disciplin och övergrepp0

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 juni 2003, 14:31

tobbe skrev:Jag skulle nog säga att lite mindre än hälften dog i "stridens hetta" (finns ju ingen orsak att döda civilia för det ändå).
Glöm inte att ryssarna öste fler ton över sina egna städer för att ta tillbacka de från Tyskarna, tänk hur många egna de döade då. :|

/Anno

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 28 juni 2003, 14:32

tobbe skrev:Såklart jag vet att ryskarna gjorde så, men det finns ju en förklaring till det.
Förklaring kanske, men definitivt ingen ursäkt.

/Marcus

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 juni 2003, 14:34

Nej, däremot går jag efter vad våldtagna kvinnor har sagt och säger (och vad diverse psykologer säger), men känner jag dig rätt så kommer du väl snart att säga att "du min skäll känner en våldtagen kvinna som tyckte det var underbart". :roll:

/Anno

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 28 juni 2003, 14:37

Anno skrev:
tobbe skrev:Jag skulle nog säga att lite mindre än hälften dog i "stridens hetta" (finns ju ingen orsak att döda civilia för det ändå).
Glöm inte att ryssarna öste fler ton över sina egna städer för att ta tillbacka de från Tyskarna, tänk hur många egna de döade då. :|

/Anno
Vilka städer är det du talar om nu? Om det var någon som blev dödade så var det isåfall tyskar.
Marcus Wendel skrev:Förklaring kanske, men definitivt ingen ursäkt.

/Marcus
Nej ingen ursäkt men en förklaring som du säger.

[/quote]

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 28 juni 2003, 14:37

Anno skrev:Nej, däremot går jag efter vad våldtagna kvinnor har sagt och säger (och vad diverse psykologer säger), men känner jag dig rätt så kommer du väl snart att säga att "du min skäll känner en våldtagen kvinna som tyckte det var underbart". :roll:

/Anno
Jag tänker inte ens svara på något sånt här dumt.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 juni 2003, 14:40

Vilka städer är det du talar om nu? Om det var någon som blev dödade så var det isåfall tyskar.
Sovjetiska städer som blev beskjutna av sovjetisk artelleri, när dessa skulle återta dessa från den tyska armén. Och eftersom det bodde sovjetiska civila i staden och dessa blir dödade av sovjetisk beskjutning så är det sovjetiska armén som är mördaren.

/Anno
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 28 gånger.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 juni 2003, 14:42

tobbe skrev:
Anno skrev:Nej, däremot går jag efter vad våldtagna kvinnor har sagt och säger (och vad diverse psykologer säger), men känner jag dig rätt så kommer du väl snart att säga att "du min skäll känner en våldtagen kvinna som tyckte det var underbart". :roll:

/Anno
Jag tänker inte ens svara på något sånt här dumt.
Kom inte med sådan dumma kommentarer som "Jasså är du kvinna?".

/Anno

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 28 juni 2003, 14:43

Anno skrev:
Sovjetiska städer som blev beskjutna av sovjetisk artelleri, när dessa skulle återta dessa från den tyska armén. Och eftersom det bodde sovjetiska civila i staden och dessa blir dödade av sovjetisk besjutning så är det sovjetiska armén mördare.

/Anno
Vilka Sovjetiska städer?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 juni 2003, 14:46

tobbe skrev:
Anno skrev:
Sovjetiska städer som blev beskjutna av sovjetisk artelleri, när dessa skulle återta dessa från den tyska armén. Och eftersom det bodde sovjetiska civila i staden och dessa blir dödade av sovjetisk besjutning så är det sovjetiska armén mördare.

/Anno
Vilka Sovjetiska städer?

Spelar du dum eller? Dessa tusentals Sovjetiska städer som den tyska armén erövrade i sovjetunionen och som den Sovjetiska armén senare var tvungen att återta, eller du kanske inte läst om andra världskriget?

/Anno

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 28 juni 2003, 14:48

Ok javisst så kanske de träffade sitt eget folk av misstag, men så är krig däremot tog inte tyskarna någon hänsyn till den sovjetiska civilbefolkningen i stridzonerna.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 28 juni 2003, 14:54

Det finns ingen anledning att komma med ovänliga kommentarer, så lugna ner tonen.

/Marcus

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 juni 2003, 15:00

tobbe skrev:Ok javisst så kanske de träffade sitt eget folk av misstag, men så är krig däremot tog inte tyskarna någon hänsyn till den sovjetiska civilbefolkningen i stridzonerna.
Något som den Sovjetiska armén inte tog något hänsyn till heller för den delen(om de träffade sin egna).

/Anno

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 28 juni 2003, 15:04

Varken du är eller jag är tillräckligt insatt i det för att kunna faställa något sådant.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem

Inlägg av subskipper » 28 juni 2003, 15:05

Hela den här debatten gör mig alldeles förvirrad. Vad försöker man uppnå egentligen? Gradera lidandet för de olika sidornas civilbefolkning, utpeka den ena sidan som brutalare en den andra? Finns det några universella sanningar att luta sig mot? Kanske.

De stridande parterna bestod av miljontals tonåringar, äldre herrar och unga män. Majoriteten av dessa individer spendera merparten av sin tid i strid med att skita ner sig, spy av rädsla, skjuta lite i luften för att det kändes betryggande eller rafsa ihop resterna av sina tarmar i ett fruktlöst försök att få leva ett par ynka minuter till. De som överlevde och tvingades bära med sig minnena av sina skitande, spyende och tarmkrafsande kamrater vågade sällan tänka längre än till nästa dag. På sin höjd fram till nästa stridskontakt.

Det ackumulerade resultatet av all denna obeskrivliga jävlighet och dess inverkan på människan reflekterades givetvis i det uppträndande dessa individer uppvisade i vardagen. Resultatet blev en oformlig massa av män, helt styrda av impulser som levde för stunden. De blev förråade, härdade och i stor utsträckning okänsliga. Varför skulle de behöva bry sig om vad den tandlösa bondkärringen tyckte och tänkte om de plundrade hennes matkällare eller våldförde sig på hennes dotter? En soldat som nyligen genomlidit en strid, sett sina kamrater slitas itu av en direktskjutande kanon har med stor sannorlikhet ett enormt förråd med adrenalin att göra sig av med. Lägg därtill det faktum att båda sidor utsattes för ganska intensiva propagandakampanjer, avsedda att demoniser och avhumanisera fienden. Allt för att skapa en fruktan för denna bestialiska hord tyskar/bolsjeviker som utan att tveka skulle slita små barn itu med bara händerna så ser vi ganska snart vartåt det hela barkar.

När jag läser många av de inlägg i den här tråden så får jag känslan av att debattörerna polariseras kraftigt. Medvetet eller omedvetet försöker man ursäkta eller lyfta fram den ena sidans förbrytelser. Vi kan nog sluta oss till att sådana massvåldtäkter som förekom i östtyskland när Röda Armén drog fram knappast utspelade sig i samma skala när de hitlerianska horderna invaderade Sovjetunionen, men att för den skull hävda att våltäkter och övergrepp inte förekom är ju befängt. I sådana sammanhang handlar det helt och hållet om individens egna begränsningar och huruvida det förelåg någon risk att bli påkommen och bestraffad.

Åren 1941-45 (och självfallet också tiden efter krigsslutet) är för mig ett enda sammanhängande block av lidande för civilbefolkningen i de ockuperade områdena. Det är sedan egalt om dessa är tyskar, ryssar, judar, ukrainare eller polacker. De drog alla det kortaste strået och fick agera ventil åt en kåt/hunrig/trött landser eller rödarmist.

Är jag dum eller bara naiv i min åsikter?

~Henric Edwards

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 juni 2003, 15:09

tobbe skrev:Varken du är eller jag är tillräckligt insatt i det för att kunna faställa något sådant.
Nu tror du som vanligt igen tobbe, studera hur stor kärlek man hade till folk som sattes i straffbataljoner, fick anfalla tyska linjer med bara händer, Sovjetiska krigsfångar som behandlades illa efter kriget, sådant som du redan vet, varför skulle de bry sig om en massa cilvila dör av deras beskjutning.

/Anno
Senast redigerad av 1 Martin Tunström, redigerad totalt 28 gånger.

Skriv svar