Mordet på Heydrich
-
Karl Bruno
- Medlem
Kanske vad gäller hans styre i Tjeckien, men han var ju också chef för RSHA och därigenom Himmlers närmaste man. Låt mig citera Wannseeprotokollet:
Det räcker i mina ögon för att kalla honom slaktare.At the beginning of the discussion Chief of the Security Police and of the SD, SS-Obergruppenführer Heydrich, reported that the Reich Marshal had appointed him delegate for the preparations for the final solution of the Jewish question in Europe [...]
Heydrich
Konsekvenserna av mordet på Heydrich var ju kanske inte de bästa, Lidice brändes ner till marken och tusentals människor sattes i KZ-läger eller sköts. Men engelsmännen fick som de ville, ett upptrappat motstånd från civilbefolkningen gentemot de Tyska ockupanterna..
/PK
/PK
Det är visserligen sant att Heydrich inte personligen utförde några brutala handlingar. Det är nog också sant att han skonade den vuxna arbetskraften för att nå maximal vinning.Gröfaz skrev:Att kalla Heydrich human är väl att ta i så det spricker men vad jag har förstått så var han inte brutal. Han var cynisk, intrigerande med mera. Om jag inte minns fel så här i nattmörkret så sköts på Heydrichs order några tjecker och lappar sattes upp med namnen på de skjutna. På detta svarade Hans Frank något i stil med: "Om vi skulle sätta upp en lapp för varje polack vi skjuter så kommer de polska skogarna ta slut." Ja något i den stilen......
Jag tror att Heydrich inte hyste något större respekt för tjeckerna än någon av hans mer brutala kollegor. Skillnaden var att Heydrich förstod att det "lönade" sig dåligt att gå brutalt fram. Tyskland tjänade mer på att ha friska arbetare än dåligt motiverade, misshandlade och hungriga arbetare.
/Martin
Däremot var han den som i slutändan var ansvarig för att småbarn fick sina huvuden krossade av hans underlydandes gevärskolvar.
Han var enligt min åsikt kanske en av de ondaste av dem alla!
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Heydrich
Heydrich utnämndes till ställföreträdande protektor över Böhmen-Mähren den 27 sept 1941, fram till julen hade han låtit avrätta omkring 400 tjecker främst intellektuella ledarpersonligheter och de som hade kontakt med den landsflyktiga regeringen i London.
Heydrich såg också till att två miljoner tjeckiska arbetare fick det lite bättre när fettransonerna ökades, 200.000 par skor delades ut till rustningsarbetare, lyxhotell som ändå stod tomma på kurorterna rekvirerades åt förtjänta arbetare. Heydrich ville också betala ut tariffenliga löner i fabrikerna men det satte konkurensrädda koncernchefer i Ruhr P-för.
Reinhard Heidrichs fru Lina ställdes inför domstol av tjeckerna 1948 anklagad för brott mot mänskligheten, på hennes begäran skulle 90 häktade tjecker ha avrättats av Daluege och Frank efter makens död. Hon dömdes till livstids fängelse. Antifacsistiska tjecker försökte senare få henne dömd i Västtyskland, där frikändes hon 1964. Hon gifte om sig 1965 med den finländske konstnären Mauno Manninen, jag tror de flyttade till Stockholm och drev ett hotell där.
Heydrich såg också till att två miljoner tjeckiska arbetare fick det lite bättre när fettransonerna ökades, 200.000 par skor delades ut till rustningsarbetare, lyxhotell som ändå stod tomma på kurorterna rekvirerades åt förtjänta arbetare. Heydrich ville också betala ut tariffenliga löner i fabrikerna men det satte konkurensrädda koncernchefer i Ruhr P-för.
Reinhard Heidrichs fru Lina ställdes inför domstol av tjeckerna 1948 anklagad för brott mot mänskligheten, på hennes begäran skulle 90 häktade tjecker ha avrättats av Daluege och Frank efter makens död. Hon dömdes till livstids fängelse. Antifacsistiska tjecker försökte senare få henne dömd i Västtyskland, där frikändes hon 1964. Hon gifte om sig 1965 med den finländske konstnären Mauno Manninen, jag tror de flyttade till Stockholm och drev ett hotell där.
En inte ovanlig ståndpunkt i efterkrigstidens Tjeckien är att motståndsrörelsen hade svårt att mobilisera medarbetare på grund av att levnadsstandarden i protektoratet var hög och vardagslivet tämligen oproblematiskt för många. Heydrich skulle ha dödats för att få igång en terrorvåg som skulle mobilisera fler tjecker till motstånd. Svårt att bedöma hur mycket som ligger i detta, men det är i alla fall tänkvärt.
- tyskaorden
- Redaktör emeritus
Ett av de bakomliggande målen kan ha varit att hindra Heydrich från att sätta in sina krafter mot motståndsrörelsen och de allierades spioner i västeuropa. Enligt en dokumentär om Heydrich på Discovery skulle Heydrich då han utfört sitt arbete i Böhmen-Mähren få en liknade post i Benelux och Frankrike.
Då Heydrichs metoder med morot och piska i Böhmen-Mähren visat sig framgångsrik, var man från den allierade sidan rädd för att han skulle lyckas krossa motståndsrörelsen i väst. Denna var ju av stor betydelse inför den planerade landstigningen, alltså behövde man avlägsna Heydrich.
//MK
Då Heydrichs metoder med morot och piska i Böhmen-Mähren visat sig framgångsrik, var man från den allierade sidan rädd för att han skulle lyckas krossa motståndsrörelsen i väst. Denna var ju av stor betydelse inför den planerade landstigningen, alltså behövde man avlägsna Heydrich.
//MK