Martin Tunström skrev:
Då står ord mot ord.
/Martin
Nej Martin,
Det finns helt enkelt flera sätt att räkna.
Jag har också tyckt att siffrorna misstämde och grävt ner mig en bit djupare än vad som är brukligt.
(förlåt att jag låter som en odräglig besserwisser men i detta fallet har jag faktiskt rotat både i UD's, PA Hanssons och Krigsarkivet orginal och försökt översätta Talvisodan Historia del 4 (Finland i krig är den svenska översättningen där man komprimerar 4 volymer till en tunnare) Och fått hjälp av både Jaegerplt och winter wars webmasters.
Jag är nere på enskilda 20mm Akan och 37mm pvkan, 75mm batterier och gräver efter det som ansetts omöjligt, den ammunition som tillverkades direkt för Finland och alltså inte finns med i Arméns källor.
Det finns en massa felkällor och olika sätt att räkna.
För det första anger Linder inga källor så honom kan man räkna bort.
Jag har pratat med artikelförfatteren i "Sveriges militära beredskap 1939 - 1945", och han kunde inte riktigt stå för siffrorna, det var någon annan som hade räknat fram dem. -Källorna borde finnas på FHS.
Framför allt 132 artilleripjäser och 131.402 gevär saknar grund i finska källor.
Ammunitionsmängden 42 milj. patroner är hyggligt överrens vad Regeringen och Kungen gav tillstånd att släppa iväg. Dock betyder inte det att dessa volymer någonsin lämnade Sverige.
Finnarna å sin sida räknade inte SFK så därför misstämmer just infanteriammunition med ca 50%.
Konsekvensen blev att rent Bokföringmässigt så hade Svenskarna reducerat sina lager med vad som skulle (eventuellt) skickas till Finland medan Finnarna räknade vad som faktiskt hade kommit fram.
Så om bokföringen var en bild av verkligheten så skulle det ligga ett berg av ammunition på ett isflak i Torneälv som varken var Svenskt eller finskt. Samtidigt som det i verkligheten kunde användas av den som för stunden behövde det bäst.
Näst största differansen är att Svenskarna ofta räknar från September 1939, inte 30 November som Finnarna.
Sverige, Tyskland och Ungern sålde luftvärnskanoner till Finland under oktober-november 1939. Så Finska armén ska ha haft 9 40mm Akan 1/9 1939.
Tredje källan är att man intre alltid räknar marinen och armén - det blir faktiskt en del skillnad på just LV-sidan.
Sedan var det en del politik från Svensk sida också,
T ex lovade Sverige att leverera 260 kulsprutor "För flygplan allt efter leverans" Dvs vi kunde utrusta de plan som monterades i sverige med svenska ksp om det behövdes. Nu verkar det som om alla jaktplan levererades kompletta med vapen och amm så problemet uppstod liksom inte.
Hoppas det ger en bild av varför det finns så många olika siffror.
*Edit>*
Sen var det ju en sak till, Det var faktiskt ett KRIG och att man ibland inte orkade hålla ordning på alla papper är förklarligt.
*<Edit*
/John T.