Quiz: Andra världskriget

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Låst
varjag
Saknad medlem †

Re: Quiz: Andra världskriget

Inlägg av varjag » 8 november 2016, 03:30

patrik blom skrev:Ja, då är det den japanska ubåten I-8 som anlände till Brest, Frankrike, i juni 1943. Sannolikt mötte ett lag från dess besättning något lokalt tyskt lag. Det borde ringa en klocka, eller blåsa i en fotbollsdomarpipa, för mitt inre öra men tyvärr gör det inte det. Någon annan kanske vet?
Nej patrik - det räcker med råge!

Ubåtens besättning satte ihop en fotbolls-elva som mötte en tysk, dragen från hela 20:e U-flottiljen i Brest 8O

Lite orättvist, då ubåtens besättning - c:a 110 man, ställdes mot en flottilj med bortåt 2000......

Hur det gick? Vet inte - men hoppas det blev ''Oavgjort''!

patriks tur förbrylla oss!

Varjag

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 8 november 2016, 12:16

Tackar!

Då försöker jag med denna fråga:

Hur lång tid, räknat från D-Dagen, tog det för de västallierade att skeppa över lika många stridsvagnar till Normandie som tyskarna då hade i hela Västeuropa? "Antal stridsvagnar" ett väl ett inte helt tillfredsställande mått eftersom t ex Sherman och Tiger båda räknas som "en", men om vi ändå räknar antal, hur lång tid tog det?

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 november 2016, 21:39

patrik blom skrev:Tackar!

Då försöker jag med denna fråga:

Hur lång tid, räknat från D-Dagen, tog det för de västallierade att skeppa över lika många stridsvagnar till Normandie som tyskarna då hade i hela Västeuropa? "Antal stridsvagnar" ett väl ett inte helt tillfredsställande mått eftersom t ex Sherman och Tiger båda räknas som "en", men om vi ändå räknar antal, hur lång tid tog det?
Jeezuz Krist patrik - 8O

Den frågan är lika elastisk som ett gummiband,......
Tillgång till hamnar/lämpliga landningsstränder, väder/vind/sjögång, landsättningsfartyg (LST's) och - stridsvagnar.....

De flesta LST's - fraktade inte strv., utan trupp/fordon och tusentals ton av all den paraphernalia som behövdes för invasionen.

De allierade hade tillgång till - omkring 600-650 LST's sommaren 1944.
Om alla dom - bara skytteltrafikerade med stridsvagnar - relativt snabbt. I verkligheten var det knappast flera än 100 som transporterade
stridvagnar - resten hade andra laster.
LST.jpg
LST.jpg (24.68 KiB) Visad 505 gånger
En LST kunde ta, i runda slängar - 20 stycken Shermans. Tyskarna disponerade väl omkring 2000+ i Frankrike/Belgien/Holland/Danmark...

Notera att i likhet med de allierade, var inte alla tyska vagnar - ''stridsvagnar'' = tanks med rörliga torn. Omkring hälften av dom
var ''infanterikanonvagnar'' - i en eller annan form, de flesta s.k. STUG's.

Verkligen ett elastiskt gummiband!

Men intressant hör vad du läst om saken??

mvh, Varjag

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 9 november 2016, 00:01

Varjag,

Tack för denna lektion! Dina kunskaper är oöverträffade.

När jag insåg att jag hade fått förtroendet att ställa nästa fråga höll jag just på att korrekturläsa och slutföra arbetet på min 23-sidiga analys av "Den ökända hästen från Troja", som jag av vissa skäl ville få iväg till forumet tidig eftermiddag idag. Därefter väntade andra uppgifter. Det var önskvärt att sökandet efter en bra fråga inte tog alltför lång tid. Alldeles nyss, i går, hade jag sett en liten artikel som kvantifierade vissa element i de allierades materiella överlägsenhet vid tiden för Normandie-invasionen. Där nämns bl a: "På tre dagar lyckades de (allierade, min anm) landsätta fler stridsvagnar än vad tyskarna hade i hela Västeuropa." Det måste betyda att de uppnådde "lika många" under den tredje dagen. Den typen av frågor lämpar sig ju väl för s k informed guesses och det hade varit intressant att få höra vad folk trodde - tre dagar, en vecka, en månad ...?

Artikelns författare är Per-Anders Lundström, Styresman för Pennan & Svärdet, dvs chef för bokklubben Svenskt Militärhistoriskt Biblioteks månatliga bokpresentationshäfte, vanligtvis med en del separata artiklar i anslutning till dessa. Artikeln vill väcka intresse för en bokserie om "Vapnen som fällde avgörandet". Jag bedömde artikeln som vederhäftig och förutsätter att det ligger en kompetent utredning bakom uppgiften - som dock inte redovisas i artikeln.

Varjag ställer alltså nästa fråga!

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 november 2016, 11:09

[quote="patrik blom"
"På tre dagar lyckades de (allierade, min anm) landsätta fler stridsvagnar än vad tyskarna hade i hela Västeuropa." Det måste betyda att de uppnådde "lika många" under den tredje dagen. Den typen av frågor lämpar sig ju väl för s k informed guesses och det hade varit intressant att få höra vad folk trodde - tre dagar, en vecka, en månad ...?
Tack patrik - vill inte gå i polemik, men Per-Anders Lundström, förefaller mig ta till grovt på ''den publicistiska sidan'' :)

''fler stridsvagnar än vad tyskarna hade i hela Västeuropa'' 8O På 3 dagar????

Förefaller mig helt absurt!

Den 1:a dagen ''D'' - ''drunkande'' ju de allra flesta av ''Hobarts Sherman Funnies'' - dvs förhoppningsfullt ''simmande stridsvagnar''......
snöpligen. Då det blåste och gick sjögång......ngt som dom INTE var avsedda för :roll:

Men om jag ville sälja böcker ''med nya rön och hittills opublicerade uppgifter...'' - passar sådana överdrifter bra idag.

Dom övertygar inte - Varjag :wink:

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 november 2016, 11:20

Tack f. frågan patrik - och presenterar en historisk - men
numera kringbyggd fasad.JPG
numera kringbyggd fasad.JPG (175.22 KiB) Visad 468 gånger
Vi vill veta byggnadens namn, ort och betydelse?

Varjag

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 9 november 2016, 13:23

varjag skrev:
''fler stridsvagnar än vad tyskarna hade i hela Västeuropa'' 8O På 3 dagar????

Förefaller mig helt absurt!
Tack Varjag! Jag önskar att jag hade dina kunskaper på detta område. Å andra sidan är det fantastiskt bra att du finns som korrektiv! Mina kunskaper ökar varje gång du kommenterar något.

Jag kommer att tänka på en mening som förekommer i beskrivningarna av Hitlers sammanträffande med Mannerheim i juni 1942, nämligen att när Hitler gick fram till Mannerheim för att hälsa såg det ut som om "skolans yngste elev gick fram och hälsade på rektorn". Jag vill nog påstå att jag inte är Hitler, men du är rektorn!

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 9 november 2016, 15:19

Om vi ser på stridsvagnsfrågan, så råkar ju faktiskt 100 LST ta 2000 shermans, så låt oss säga lite färre LST och lite fler turer över kanalen, börjar det inte bli ganska rimligt helt plötsligt?

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 9 november 2016, 19:20

Volgograd (Stalingrad) och von Paulus gamla stabsplats (i källaren), i det gamla GUM-varuhuset?

Fast Friedrich satt mest nere i källaren och grubblade, det var nog mer Arthur Schmidt som ledde stabsarbetet i varuhuset. :roll:

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 november 2016, 20:01

Amund skrev:Volgograd (Stalingrad) och von Paulus gamla stabsplats (i källaren), i det gamla GUM-varuhuset?

Fast Friedrich satt mest nere i källaren och grubblade, det var nog mer Arthur Schmidt som ledde stabsarbetet i varuhuset. :roll:
Just det Amund, 6:e arméns sista HQ's under -
Univermag 1944.jpg
Univermag 1944.jpg (40.6 KiB) Visad 628 gånger
- ''varuhuset'' (GUM fanns i Moskva...)
P1150142.JPG
P1150142.JPG (162.77 KiB) Visad 628 gånger
Amund frågar, Varjag

Amund
Stödjande medlem 2023

Inlägg av Amund » 9 november 2016, 20:32

Tack Varjag! Undrar hur de lyxigare avdelningarna på Stalins varuhus såg ut? De finaste varorna lär knappast ha legat ute till försäljning...

Nästa fråga: De tyska stridskrafterna var mycket effektiva och fruktade när de väl bestämt sig för att erövra någonting under krigets inledande årtal.

Här visar jag tre bilder:
Huvudstadsluftvarn NR 1.jpg
Huvudstadsluftvarn NR 2.jpg
Huvudstadsluftvarn NR 2.jpg (12.59 KiB) Visad 624 gånger
HuvudstadsluftvarNR 3.jpg
HuvudstadsluftvarNR 3.jpg (24.88 KiB) Visad 624 gånger
De visar hur man försöker bekämpa den tyske angriparens flyg, samtliga bilder visar luftvärn i en huvudstad som angrips av Görings flygvapen.

Vilka huvudstäder handlar det om..?

Tips - Det är inte i alla 3 huvudstäder som hakkorset kommer att vaja från stadshusets tak... :wink:

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 november 2016, 21:05

gunship skrev:Om vi ser på stridsvagnsfrågan, så råkar ju faktiskt 100 LST ta 2000 shermans, så låt oss säga lite färre LST och lite fler turer över kanalen, börjar det inte bli ganska rimligt helt plötsligt?
''Artikelns författare är Per-Anders Lundström, Styresman för Pennan & Svärdet, dvs chef för bokklubben Svenskt Militärhistoriskt Biblioteks månatliga bokpresentationshäfte, vanligtvis med en del separata artiklar i anslutning till dessa. Artikeln vill väcka intresse för en bokserie om "Vapnen som fällde avgörandet". Jag bedömde artikeln som vederhäftig och förutsätter att det ligger en kompetent utredning bakom uppgiften - som dock inte redovisas i artikeln.......''

Du är närmare dit än jag.....kan du inte skaffa fram artikeln & posta den ?

Kanske värt en ny tråd....mvh, Varjag

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 9 november 2016, 21:40

Amund skrev: Vilka huvudstäder handlar det om..?
Nr 3 ser ut som Oslo. Stortingets karaktäristiska arkitektur.

patrik blom
Medlem

Inlägg av patrik blom » 9 november 2016, 21:44

varjag skrev: ''Artikelns författare är Per-Anders Lundström, Styresman för Pennan & Svärdet, dvs chef för bokklubben Svenskt Militärhistoriskt Biblioteks månatliga bokpresentationshäfte, vanligtvis med en del separata artiklar i anslutning till dessa. Artikeln vill väcka intresse för en bokserie om "Vapnen som fällde avgörandet". Jag bedömde artikeln som vederhäftig och förutsätter att det ligger en kompetent utredning bakom uppgiften - som dock inte redovisas i artikeln.......''

Du är närmare dit än jag.....kan du inte skaffa fram artikeln & posta den ?

Kanske värt en ny tråd....mvh, Varjag
Artikeln är inte värd en ny tråd, den analys som jag antog ligger under påståendet redovisas inte där. Men jag kan åta mig att kontakta Lundström, jag är medlem i bokklubben.

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 9 november 2016, 22:17

patrik blom skrev:
Amund skrev: Vilka huvudstäder handlar det om..?
Nr 3 ser ut som Oslo. Stortingets karaktäristiska arkitektur.
& med en Kongsberg M/32 75mm's Lv-kanon - :)

Ettan - Moskva med en Maxim M 1910 quad-ksp 7,62mm och hyggligt tung och svårriktad pjäs.

Tvåan - Warzawa med polsk Colt-Browning wz.30 I tyska kalibern 7,92 mm

Varjag

Låst