Den ena har en fransk hjälmMarcuS Schober skrev:Jag har redan svarat på Zjukuvs fråga men eftersom han inte svarat än så skriver jag en ny fråga. Det var ju ändå min tur![]()
a: Vad för soldater är det på bilden? (nationalitet)
b: Var är bilden tagen?
c: När är bilden tagen? (månad och år räcker)
d: Vad kallades operationen som utfördes på den plats bilden är tagen?
Quiz: Andra världskriget
- Bilagor
-
- mss_mega_quiz_.jpg (93.4 KiB) Visad 1810 gånger
a) och b) är rätt, på c) har du skrivit det datumet när han blev nerskjuten efter att han hade rymt från fångenskap, jag syftade på när han blev nerskjuten över England och och togs i fångenskap.Wildthing skrev:A) Franz von Werra
B) Schweiz
C) 25 Oktober 1941
Men eftersom jag utryckte mig lite oklart vilken "nerskjutning" det var får du rätt för det datumet du skrev.
>>Spitfire
Första nedskjutningen skedde 5 September 1940.
Ny fråga: 1942 landsteg USA på Guadalcanal. Japanska flottan gick direkt till motattack och lyckades med tur och skicklighet åsamka stor skada (även om transportfartygen missades).
A) Vad kallas "slaget"
B) Vem ledde den Japanska flottstyrkan
C) Vilka skepp var inblandade och hur gick det för dem (ev skadade, sänkta)
Första nedskjutningen skedde 5 September 1940.
Ny fråga: 1942 landsteg USA på Guadalcanal. Japanska flottan gick direkt till motattack och lyckades med tur och skicklighet åsamka stor skada (även om transportfartygen missades).
A) Vad kallas "slaget"
B) Vem ledde den Japanska flottstyrkan
C) Vilka skepp var inblandade och hur gick det för dem (ev skadade, sänkta)
- Panzerschreck
- Medlem
A Sjöslaget vid Savo
B Viceamiral Gunichi Mikawa
C Japanska fartyg: tunga kryssare Chokai (flaggskepp), Aoba, Furutaka, Kako och Kinugasa. Lätta kryssarna Tenryu och Yubari samt jagaren Yunagi.
Amerikanska fartyg: tunga kryssare Vincennes, Astoria, Quincy, Chicago och Canberra (australiensisk) samt 4 jagare.
Utgången av sjöslaget blev en dyster historia för de allierade, Vincennes, Astoria, Quincy och Canberra sänkta, samt Chicago lätt skadad. På den japanska sidan skadades framför allt Chokai. Under återfärden till basen sänktes dessutom tunga kryssaren Kako av en amerikansk ubåt 10/8.
MVH
Edit: så blev man tvåa...
B Viceamiral Gunichi Mikawa
C Japanska fartyg: tunga kryssare Chokai (flaggskepp), Aoba, Furutaka, Kako och Kinugasa. Lätta kryssarna Tenryu och Yubari samt jagaren Yunagi.
Amerikanska fartyg: tunga kryssare Vincennes, Astoria, Quincy, Chicago och Canberra (australiensisk) samt 4 jagare.
Utgången av sjöslaget blev en dyster historia för de allierade, Vincennes, Astoria, Quincy och Canberra sänkta, samt Chicago lätt skadad. På den japanska sidan skadades framför allt Chokai. Under återfärden till basen sänktes dessutom tunga kryssaren Kako av en amerikansk ubåt 10/8.
MVH
Edit: så blev man tvåa...
>>Panzershrek
A) Rätt
B) Rätt
C) Rätt men ofullständigt
>>Battler
A) Rätt
B) Rätt
Jag saknar:
Namnet på en kryssare och 4 jagare (om man som uppräknade räknar de som Panzershrek nämner som skadade Ralph Talbot och Patterson). Totalt ska det alltså vara 6 kryssare och 8 jagare på den allierade sidan. (Battler har alltså rätt på de japanska fartygen).
A) Rätt
B) Rätt
>>Battler
A) Rätt
B) Rätt
Jag saknar:
Namnet på en kryssare och 4 jagare (om man som uppräknade räknar de som Panzershrek nämner som skadade Ralph Talbot och Patterson). Totalt ska det alltså vara 6 kryssare och 8 jagare på den allierade sidan. (Battler har alltså rätt på de japanska fartygen).