Quiz: Andra världskriget
Re: Quiz: Andra världskriget
Tack hasse lindquist
Här vill vi ha ett datum - och namnen på dessa Tack, Varjag
Här vill vi ha ett datum - och namnen på dessa Tack, Varjag
-
hasse lindquist
- Medlem
Bilden visar Hitlers sekreterare Traudl Junge med en stor blomsterkvast. Är antagligen ett foto i anslutning till hennes bröllop med Hans Hermann Junge, som rimligtvis är personen omedelbart till höger om henne. Mannen längst ut till höger ser ut som Hitlers 1:e chaufför Erich Kempka. Personen längst ut till vänster gör mig lite osäker. Kanske Hitlers betjänt Heinz Linge eller hans adjutant Otto Günsche? Jag gissar på Linge.
-
hasse lindquist
- Medlem
Bilden visar Hitlers sekreterare Traudl Junge med en stor blomsterkvast. Är antagligen ett foto i anslutning till hennes bröllop med Hans Hermann Junge, som rimligtvis är personen omedelbart till höger om henne. Mannen längst ut till höger ser ut som Hitlers 1:e chaufför Erich Kempka. Personen längst ut till vänster gör mig lite osäker. Kanske Hitlers betjänt Heinz Linge eller hans adjutant Otto Günsche? Jag gissar på Linge.
Jawohl hasse lindquist!
Gertrude (''Traudl'') Humps - äktar SS Obersturmführer Hans Hermann Junge den 19:e juni 1943.
Hans glada ''best men'' är Hitlers SS-adjutant Otto Günsche och lille chaufför - Erich Kempka. Vars kroppslängd var åtskilliga
centimetrar under- Himmlers ''krav''
Äktenskapet blev kort, 14 månader senare stupade Junge i Frankrike med 12 SS Div. ''Hitlerjugend''.
De andra tre - lade NKVD vantarna på 1945 och dom kom in hem förrän mitten 50-talet......
Din tur!, Varjag
Gertrude (''Traudl'') Humps - äktar SS Obersturmführer Hans Hermann Junge den 19:e juni 1943.
Hans glada ''best men'' är Hitlers SS-adjutant Otto Günsche och lille chaufför - Erich Kempka. Vars kroppslängd var åtskilliga
centimetrar under- Himmlers ''krav''
Äktenskapet blev kort, 14 månader senare stupade Junge i Frankrike med 12 SS Div. ''Hitlerjugend''.
De andra tre - lade NKVD vantarna på 1945 och dom kom in hem förrän mitten 50-talet......
Din tur!, Varjag
-
hasse lindquist
- Medlem
Jamen jag helgarderade ju genom att gissa på både Günche och Linge varav det förra tydligen var rätt. Jag tycker därför att Varjag ska ställa en fråga till.
Tre Rätt av Fyra, hasse - med en X-gardering - räcker väl för att vinna en fråga här, so - Shoot!hasse lindquist skrev:Jamen jag helgarderade ju genom att gissa på både Günche och Linge varav det förra tydligen var rätt. Jag tycker därför att Varjag ska ställa en fråga till.
mvh, Varjag
-
hasse lindquist
- Medlem
OK. 1923 gjorde nazisterna ett misslyckat kuppförsök i München. Sexton nazister dog i skottväxlingen med polisen. Under 30-talet skedde någonting speciellt med dessa sexton kroppar. Vad?
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
1935 togs de ur sina gravar och fördes med ceremonier till ett nybyggt mausoleum vid Feldherrnhalle i München. 1945 förstördes det av de allierade. De anhöriga fick välja om kvarlevorna av de 16 skulle jordfästas anonymt eller kremeras.
-
hasse lindquist
- Medlem
Som vanligt träffar Du rätt Stellan. Fundamenten till dessa "Ehrentempel", som dessa byggnader kallades, finns fortfarande kvar i München. Frågan är Din, Stellan!
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Vi byter världsdel. Vem?
-
tommyjonason
- Medlem
Andra världsdelar.......
Han ser ut som en ryss tänkte jag, men ingen av de stora marskalkerna. Och i så fall mot Japan.
Men det var andra som stred mot japaner, men uniformen ser inte ut som någon typisk allierad officer,
Holland - kolonier i fjärran östern - generallöjtnant Hein ter Poorten
Han ser ut som en ryss tänkte jag, men ingen av de stora marskalkerna. Och i så fall mot Japan.
Men det var andra som stred mot japaner, men uniformen ser inte ut som någon typisk allierad officer,
Holland - kolonier i fjärran östern - generallöjtnant Hein ter Poorten
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Bingo! Du går vidare.
-
tommyjonason
- Medlem
Tack. Jag har varit borta från spalten ett tag
Men vem är detta? Fotot taget efter kriget.
Men vem är detta? Fotot taget efter kriget.
-
hasse lindquist
- Medlem
Asbjørn Sunde alias Osvald, berömd kommunistisk motståndsman i Norge under WWII i Wollweberorganisationen.
-
tommyjonason
- Medlem
Rätt!
Osvald gruppen gjorde en hel del spektakulära sabotage, som sprängningen av Arbetstjänstens kortregister och en ASEA fabrik som totalförstördes. Dessutom anlitades de av bl. a. Milorg för likvideringar.
Ledaren Asbjørn Sunde dömdes efter kriget som Sovjetspion- Jag tycker inte om kommunism, men var det justitiemord?
Lindqvist nästa!
Osvald gruppen gjorde en hel del spektakulära sabotage, som sprängningen av Arbetstjänstens kortregister och en ASEA fabrik som totalförstördes. Dessutom anlitades de av bl. a. Milorg för likvideringar.
Ledaren Asbjørn Sunde dömdes efter kriget som Sovjetspion- Jag tycker inte om kommunism, men var det justitiemord?
Lindqvist nästa!