Henke skrev:Mr_Y skrev:Som sagt ser jag ingen anledning att bevisa uppgifter som tillhör normal allmänbildning eller enkelt låter sig kontrolleras. Att Polen bedrev en aggressiv utrikespolitik (inkl. annekteringen av en del av Tjeckoslovakien) och förföljde minoriteter (både tyskar och judar) är välkänt.
Noterar här att du försöker lägga dimridåer genom att ta upp annekteringen av delar av Slovakien, som egentligen inte är relevant för varken Bromberg eller huruvida Tyskland kunde uppleva sig som hotat av Polen eller ej. Visst är det känt att så skedde om än kanske inte allmänt bekant. Försök att hålla dig till ämnet även om det kan upplevas som svårt.
Att den tyska minoriteten i Polen förföljdes, nej, det är inte känt. Det är du som gör påståendet och därmed är det din bevisbörda. Det är känt att Hitler gärna pratade om sådan förföljelse, men han lyckades inte presentera några bevis för att den verkligen ägde rum.
Dessutom har du ändrat en del på dina påståenden, i ett tidigare inlägg skrev du att det inte bara var frågan om förföljelse, utan antydde att regelrätta massakrer pågick redan innan krigsutbrottet. Har du ändrat dig på denna punkt?
Beträffande vissa detaljer har jag redan angivit en källa: Polish Acts of Atrocities Against the German Minority in Poland, New York, 1940. Leta gärna upp den på nätet och återkom med mer substantiella invändningar.
Menar du
Polish Acts of Atrocity Against the German Minority in Poland; Compilation founded on Documentary Evidence and published for the German Foreign Office; Second Edition with Important Addenda, Compiled by Hans Schadewaldt, (Berlin, Volk und Reich Verlag & New York, N.Y., German Library of Information, 1940)? Dvs, en liten propagandaskrift som är tryckt på uppdrag av det tyska utrikesministeriet? Skämtar du? Och tycker du att du presenterade din källa på ett hederligt sätt när du utelämnade vissa rätt väsentliga delar av titeln och källhänvisningen?
Dessutom går denna bok inte in på de eventuella massakrer innan krigsutbrottet som du pratar om, utan den diskuterar massakrer som ägt rum efteråt. Inte ens Hitler försökte hävda att folktyskar massakrerades innan krigsstarten.
Nej, de påståenden Goebbels gör är knappast tagna ur luften, utan förmodligen har han bemödat sig om att åtminstone hitta på siffror som ligger hyggligt i linje med boken ovan.
Att du rättar mig beträffande datumet för Brombergmassakern verkar överflödigt eftersom jag redan korrigerat uppgiften själv. Å andra sidan råder därmed inget tvivel om att det var en krigsförbrytelse eftersom den utfördes under pågående krig.
Tror att vi är överens om att Brombergmassakern ägt rum och att den är ett allierat krigsbrott. Vi kan säkert diskutera denna ett tag, men jag är mer intresserad av de andra massakrerna du påstod hade ägt rum innan krigsutbrottet. Och gränskränkningarna.
Henrik