Quiz: Andra världskriget
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Re: Quiz: Andra världskriget
Det första jag tänkte på var brittiska ubåten H 49 och George Harrison. Men den ligger blott på 26 meters djup.
Det första du tänkte - var rätt. HMS H 49, sänkt vid Texel den 18:e oktober 1940 av tyska UJ 116 och 118.Stellan Bojerud skrev:Det första jag tänkte på var brittiska ubåten H 49 och George Harrison. Men den ligger blott på 26 meters djup.
UJ 116 under kaleunt Kaden.
Som skrev om sänkningen i boken ovan.....
Bland sjunkbombsdetonationerna och lufbubblorna - kom ett levande vittne till ytan......
Utan namngivning i boken, var det Engine-room artificer George William Oliver - som i en luftbubbla när däcksluckan till maskinrummet ''blåste upp'' - sögs ur båten - och till ytan........med sprängda trumhinnor, hostade blod och med flera sår på kroppen.
Vattendjupet - som jag läst, var 45 meter.
Om en ubåtschef låter sig överraskas med bara - 22 meter under kölen - förtjänade han inte bättre -
Stellan drar nästa andetag, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Tack Varjag! Kadens bok har jag. Den utlöste ett lättare gräl mellan mig och min fader. Jag fick den i julklapp av honom. Så småningom läste han den och förfasades över att Kaden framstod som pronazistisk. Han ville slänga boken. Men den var ju min och jag lugnade far med att jag minsann inte tänkte falla för nazipropaganda.
Så ny fråga. Vem?
Så ny fråga. Vem?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
En mer städad bild av den omfrågade.
Fregattenkapitän Reinhard Suhren, FdU Norwegen, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Visst är det "Teddy" Suhren och Varjag äger frågan.
Tack Stellan
Ubåtar - är ju samstämmigt, avsedda att sänka fiendens fartyg. Men - överhettade hjärnor kommer ibland på bisarra uppgifter för även ubåtsvapnet -
I ett fall vi söker var ''målet'' nåt så befängt som en järnvägs- Vilken var ubåten, var låg tunneln och - hur gick det?
Varjag
PS - jvg-tunneln på bilden - har inte att skaffa med frågans tunnel - DS
Ubåtar - är ju samstämmigt, avsedda att sänka fiendens fartyg. Men - överhettade hjärnor kommer ibland på bisarra uppgifter för även ubåtsvapnet -
I ett fall vi söker var ''målet'' nåt så befängt som en järnvägs- Vilken var ubåten, var låg tunneln och - hur gick det?
Varjag
PS - jvg-tunneln på bilden - har inte att skaffa med frågans tunnel - DS
Det hände i Medelhavet - och ubåten var brittisk......
Varjag
Varjag
Har det gjorts en film om det där?
Båten tillhörde den lilla -
just denna - med numret retuscherat -
Varjag
Varjag
Der Löwe skrev:Har det gjorts en film om det där?
Inte vad jag vet. Företaget var så korkat att inte ens Ealing Studios - kunde göra ett hjälteepos av det -
Varjag
HMS Utmost gjorde den 22:a och 23:e september 1941 två försök att spränga en järnvägstunnel i Intavolata på linjen Napoli –Messina, men upptäcktes bägge gånger av vakter..?
Om det var denna järnvägstunnel som ligger i Intavolata hade man kanske lika gärna kunnat panga på nattåget med däckskanonen?
Om det var denna järnvägstunnel som ligger i Intavolata hade man kanske lika gärna kunnat panga på nattåget med däckskanonen?
Duktigt jobbat Amund. Händelsen tillhör inte de smartaste ur RN's historia !
Men helt rätt - det var HMS UTMOST, som efter två forsök - lyckades spränga EN järnvägsräls på den Italienska Stövelns tå...
Jag läste om händelsen för sisådär 40 år sedan i en bok om U-klassen men det hela verkade så långsökt att jag trodde det var
en skröna.
Så var inte fallet. Tydligen....
Amund futtar nästa stubin
, Varjag
Men helt rätt - det var HMS UTMOST, som efter två forsök - lyckades spränga EN järnvägsräls på den Italienska Stövelns tå...
Man tillåts undra om det inte fanns viktigare uppgifter för Flottans ubåtar -24 Jun 1941
HMS Utmost (Lt.Cdr. R.D. Cayley, RN) landed a sabotage party North of Amantea, Italy that succesfully destroyed a railway.
(All times are zone -2)
23 June 1941
2210 hours - Surfaced and proceeded towards the shore. A suitable tunnen in which to wreck a train had been spotted during the day.
24 June 1941
0001 hours - Launched the Folbot with a party of two 400 yards from the shore. They succesfully placed the charge and returned safely.
0200 hours - A train went through the tunnel but did not blow up.
0245 hours - Launched the Folbot again. The railway was now blown up without waiting for a train. The party returned safely shortly before dawn at 0500 hours.
Jag läste om händelsen för sisådär 40 år sedan i en bok om U-klassen men det hela verkade så långsökt att jag trodde det var
en skröna.
Så var inte fallet. Tydligen....
Amund futtar nästa stubin
Tack för frågan! RN sysselsatte sig alltså en hel del med att försöka ge sig på kustjärnvägen istället för att sänka fartyg.
Då undrar jag vad som pågår här..?
Då undrar jag vad som pågår här..?
Lite mer bilder.