Bild på sårade, men vilka?
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
1. Har du försökt ta på dig ett par amerikanska damasker?
Första gången man gör det är det inget hastverk, tro mig, jag har ett par egna hemma som jag tar på mig då och då. (re-enactment) Knappast troligt att man bemödat sig att förse en tysk med ett par sådana.
2. Skulle man ge sårade fiender mössor och hjälmar?
3. Vart finns POW-korten? (prisoner of war, en kartongbit som hängdes om halsen på en fiende så fort denne tillfångatagits)
4. Skulle de av männen som inte är bandagerade i ansiktet vara tyskar de också? Eller varför sitter det en massa amerikaner bland dem?
Första gången man gör det är det inget hastverk, tro mig, jag har ett par egna hemma som jag tar på mig då och då. (re-enactment) Knappast troligt att man bemödat sig att förse en tysk med ett par sådana.
2. Skulle man ge sårade fiender mössor och hjälmar?
3. Vart finns POW-korten? (prisoner of war, en kartongbit som hängdes om halsen på en fiende så fort denne tillfångatagits)
4. Skulle de av männen som inte är bandagerade i ansiktet vara tyskar de också? Eller varför sitter det en massa amerikaner bland dem?
Bild på sårade, men vilka?
Det är antagligen ryssar som gått fel från Ostfronten.
Killen i förgrunden har (i välkammat skick) en Stalin-inspirerad frisyr.
Killen i förgrunden har (i välkammat skick) en Stalin-inspirerad frisyr.
Ja herregud säger jag bara!
Zagat
rekord i felstavningar och missuppfattningar!!
Stefan
Utan dina inlägg skulle kanske tråden dött ut......ja vem fan skulle saknat den!!! blivande akademiker månne ? med en skämtsam och engagerad framtoning.......
En liten sak bara ! Det är allierade soldater på Omaha beach "Zagat" !Närmare bestämt tredje busken på vänster hand efter ung 600 m rakt Västerut sett från stranden OK ?

Zagat
rekord i felstavningar och missuppfattningar!!
Stefan
Utan dina inlägg skulle kanske tråden dött ut......ja vem fan skulle saknat den!!! blivande akademiker månne ? med en skämtsam och engagerad framtoning.......
En liten sak bara ! Det är allierade soldater på Omaha beach "Zagat" !Närmare bestämt tredje busken på vänster hand efter ung 600 m rakt Västerut sett från stranden OK ?
J-O försöker ge respons
Jag ser det som det finaste man kan göra, nu när det finns ett så bra forum här. Det är kreativa människor Sverige och världen behöver. Goda tekniker (=goda faktasamlare/faktavetare) finns det ju redan bevisligen.
Jättebra att de finns, men kväs inte kreativiteten.
Jag vet att det har sagts flera gånger i utredningar om den svenska skolan, att man är duktig på att undervisa om fakta, men elever lär sig inte att TÄNKA. Och förmågan att tänka uppstår just när det blir tillåtet att tänka, att fundera, att spekulera - utan att bli utskrattad eller hånad.
Det säger sig självt att idéerna kan inte vara lika bra allesamman, men tillsammans kan man ändå finna sanningar som man annars inte funnit.
Att man utvecklas tillsammans och blir rikare.
Valet är ert.
Och vad är det för fel i att vara blivande akademiker? Eller om man så vill, att träna blivande akademiker inom historia?Stefan
Jag ser det som det finaste man kan göra, nu när det finns ett så bra forum här. Det är kreativa människor Sverige och världen behöver. Goda tekniker (=goda faktasamlare/faktavetare) finns det ju redan bevisligen.
Jättebra att de finns, men kväs inte kreativiteten.
Jag vet att det har sagts flera gånger i utredningar om den svenska skolan, att man är duktig på att undervisa om fakta, men elever lär sig inte att TÄNKA. Och förmågan att tänka uppstår just när det blir tillåtet att tänka, att fundera, att spekulera - utan att bli utskrattad eller hånad.
Det säger sig självt att idéerna kan inte vara lika bra allesamman, men tillsammans kan man ändå finna sanningar som man annars inte funnit.
Att man utvecklas tillsammans och blir rikare.
Valet är ert.
Stefan
......du har helt rätt i ditt resonemang. Självklart har du det. Blev bara litegranna trött på själva tråden som så ofta tenderar att spåra ur och reduceras till att märka ord och svänga sig med tankebanor som är orealistiska eller helt och hållet påhittade. Sådana trådar är varken lärorika eller stimulerar tankeförmågan. Tvärtom förvirrar dom bara eller som i mitt fall, en källa till irritation. (det är helt och hållet mitt problem dock)
/ J-O
/ J-O
DEt som slog mig är att han i hjälmen faktiskt kan vara en amerikan som slagit sig ner hos de tyska fångarna. Notera att han itne har några bandage alls..Stefan skrev:Hjälmen som syns verkar vara av amerikansk typ?.
Vad har de råkat ut förresten? Tre av dem har bandage runt huvudet och händerna. Brännskador? Uniformerna ser inte brända ut. Kan det tänkas att de har klätts av, bandagerats över hela kroppen, och sedan satte man på dem nya uniformer så att de skulle vara uniformerade så länge de är inom krigszonen?
Hoppas ingen annan påpekat detta, jag hann inte läsa igenom trädet innan jag svarade
Lita int epå böcker och bildtexter framförallt. Just bilder återkommer o många böcker (samma bild) men texten kan vara helt olika.J. Björkman skrev:Nej det är sant men i det här fallet är det en bok jag litar på. Dessutom skriver Lorkan i det första inlägget att det är allierade soldater. Mannen närmast kameran ser inte vidare bränd ut och så frågar jag mig varför en av dem har amerikanska damasker på sig? Därför att det är en amerikan...
Inte så värst smart..
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt:
Belägget är att ser man tre personer som ser ut som lätt maskerade mumier så är det en mycket rimlig hypotes att de är brännskadade. - Vilka andra skador ger samma slags bandagering?? På tre stycken som hör ihop?? En följdhypotes blir då att de har fått nya kläder ist för de sönderbrända.
Det som återstår att fastslå är om de är tyskar eller amerikanare innerst inne. Någon påpekade t.ex. att båtmässan verkar vara tysk - men detta kontrades ju med att även amerikanarna hade båtmässor - och just denna VAR amerikansk. Någon tycker sig se damasker av amerikansk typ. osv.
Därmed faller nog teorin att de är tyskar därunder - iaf tills vi får mera fakta.
Men jag tycker att utredningen var kul i sig, tråkigt bara med sura efterslängar. (Den som inte har lust att delta i utredningen behöver ju inte göra det.)
Är det sån stämning som eftersträvas av moderatorerna så tappar jag lusten att delta, faktiskt.
Det som återstår att fastslå är om de är tyskar eller amerikanare innerst inne. Någon påpekade t.ex. att båtmässan verkar vara tysk - men detta kontrades ju med att även amerikanarna hade båtmässor - och just denna VAR amerikansk. Någon tycker sig se damasker av amerikansk typ. osv.
Därmed faller nog teorin att de är tyskar därunder - iaf tills vi får mera fakta.
Men jag tycker att utredningen var kul i sig, tråkigt bara med sura efterslängar. (Den som inte har lust att delta i utredningen behöver ju inte göra det.)
Är det sån stämning som eftersträvas av moderatorerna så tappar jag lusten att delta, faktiskt.
- J. Björkman
- Medlem
- Kontakt: