidig upptäckt eftersom de inte hoppade med sina personliga vapen. Det var inte så att jag tyckte att britterna på Kreta var extra hemska för att de sköt på fallskärmsjägare som inte hade fått tag i sina vapen än. Jag skrev nog lite luddigt i mitt inlägg.
Senast redigerad av 1 Mako, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 19 februari 2005, 23:21

När jag såg den här tråden tänkte jag att den självdör omeddelbums - underligt nog gjorde den inte det.

1) Att tyska (vissa nazistiska) piloter, eller ryska (vissa kommunistiska), amerikanska (vissa kapitalistiska) eller att någon annan pilot genom flygets historia skulle ha fått för sig att "i brist på annat" skjuta på sina egna är lögn - men jag skulle gärna vilja ha källan - tyska går också bra. Däremot har det självfallet skett misstag, många gånger, då flygarna har trott att det de ser är fienden - men det var egna. Civila eller militära.

2) Att alla med allt de har skjuter på fientliga fallskärmstrupper är fullt logiskt, allt annat vore tjänstefel. Helt enligt krigets lagar. T.o.m. om transportkärran är träffad innan.

3) Den enda komplicerade frågan är flygbesättningar som räddar sig med fallskärm - där har det mer än en gång skett mord från motståndarens flygplan. Sällan från luftvärn. Enkel logik, om luftvärnet kan skjuta behärskas terrängen av egna och då fångar man besättningen i alla fall = de kommer inte att flyga igen eftersom de sitter i fångläger - undantag finns men det är undantag. Däremot vet man att han i fallskärmen kommer att sitta i en ny kärra om två dar när du kommer igen, så finns det en del som väljer att försöka ta honom, så han inte tar dig nästa gång. Detta formellt sett mot krigets lagar.

Dessutom skedde framförallt mot krigets slutskede en del lynchningar av allierade piloter utförd av huvudsakligen civila - men det är en annan historia eller tråd.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem

Inlägg av mrvector » 20 februari 2005, 01:17

Hans skrev:När jag såg den här tråden tänkte jag att den självdör omeddelbums - underligt nog gjorde den inte det.

1) Att tyska (vissa nazistiska) piloter, eller ryska (vissa kommunistiska), amerikanska (vissa kapitalistiska) eller att någon annan pilot genom flygets historia skulle ha fått för sig att "i brist på annat" skjuta på sina egna är lögn - men jag skulle gärna vilja ha källan - tyska går också bra. Däremot har det självfallet skett misstag, många gånger, då flygarna har trott att det de ser är fienden - men det var egna. Civila eller militära.
Jag ska försöka se om jag kan luska fram någon slags källa för påståendet. Det var som sagt något mina kamrater i tyskagruppen hörde när dom lyssnade på en tysk berättelse på band.

/mvh Viktor

Skriv svar