Risken att bli skjuten är ju ändå större när man bär sin egen uniform, så det spelar väl ingen roll om det är som kanonmat eller spionD. Löwenhamn skrev:Ja, det stämmer.Karl Bruno skrev:Riskerade man inte att bli skjuten som spion efter ett eventuellt tillfångatagande om man hade på sig fiendens uniform?
mvh/ Daniel
Förklädda amerikannazister
- Panzerschreck
- Medlem
Det var ikke fallskjermjegere, episoden skjedde under felttoget i Nord-Norge.Moonman skrev:Vart skedde det och av vilka, var det fallskjärmsjägarna? Man kan ju inte gå av en tysk båt med norsk uniform, eller?oys skrev:Lettere OT.
Allerede under invasjonen av Norge i april 1940 brukte tyskerne norske uniformer.
mvh Alex Robsahm
Står litt om det her: http://www.bjerkvik.gs.nl.no/dietl.htm
Vad jag läst förekom detta under striderna på Björnfjellet öster om Narvik, där general Dietl var instängd med sina styrkor. Flera tyska jagare hade sänkts av engelsmännen och de överlevande hade i brist på annat utrustats med norska uniformer. Men jag tror inte att de i brist på vapen deltog i striderna, för det var dessa, flera hundra man, som tyskarna ville skicka hem genom Sverige. Svenskarna svarade också ja, för att den i för Sverige svåra situationen med tyska krav på transiteringar av vapen m.m., visa något tillmötesgående. Saken förföll dock när norrmännen i början av juni 1940 kapitulerade.Moonman skrev:Vart skedde det och av vilka, var det fallskjärmsjägarna? Man kan ju inte gå av en tysk båt med norsk uniform, eller?mvh Alex Robsahmoys skrev:Lettere OT.
Allerede under invasjonen av Norge i april 1940 brukte tyskerne norske uniformer.
- Anton Severin
- Medlem
I bland annat Skagerak hade tyskarna många beväpnade fiskebåtar och trålare. Dessa ställde till mycket problem för blockadbrytarna som deltog i utbrytningsförsöken 1940-44. Under de senare åren hade dock aktiviten minskat.Panzershreck skrev:Tyskarna hade beväpnade transporter som skulle likna allierade transporter, och dom var väl få men väl fruktade
Jag har också för mig att det fanns något förklätt tyskt handelsfartyg någonstans. Hon sänkte ett större tonnage än Graf Spee.
- Jan-Erik Karlsson
- Medlem
Tyska hjälpkryssarna seglade under andra flaggor men när det blev dags för strid hissade de den tyska örlogsflaggan. Det samma gällde Brandenburgstyrkorna, de kunde uppträda i fiendens uniform men de fick inte strida i den. Blev de beskjutna så fick de skala av sig fiendens uniform innan de besvarade elden. Under fiendens så hade de förstås sina egna uniformer.