Hur många krigsförklaringar fick Tyskland?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 24 september 2003, 12:33

Luno skrev:
Kan det ha varit så att dom vill sätta in sig hoss England och Usa?
Givetvis. Det är knappast en slump att de "axelorienterade" staterna Argentina och Turkiet väntade t o m mars 1945 med att förklara krig.

F ö så deklarerade inte alla de sydamerikanska staterna krig mot USA. En del bröt endast de diplomatiska förbindelserna och/eller det ekonomiska utbytet. Jag kan tyvärr inte vilka som gjorde var i huvudet.

/Forsberg

Användarvisningsbild
NIBBE
Medlem

Inlägg av NIBBE » 24 september 2003, 15:18

Jag vet inte om finland officielt förklarade krig mot tyskland, men en del krigshandlingar förekom mellan tyska och finska trupper i finska lappland.

Användarvisningsbild
Löwe
Medlem

Inlägg av Löwe » 24 september 2003, 15:34

NIBBE skrev:Jag vet inte om finland officielt förklarade krig mot tyskland, men en del krigshandlingar förekom mellan tyska och finska trupper i finska lappland.
Ett av Stalins krav för vapenvila 1944, var just att finnarna skulle köra ut sina tidigare vapenbröder; tyskarna. Det blev inga hårda strider, dock, eftersom Tyskland hade fullt upp på annat håll. Men Finland var beredda för ett krig mot Tyskland, om det hade behövts.

Användarvisningsbild
Örjan
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Örjan » 24 september 2003, 16:48

Löwe skrev:
NIBBE skrev:Jag vet inte om finland officielt förklarade krig mot tyskland, men en del krigshandlingar förekom mellan tyska och finska trupper i finska lappland.
Ett av Stalins krav för vapenvila 1944, var just att finnarna skulle köra ut sina tidigare vapenbröder; tyskarna. Det blev inga hårda strider, dock, eftersom Tyskland hade fullt upp på annat håll. Men Finland var beredda för ett krig mot Tyskland, om det hade behövts.
Nog blev det strider allt, tyskarna lämnade inte norra Finland frivilligt. Detta glömda krig orsakade stor materiell förstörelse i finska lappland.

Användarvisningsbild
Ringo
Medlem

Inlägg av Ringo » 24 september 2003, 17:30

Löwe skrev:Ett av Stalins krav för vapenvila 1944, var just att finnarna skulle köra ut sina tidigare vapenbröder; tyskarna. Det blev inga hårda strider, dock, eftersom Tyskland hade fullt upp på annat håll. Men Finland var beredda för ett krig mot Tyskland, om det hade behövts.
Och som Örjan sa orskade tyskarna stor materiell förstörelse i finska lappland.

Citat:

När tyskarna lämnade Finland 1944 uppstod stora flyktingströmmar till följd av det s k Lapplandskriget. De finländska förlusterna i kriget var 774 stupade, 2 904 sårade och 262 försvunna. De tyska förlusterna uppgick till 1 814 stupade, c:a 6 000 sårade och 1 305 tillfångatagna. 16 500 byggnader förstördes, 233 järnvägsbroar sprängdes liksom 516 landsvägsbroar.

Källa: Lars Gyllenhaal & James F Gebhardt - Slaget om Nordkalotten

Marco
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Marco » 25 september 2003, 08:52

Senare tiden av Lapplandskriget, ansåg den Finska regerinegn att det råde ett krigstillstånd mellan länderna. Detta kan vara på grund av att Finland ville senare kanske efter kriget ha skadestånd av Tyskland av förödelsen i Lappland.

Skriv svar