Ustasja

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 4 februari 2004, 16:54

Jag antar att jag därmed för bereda mig på att revidera min tolkning av händelserna. Kan du rekommendera någon vidare läsning?

mvh/ Daniel

Kroatiche369
Utsparkad
Ort: mySQL error -351 check syntax * near line 131 common.php

Inlägg av Kroatiche369 » 4 februari 2004, 16:55

Jag kan mycket väl tänka mig att Kroaterna sammarbetade med
muslimerna men jag har å andra sidan svårt att tänka mig att de
var accepterade med tanke på att kroaterna var ute efter en "ren"
kroatisk stat. Jag är inte proffs på ämnet kan jag påstå men det
känns som om det är lite "common sense".

Om man tittar på det moderna Jugoslaviska inbördeskriget som hade
väldigt starka historiska rötter så kan man väl antagligen dra lite
paralleler med WWII. Det fanns ju som bekant ett sammarbete mellan
kroater och muslimer men även ett STORT hat dem emellan

Ban_Kulin
Medlem

Inlägg av Ban_Kulin » 4 februari 2004, 16:56

Kroatiche369 skrev:Är det ingen skillnad alls i etnicitet kroater, serber och muslimer emellan?
Personligen tycker jag att serber verkar mycket mörkare och "slaviska"
än t ex kroaterna.

Jag har en Kroatisk bekant som ser helt svensk ut. Man skulle aldrig
gissa att han är därifrån. Han ser inte sådär polsksvensk ut, utan helt
svensk. Det kan ju iofs va någon tysk under kriget som varit där och
snaskat i hans släkt men ändå...
Jag ber dig bara ta hänsyn till att det är en förolämpning för en bosniak/bosnier att kalla honom för muslim (i etnisk mening). Det var ett kommunistisk påfund eftersom de inte ville erkänna den bosniakiska nationen.

Ban_Kulin
Medlem

Inlägg av Ban_Kulin » 4 februari 2004, 17:03

D. Löwenhamn skrev:Jag antar att jag därmed för bereda mig på att revidera min tolkning av händelserna. Kan du rekommendera någon vidare läsning?

mvh/ Daniel
Jag kan försöka hitta ett par böcker på svenska eller engelska. Så fort jag hittar det meddelar jag dig.

Kroatiche369,

Visst ville kroaterna ha en etnisk ren stat. Eftersom de ansåg att bosniakerna var etniska kroater var det ju inga problem. Bara de accepterade "sin sanna" nationalitet brydde man sig inte så mycket om deras religion.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 4 februari 2004, 17:17

Ban_Kulin skrev:
Jag ber dig bara ta hänsyn till att det är en förolämpning för en bosniak/bosnier att kalla honom för muslim (i etnisk mening). Det var ett kommunistisk påfund eftersom de inte ville erkänna den bosniakiska nationen.
Vad är den korrekta benämningen för en muslimskt troende person bosatt i Herzegovina?

Ban_Kulin
Medlem

Inlägg av Ban_Kulin » 4 februari 2004, 17:52

Som sagt - bosniak.
Herzegovina är sett genom historien en del av Bosnien. Från tidiga medeltiden till de sista decenierna av turkisk välde i Bosnien (1850-talet) var Herzegovina bara en geografisk enhet inom Bosnien.
Man kan gemföra det med Kroatien/Dalmatien eller Sverige/Norrland.
Om du frågar en persson från Herzegovina som är bosatt i t.ex. Sverige vad han är kommer han/hon alltid att svara - bosniak/bosnier. Det är just därför att inte ytterligare komplicera syn på forna Jugoslavien och alla folk där. Jag har många vänner som är från Mostar (Herzegovina) och ingen av de känner sig som någonting annat än bosnier/bosniak.
Som jag sa tidigare kan man helt och hållet referera till Norrland som är en geografisk enhet inom Sverige.
Varför landet officiellt heter Bosnien-Herzegovina är en lång berättelse som går tillbaka till de sista decenierna av turkarnas välde. Det pågår idag en process som går på att ge landet tillbaka dess historiska namn - Bosnien.

Jag vill bara klargöra en sak angående bosniaker:
Idag när man nämner bosniaker syftar man på den muslimska delen av Bosniens (inklusive Herzegovinas) befolkning. Genom historien namnet bosniak inkluderade hela folket oavsett religion. Först på 1800-talet när nationalismen växte sig stark i Europa började Serbien och Kroatien propagera bland Bosniens ortodoxa respetkive katolska befolkning serbiska/kroatiska nationella idén. Fram tills på 1800-talet var begreppet serb/kroat helt okänd för bosniska ortodoxa och katoliker. Även idag finns det ganska många ortodoxa och katoliker främst i Sarajevo och mellersta Bosnien som inte ser sig som serber eller kroater utan som ortodoxa eller katolska bosniaker.
Ett annat exempel på hur pass komplicerat den etniska bilden i det forna Jugoslavien är slaviska muslimer i Kosovo. De är inte etniska bosniaker, delen av Kosovo som de bor i har aldrig varit en del av Bosnien men bara pga av den gemmensamma religonen anser de sig vara bosniaker. Samma sak är det med en liten grupp katoliker i Montenegro när de väljer att kalla sig kroater (ingen som helst koppling till kroaterna förutom religionen).

Jag vet att det är komplicerat att hänga med genom historiens svängar på Balkan men som du själv sa har etnicitet baserat på religion alltid spelat en större roll än etnicitet.

Och nu ska jag försöka vara kortfattad :): När man ser helheten är det idag mest bosniska muslimer som ser sig som bosniaker + en del av katoliker och ortodoxa.
Begreppet "bosnier" syftar på hela Bosniens (inklusive Herzegovinas) befolkning oavsett deras etniska eller religösa övertygelse: bosniaker, kroater, serber, muslimer, katoliker, ortodoxa och även judar.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 5 februari 2004, 12:31

Morthaur skrev:Det var väl etn ovanligt korkad fråga..någon måtta får det väl ändå finnas. Du menar alltså att alla fascister har minst ett tjugotal judar på sitt samvete eller?
Nej, det är i och för sig sant, men det är ju inte otroligt heller.

Läste förresten i en bok på biblioteket, att även om många grymheter utspelades under andra världskriget, så begicks faktiskt de i särklass grövsta av de fascistiska kroaterna, med tysk och italiensk hjälp.

Detta är en anledning till hatet från serberna efter Titos död och inbördeskriget.

Kroatiche369
Utsparkad
Ort: mySQL error -351 check syntax * near line 131 common.php

Inlägg av Kroatiche369 » 5 februari 2004, 13:05

Jag har hört liknande saker många gånger att Kroaterna skall ha varit
de grymmaste under WWII.

Det skall t om ha chockat många besökare från toppen av naziregimen.

Och om det nu verkligen var så, så verkar det som om det sopats under
mattan. Inte många personer verkar veta detta om Kroatien och de
verkar inte ha varit tvungna att ta itu med sitt förlutna?

Mr.Planka
Tidigare medlem

Inlägg av Mr.Planka » 7 februari 2004, 21:30

Ban_Kulin skrev:Om nu bosniaker var så pass utsatta för folkmord och religösa förföljerser från kroaternas sida skulle det knappast finnas nästan rent bosniakiska Ustasja-förband (ex: Svarta Legionen) .
Svarta Legionen (Crna Legija) bestod inte till nästan bara av bosniaker, det var ungefär lika många från kroatien, dom mesta flyktingar från östra bosnien, som hade sett sina familjer och vänner dödas av Cetnik.

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 8 februari 2004, 12:51

Hur behandlades Slovenien av kroaterna? Var Slovenien en del av Storkroatien?

Är det någon som har en karta över Kroatien under kriget?
Senast redigerad av 1 Petter D, redigerad totalt 8 gånger.

Mr.Planka
Tidigare medlem

Inlägg av Mr.Planka » 8 februari 2004, 13:52

Petter D skrev:Hur behandlades Slovenien av kroaterna? Var Slovenien en del av Storkroatien?

Är det någon som ahr en karta över Kroatien under kriget?
Slovenien var en del av NDH, vad jag vet så fanns väl inte "slovenien" som område då.
Om du tittar på en karta och suddar ut gränserna till Bosnien Herzegovina och Slovenien, det var ungefär så tror jag.

PS. Du heter inte Petter Danielsson va?

Användarvisningsbild
Petter D
Medlem

Inlägg av Petter D » 8 februari 2004, 14:05

Mr.Planka skrev:Slovenien var en del av NDH, vad jag vet så fanns väl inte "slovenien" som område då.
Om du tittar på en karta och suddar ut gränserna till Bosnien Herzegovina och Slovenien, det var ungefär så tror jag.

Öhh, jo det gör jag. Mattias?

Mr.Planka
Tidigare medlem

Inlägg av Mr.Planka » 8 februari 2004, 14:17

Petter D skrev:
Öhh, jo det gör jag. Mattias?[/quote]

Jepp. (antar att du skrev det där efter MSN chatten... :) )

Användarvisningsbild
Alabama Man
Medlem

Inlägg av Alabama Man » 10 februari 2004, 15:51

Jag pratade idag med min historia lärare och hon sa att Hitler totalt avskydde dom slaviska folkslagen, men hur går detta ihop med att Nazi tyskland tyckte bra om Kroatien där befolkningen är sydslaver?

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 10 februari 2004, 17:00

Hitler är ju vida känd för att vara en motsägelsernas man.

Skriv svar