Hermann Görings kompetens
Ned Putzell
”Mannen som gav Reichmarshal Herman Göring cyanidpillret” eller gör han en ”Anastasia”?
Vem vet? Men kom ihåg att det första offret i ett ”krig” är sanningen! Det skulle naturligtvis vara en prestigeförlust för de segrande makterna och för männen med nycklarna i Nuremberg om det vore så att Göring satt med ett piller i truten hela tiden och själv fick taga sista ordet och inte galgen det skulle naturligtvis vara bekvämare om man slängde iväg en kapsel till honom.
Kanske får vi aldrig reda på sanningen? Är det sanningen? Eller vet någon något mer?
http://www.fpp.co.uk/Goering/Specator010203.html
”Mannen som gav Reichmarshal Herman Göring cyanidpillret” eller gör han en ”Anastasia”?
Vem vet? Men kom ihåg att det första offret i ett ”krig” är sanningen! Det skulle naturligtvis vara en prestigeförlust för de segrande makterna och för männen med nycklarna i Nuremberg om det vore så att Göring satt med ett piller i truten hela tiden och själv fick taga sista ordet och inte galgen det skulle naturligtvis vara bekvämare om man slängde iväg en kapsel till honom.
Kanske får vi aldrig reda på sanningen? Är det sanningen? Eller vet någon något mer?
http://www.fpp.co.uk/Goering/Specator010203.html
-
Gutekrigaren
- Medlem
Flink skrev:RE: cyanidkapseln
Ja det var en intressant fundering! Nåväl tror nog med att den fanns gömd i en plomb/lagning i tanden på karl’n.
Är det någon som är mer beläst i fallet?
De hittade ju flera cyanidkapslar i Görings packning som avlägsnades.
Göring själv fick ju inte komma i närheten av sina tillhörigheter.
Enligt Irving är det troligaste scenariot det att Göring som blir "polare" med sin vakt som även han hyser stort intresse för jakt, och övertalar vakten att förmå Görings doktor att smuggla in kapslen till Göring.
Dvs att både vakten och doktorn skulle vara skyldiga till att ha försett Göring med giftet.
Källa: Nuremberg - The Last Battle
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Jag själv skrev:Måste säga att den var usel rent ut sagt, först hade man valt ett par personer som ej liknade de personer de skulle spela, bla. Ernst Röhm, Hermann Göring, Goebbels och Hess. Sen blev jag störd av att Hitler i filmen bönade och bad om ett järnkors av andra klass för en överste som var av judisk börd och att han tog till lögner som att han alltid försvarat dessa mot antisemiter, vad jag vet så finns det inget bevis för det. Sen tycker jag det är konstigt att Hitlers mor sitter och talar illa om judar(vad jag vet så var hon inte antisemit) för att få Hitler att inte åka till Wien, när hennes läkare sitter och undersöker henne. Vidare under filmen när hans moder har dött och han sörjer henne, säger han till sin halvsyster att hon är en kärring och en bonde som inte är hans riktiga syster. Vidare har von Hindenburg en mycket konstig uniform som inte verkar passa honom och sen att alla tyska riksdagsmän ställer sig upp och sjunger med i Deutschland über alles, trots att socialdemokraterna inte röstade för Hitlers fullmaktslag.
Källa: Hitler: the rise of evilJag själv skrev:Betyg:
av 5.
/Martin
Korkad? knappast? Man lyckas inte ta makten och få stora delar av folket med sig då.Petter D skrev:Ett geni? För mig framstår han som ganska korkad. En skicklig talare? Visst. En person som tänkte stor (och onda) tankar? Visst. Men ett geni? Knappast!Schwalbe skrev:Jag brukar resonera så här: Hitler var ett geni som man kan lära sej mycket av. Men gör aldrig som han!
- D. Andersson
- Medlem
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
Ja. Man såg sig inte som några brottslingar mot mänskligheten osv.
Man var övertygad om att det man gjorde var rätt.
Det är fel att sitta och kritisera Tredje Rikets ledande politiker för att vara "tröga" - det var rätt på den tiden. Nu efteråt ser vi dock vad som har hänt, och NU kan vi såklart säga att det var ett fruktansvärt folkmord. Men man bör sätta sig in i den tids"epoken".
Man var övertygad om att det man gjorde var rätt.
Det är fel att sitta och kritisera Tredje Rikets ledande politiker för att vara "tröga" - det var rätt på den tiden. Nu efteråt ser vi dock vad som har hänt, och NU kan vi såklart säga att det var ett fruktansvärt folkmord. Men man bör sätta sig in i den tids"epoken".
-
Karl Bruno
- Medlem
-
M. Wittmann
- Tidigare medlem
Om de intalade sig (eller blev intalade) att det var nödvändigt, betyder ju det att de var övertygade om att det var rätt, och således inte bör ha haft några större skuldkänslor.
Nu blir det hela dock lite grumligt. Det beror ju på om vi pratar toppolitiker som Göring, Himmler och Hitler eller om vi pratar om lägervakter, de som hade hand om deportationer eller om Einsatzkommando osv.
Nu blir det hela dock lite grumligt. Det beror ju på om vi pratar toppolitiker som Göring, Himmler och Hitler eller om vi pratar om lägervakter, de som hade hand om deportationer eller om Einsatzkommando osv.