Italienarna i ökenkriget
Re: Nej!
Med tanke på att den personalen utgjorde en promille av hela krigsmakten så går det ihop.Anton Severin skrev:Hur får du det att gå ihop?Göttinger skrev:DÅLIGT: Moral? Inom alla disipliner!
BRA: Bra folk med rätt attityd!
- Kapten_Gars
- Medlem
Re: Nej!
Har du något att komma med förutom förolämpning och ogrundade påståenden?Göttinger skrev:Inte nu igen!
Dom som påstår att Italienare gjorde bra ifrån sig under WW2 är historie REVISIONISTER, ren och skär historie förfalskning!
Italien som krigsförande nation var USEL under WW1 och WW2, BASTA!
Givetvis finns det små undantag.
DÅLIGT: Strategi? Taktik? Organisation? Material? Moral? Inom alla disipliner!
BRA: Enda som jag kan komma på är Italienska grodmän och MAS båtarna, bra materiel, bra folk med rätt attityd!
Hur (bort)förklarar du tex Ariete divisionens seger över 22:a pansarbrigaden under operation "Crusader" 1941 och samma divsions segrar över 2:a och 22:a pansarbrigaden samt 5:e indiska divisionen under Gazala striderna 1942?
hmm
General Rommel said ‘The German soldier impressed the world, the Italian bersaglieri impressed the German soldier!’
Det är många som missar detta men detta är faktist ett citat från Rommel själv. Jag hoppas ni vet vilka bersaglierierna var.. om inte så berättar jag det nu. det var italiens elit soldater ungefär som tyskarnas SS soldater. Bersaglierina var otroligt tränade och engaskerade i italiens imperium. det är också känt att dom vid många tillfällen att om dom fick en uppgift tex att hålla en kulle så stannade bersaglierierna där till sista man. dom stannade där långt efter att tyskarna hade stuckigt PGA: att slaget var förlorat bara för att dom hade inte fått några order om att reterera.
Sen är de viktigt att veta att majoriteten av axis trupperna i egypten och nordafrika var italienare. och det blev status qou och rommel kom dit och väntade inte på sinna förstärkningar utan anföll. och tryckte tillbaka engelsmännen. men engelsmännen tog och började ändra om sina linjer och gick raka vägen mot axelmakternas resurslinje och hade inget annat val än att falla tillbaka.. och de är där de viktiga kommer in. 300.000 av soldaterna var italienare till fots. dvs ungefär 8-9/10delar av infanteriet. När axelmakterna drog sig tillbaka så drog fordonen iväg och lämnade infanteriet lite eftersig. och då omringade britterna dom. för italienarna har aldrig varigt kända för att ha fordon till alla sina soldater. dom var sämst på de i hela kriget.
En annan viktig sak är att Italienarna hade gamla Ateleri kanoner från första värdskriget. =ganska inefektiva. men den italienska ateleribesättningen var några av krigets mest efektiva och hårt tränade. dom gjorde helt omoderna ateleri kanoner till stora dödsmaskiner under hela öken kriget. dock så håller jag med er om att italienska Fucilieri Platoonerna var helt verdelösa (dvs: majoriteten av italiens armé ) men de var bara för att de var jordbrukare, bagare, smeder, altså helt vanligt folk som inte var så intreserad i kriget. Om ni inte viste detta så hade italien tvångsvärvning under kriget så italiens soldater var inte så motiverade som dom andra ländernas. Sen är de ett faktum att tyska offiserare och dyligt har tatt äran från många italienska segrar. slutligen vill jag informera er om att de fanns hela 12 st bersaglieri regementen i italienska armén. mycket nöje hoppas jag har bringat lite ljus till er.
Det är många som missar detta men detta är faktist ett citat från Rommel själv. Jag hoppas ni vet vilka bersaglierierna var.. om inte så berättar jag det nu. det var italiens elit soldater ungefär som tyskarnas SS soldater. Bersaglierina var otroligt tränade och engaskerade i italiens imperium. det är också känt att dom vid många tillfällen att om dom fick en uppgift tex att hålla en kulle så stannade bersaglierierna där till sista man. dom stannade där långt efter att tyskarna hade stuckigt PGA: att slaget var förlorat bara för att dom hade inte fått några order om att reterera.
Sen är de viktigt att veta att majoriteten av axis trupperna i egypten och nordafrika var italienare. och det blev status qou och rommel kom dit och väntade inte på sinna förstärkningar utan anföll. och tryckte tillbaka engelsmännen. men engelsmännen tog och började ändra om sina linjer och gick raka vägen mot axelmakternas resurslinje och hade inget annat val än att falla tillbaka.. och de är där de viktiga kommer in. 300.000 av soldaterna var italienare till fots. dvs ungefär 8-9/10delar av infanteriet. När axelmakterna drog sig tillbaka så drog fordonen iväg och lämnade infanteriet lite eftersig. och då omringade britterna dom. för italienarna har aldrig varigt kända för att ha fordon till alla sina soldater. dom var sämst på de i hela kriget.
En annan viktig sak är att Italienarna hade gamla Ateleri kanoner från första värdskriget. =ganska inefektiva. men den italienska ateleribesättningen var några av krigets mest efektiva och hårt tränade. dom gjorde helt omoderna ateleri kanoner till stora dödsmaskiner under hela öken kriget. dock så håller jag med er om att italienska Fucilieri Platoonerna var helt verdelösa (dvs: majoriteten av italiens armé ) men de var bara för att de var jordbrukare, bagare, smeder, altså helt vanligt folk som inte var så intreserad i kriget. Om ni inte viste detta så hade italien tvångsvärvning under kriget så italiens soldater var inte så motiverade som dom andra ländernas. Sen är de ett faktum att tyska offiserare och dyligt har tatt äran från många italienska segrar. slutligen vill jag informera er om att de fanns hela 12 st bersaglieri regementen i italienska armén. mycket nöje hoppas jag har bringat lite ljus till er.
-
Gutekrigaren
- Medlem
Vad är det för dumheter?stuff skrev:de är ju inte befälet som slåss
Det gällde även andra nationer, liksom att soldatmaterialet hade civila yrken. T ex var de amerikanska soldaterna värnpliktiga, liksom finländarna. Dessa var sannerligen också jordbrukare och smeder...italiens vanliga soldater var inte så bra för de fanns inget som motiverade dom att slåss.
Vad gäller bersaglieri: Dessa var Garibaldis trupper under 1860-talets enande. Benämningen levde kvar som en hedersbetygelse, ungefär som att vi fortfarande har "dragoner". De kan inte på något vis jämföras med SS, vad jag förstått. Varken i elithänseende eller kårtyp. Rätta mig gärna om jag har fel...
Mvh Petter
tja ska man vara ärlig så kan man ju aldrig riktigt veta för vi var ju inte där då. men enligt minna källor är bersaglierierna ett elit förband. och du har rätt i att dom kommer från början från 1860 talet. och användes som lätt infantrei som skulle vara någon form av chocktrupper kombinerat med spanings trupper. och dom var eliten. sen finns det ju alltid CCDD (tror att dom heter så.. ) som är motsvarigt heten till tyskarnas brun skortor. dom kallades black skirts.. och slogs i en svart fez.. men de är en annan historia. och jo minna källor säger att dom var elit trupper . och vad menar du med att de är dumheter me att befälet inte slogs. de kanske är en missuppfatning ... de jag menar är att befälen inte tog och gjorde hela striderna utan de gjorde soldaterna och på så sätt måste ju italienarnas soldater inte vara så dåliga som alla säger för då var de ju bara ledarskap dom saknade.
-
Magnus Lindström
- Medlem
-
Gutekrigaren
- Medlem
Ett elitförband? Nyss var de ju tolv? Eller var alla tolv elit?stuff skrev:tja ska man vara ärlig så kan man ju aldrig riktigt veta för vi var ju inte där då. men enligt minna källor är bersaglierierna ett elit förband. och du har rätt i att dom kommer från början från 1860 talet. och användes som lätt infantrei som skulle vara någon form av chocktrupper kombinerat med spanings trupper. och dom var eliten. sen finns det ju alltid CCDD (tror att dom heter så.. ) som är motsvarigt heten till tyskarnas brun skortor. dom kallades black skirts.. och slogs i en svart fez.. men de är en annan historia. och jo minna källor säger att dom var elit trupper . och vad menar du med att de är dumheter me att befälet inte slogs. de kanske är en missuppfatning ... de jag menar är att befälen inte tog och gjorde hela striderna utan de gjorde soldaterna och på så sätt måste ju italienarnas soldater inte vara så dåliga som alla säger för då var de ju bara ledarskap dom saknade.
Om vi ska bringa lite reda i det hela så var bersaglieri (inte "bersaglierierna") möjligen duktiga. SS är inte jämförbara, en helt annan kårtyp. Bersaglieri skall jämföras med motsvarande delar av Heer antar jag, men detta kan andra på forumet bättre än jag.
Befälet är lika delaktigt i en strid som soldaterna, båda delar är beroende av den andra.
Mvh Petter
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Välkommen till Skalman Stuff.
Inte meningen att avskräcka dig från att fortsätta skriva, absolut inte, men du måste nog förklara dig lite bättre.
/Martin
Är du medveten om det motsägesfulla i denna mening? Enligt dig var de elit i början men hade inkompetenta officerare, soldaterna var oerfarna och inte särskilt bra krigare. Det enda positiva enligt dig var att de var entusiatiska, något inlägg upp har du redan slagit fast att italienarena i allmänhet inte var intresserade av att kriga. Hur ska du ha det?stuff skrev:jo det är sant i början var dom elit men dom råkade ut för många olyckor pga inkompetenta officerare så ny rekryterna var ganska oerfarna men väldigt etusiastiska.. och villiga krigare.. dock inte så bra..
Inte meningen att avskräcka dig från att fortsätta skriva, absolut inte, men du måste nog förklara dig lite bättre.
/Martin
ja 12 elitförband då.. . tja enligt minna källor skulle dom vara lika med SS soldaterna men många böcker skrivet olika saker. De kan vi slå fast vid. tja jo visst är offiserarna lika indragna i striderna men de var inte de jag syftade på. jag tog nog och utalade mig lite fel. de är de att italienarnas offiserare var inte särskit duktiga. så majoriteten av armén DVS: soldaterna blev inefektiva.. men när tyskarna kom så fick dom efektiva offiserare och på stred dom italienska soldaterna mycket med effektift men de jag syftade på var att tyskarna tog äran fastän dom var i en minoritet på grekland och i dom länderna.
Hmm jadu Martin lundvall jag förstår dig jag ska försöka samla ihop fakta här lite kost åt dig.
CCNN, The Black Shirts
Det var italienarnas likhet med tyskarnas SA tror jag dom hette (dom var politik poliser i bruna rockar. SA då alltså)
i början var dom ganska erfarna men år 1941 så råkade dom 6 divitionerna förintas i ett förfärligtslag. nyrekryterna var mindre vältränade men var villiga soldater. dessa trupper var få.
Fucilieri Platoonerna
Detta var grundstommen i italienska armén. Dom var inte så sugna på att slåss och hade inte så bra utrustning. kunde dock göra bra ifrån sig med några vettiga officerae. tex tyskar. (som har tatt åt sig äran från en del italienska vinster.)
bersaglieri
Var enligt minna källor italienarnas svar på SS . och så finns detta fina citat .
General Rommel said ‘The German soldier impressed the world, the Italian bersaglieri impressed the German soldier!’
som säger en hel del. dom var hårdnackade soldater som vägrade ge upp om dom inte fick ordern om det. Fick dom ordern att försvara en kulle så gjorde dom de långt efter att dom tyska soldaterna hade sett at de var hopplöst och retirerat bara för att dom inte ville ge sig. fruktade soldater. Fanns 12 regementen.
Sen fanns det italienska atteleriet. som hade omoderna pjäser från WWI men som besättningen använde mycket flitigt och blev kända för. Det sägs att de italienska atteleri besättnnigen var en av dom bästa med tanke på kanonerna dom använde.
hoppas detta besvarar dina frågor 8)
Hmm jadu Martin lundvall jag förstår dig jag ska försöka samla ihop fakta här lite kost åt dig.
CCNN, The Black Shirts
Det var italienarnas likhet med tyskarnas SA tror jag dom hette (dom var politik poliser i bruna rockar. SA då alltså)
i början var dom ganska erfarna men år 1941 så råkade dom 6 divitionerna förintas i ett förfärligtslag. nyrekryterna var mindre vältränade men var villiga soldater. dessa trupper var få.
Fucilieri Platoonerna
Detta var grundstommen i italienska armén. Dom var inte så sugna på att slåss och hade inte så bra utrustning. kunde dock göra bra ifrån sig med några vettiga officerae. tex tyskar. (som har tatt åt sig äran från en del italienska vinster.)
bersaglieri
Var enligt minna källor italienarnas svar på SS . och så finns detta fina citat .
som säger en hel del. dom var hårdnackade soldater som vägrade ge upp om dom inte fick ordern om det. Fick dom ordern att försvara en kulle så gjorde dom de långt efter att dom tyska soldaterna hade sett at de var hopplöst och retirerat bara för att dom inte ville ge sig. fruktade soldater. Fanns 12 regementen.
Sen fanns det italienska atteleriet. som hade omoderna pjäser från WWI men som besättningen använde mycket flitigt och blev kända för. Det sägs att de italienska atteleri besättnnigen var en av dom bästa med tanke på kanonerna dom använde.
hoppas detta besvarar dina frågor 8)
-
Gutekrigaren
- Medlem
Vilka är dina källor då? Och vad menas med "lika med SS"? I att de var en politiskt baserad kår? SS kan delas upp i flera vitt skilda delar (Waffen-SS, Allgemeine) och alla SS-divisioner var inte bra. Begreppet "elit" är visserligen dumt, men det som normalt åsyftas stämmer inte alltid på SS.stuff skrev:ja 12 elitförband då.. . tja enligt minna källor skulle dom vara lika med SS soldaterna men många böcker skrivet olika saker. De kan vi slå fast vid.
Om du skall kalla bersaglieri för Italiens motsvarighet till SS får du redogöra betydligt bättre för dina begrepp och dina källor. Att jämföra med bra Heer-divisioner kan jag förstå, men vad gör jämförelsen med SS relevant?
Var de erfarna i början? Konstig inlärningsprocess...i början var dom ganska erfarna
/Petter
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Tyvärr inte, min fråga gällde enbart svatskjortorna och där är jag fortfarande inte nöjdstuff skrev:hoppas detta besvarar dina frågor 8)
SA var inget stridande förband. Vilket slag är det du tänker på? Om detta stämmer som du säger så får du göra skilland mellan Svartskjortorna före 1941 och efter 1941, precis som man inte påstår att alla waffen-SS divisioner var elit eller bra. Den uppdelningen brukar vara att de upp till nummer 20 var standard och några var till och med bra eller mycket bra, resterande 18 divisioner var emellertid mindre bra. Är du intresserade så finns det många gamla trådar på forumet där det diskuterats.CCNN, The Black Shirts
Om dessa första sex divisioner av Svartskjortorna var elit kanske du kan upplysa mig och kanske även andra vad de gjorde för att förtjäna denna status. Det räcker enligt mig inte att man har blivit tränade i X antal år, man måste prestera något utöver det vanliga också.
/Martin