Churchill en brottsling

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
broderlapin
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 7 maj 2003, 18:49
Ort: Stocholm

Inlägg av broderlapin » 25 juni 2003, 18:07

[quote="Ja77"]Rent teoretiskt Churchill var en "stor" ledare som hjälpte till att rädda värden från nazismen och försökte stoppa den diktaturen i ryssland under 20-talet.

Men han var ansvarig för att gasa kurder i irak etc

Om man är en stor ledare är det tillåtet att göra en del avskyvärda saker?


[Ja som ledare för en stor nation måste man göra en del dåliga saker men att med 13 andra staters hjälp invadera ett land som jusst genommmgått flera år av krig och en revolution och senare i kriget orsaka massvält och 9 miljoner dödsfall och utrusta gamla tsararmeer och tsargeneraler som denikin som mördade 150.000 judar i ukraina vilket skapade påtryckningar på churchill för något som han inte verkade se något fel i som ledare ser jag det som ett måste att ha några människoliv på samvetet skulle inte förvåna mig om person hade något liv på sitt samvete punkt slut kalla inte Leninsovjet för en diktatur ]

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Inlägg av tobbe » 25 juni 2003, 18:10

Det var mest vanliga bönder som gjorde uppror.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 25 juni 2003, 18:12

kalla inte Leninsovjet för en diktatur
Snälla, inte en till! Tyvärr, men välkommen til verkligheten - Lenin var en diktator som förtryckte det redan arma ryska folket.

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Re: Ja

Inlägg av -vils- » 26 juni 2003, 14:02

larsleo skrev:
-vils- skrev: Det var b.la. Churchill som framtvingade hitler att börja bomba london och civila mål överhuvud taget under blitzen.
Uhh 8O :?

vad?? hur?? förklara dig??? Jag som trodde Blitzen började med en felbombning som sen utökades till terrorbombning.....

Nå hur framtvingade Churchill Hiltler att bomba london???
Som jag tagit upp här tidigare, var det Churchill som provocerade fram detta och bombade Berlin 7 gånger (!). Hitler varnade Churchill för vedergällning vareviga anfall innan han till slut gav order om just vedergällning. Tack vare Chiurchills personliga hat emot hitlar kan man ju lätt beskylla honom för alla civila som dog under blitzen. Men återigen, vinnare i krig framstår aldrig som syndabockar, även fast de är mist lika mycket kålsupare som förloraren. Så allt ni säger är propagandatrix. Sanningar sopas under mattan och förloraren bär hundhuvet i alla situationer. Varför beskylla Tyskarna för endast de faktiska fel de gjorde när man kan ge dem skulden för precis allt..


For what its worth:

Bild

Ja77
Medlem
Inlägg: 1971
Blev medlem: 19 mars 2003, 08:03
Ort: Skåne

Inlägg av Ja77 » 26 juni 2003, 14:16

broderlapin: vet inte om du skriver detta för att provosera eller du ser det bara du själv tycker är bra.

Hursomhelst blev inte de Röda, som slog de Vita, demokratiska efter de tog makten, alltså en diktatur.

Tycker vi lägger ner ämnet nu och fortsätter diskutera Churchill.

Hlidsjalf
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 22 februari 2003, 22:12
Ort: Gbg

Inlägg av Hlidsjalf » 26 juni 2003, 17:45

Världen är inte svartvit. Det finns inga "goda" eller "onda" människor i en objektiv mening. Churchill handlade efter sina egna intressen och om det resulterade i att han gasade kurder eller slogs för demokratin gjorde nog det samma.

Zed
Medlem
Inlägg: 209
Blev medlem: 25 september 2002, 16:36
Ort: Göteborg

Re: Ja

Inlägg av Zed » 27 juni 2003, 01:42

-vils- skrev:
For what its worth:

Bild

Men är inte källan för detta den aningen kontroversielle D. Irving? Jag är inte tillräckligt inläst i frågan, bara tillräckligt för att ifrågasätta Irving 8)

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Jo

Inlägg av -vils- » 27 juni 2003, 08:34

Ja, Irving är det :)

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 27 juni 2003, 08:46

Mannen, myten, mytomanen...

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Irving

Inlägg av -vils- » 29 juni 2003, 16:12

Själv är jag mycket dålig på vem Irving är, men du kanske kan berätta så opartiskt som möjligt med mer information om denne tydligen kontroversielle person.

:)

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Irving

Inlägg av Patrik » 2 juli 2003, 07:28

-vils- skrev:Själv är jag mycket dålig på vem Irving är, men du kanske kan berätta så opartiskt som möjligt med mer information om denne tydligen kontroversielle person.

:)
Opartisk vet jag inte, men att Irving förekommer i div. högerarmsviftande kretsar som förnekar förintelsen lär knappast undkommit någon. Inte heller det fakum att han av en brittisk domstol i en förtalsrättegång. Det är ganska klart vart Irvings sympatier ligger, vilket knappast gör honom till någon direkt trovärdig källa.
Att han dessutom av ryssarna anklagas för stöld av bl.a. delar av Goebbels dagbok gör väl inte saken bättre. :roll:

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

hmm

Inlägg av -vils- » 2 juli 2003, 08:52

Jo men altså, vad har du underläggen för dina ord då? Jag tycker det där låter som rena rama smörjan. Om han ifrågasatt judeutrotningen har han ju garanterat grunder för det som gör honom åtminstonde tveksam till efterkrigshistoriens berättelser. Är inte detta ytterligare ett sätt att kväva? Det är ju klart intressant, MEN eftersom ingen ens tillåts ifrågasätta detta ämne utan att bli mer eller mindre kastrerad så lär vi aldrig få veta alla sanningar på många många år.

Nä, du får allt tag och komma med mer information, annars kan man ju nästan utgå ifrån att denne Irving kanske tillochmed har rätt, no?

Och hans källor ligger i brittiska krigsarkivet, jag tror inte dessa dokument ljuger.

Obs. Jag tarar alltså om fallet Irving - Churchill nu! (förintelsen är mig inte intressant för fem öre, den kan jag).

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Inlägg: 1965
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:22
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: hmm

Inlägg av Patrik » 2 juli 2003, 11:30

-vils- skrev:Jo men altså, vad har du underläggen för dina ord då?
Rekomenderar Guttenplans bok "Förintelsen inför rätta" (som är en förhållandevis nykter bok som rekomenderas).
-vils- skrev:Jag tycker det där låter som rena rama smörjan.
Det är ett fritt land, men faktum kvarstår Irving har under senare tid fått en hel del kritik för att handskas väldigt selektivt med sina källor. Hans tidigare ansedda standardverk om angreppet mot Dresden har på senare år fått svidande kritik i att Irvings siffror är rejält överdrivna.
-vils skrev:Om han ifrågasatt judeutrotningen har han ju garanterat grunder för det som gör honom åtminstonde tveksam till efterkrigshistoriens berättelser. Är inte detta ytterligare ett sätt att kväva? Det är ju klart intressant, MEN eftersom ingen ens tillåts ifrågasätta detta ämne utan att bli mer eller mindre kastrerad så lär vi aldrig få veta alla sanningar på många många år.
Nu har iofs inte Irving förnekat förintelsen, han påstår att Hitler inte kände till den och att det var bl.a. Himmler som låg bakom den. Tydligen så gick detta stick i stäv med Irvings tidigare åsikter (i den reviderade upplagan om "Hitlers war" ströks nämligen de delar där Hitler påstods ha kännedom om förintelsen).
-vils- skrev:Nä, du får allt tag och komma med mer information, annars kan man ju nästan utgå ifrån att denne Irving kanske tillochmed har rätt, no?
Uppenbarligen så verkar jag trampat på en öm tå, men faktum kvarstår Irving har inte rätt i den här frågan.
-vils- skrev:Och hans källor ligger i brittiska krigsarkivet, jag tror inte dessa dokument ljuger.
Nej, men genom att endast ta med de dokument som stödjer ens tes och blunda för dokument som motsäger den gör att den publikation man ger ut frisserar sanningen för att stödja sin tes inte ge en rättvisande bild av verkligheten.

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Re: hmm

Inlägg av -vils- » 2 juli 2003, 15:32

Patrik skrev:
-vils- skrev:Jo men altså, vad har du underläggen för dina ord då?
Rekomenderar Guttenplans bok "Förintelsen inför rätta" (som är en förhållandevis nykter bok som rekomenderas).
-vils- skrev:Jag tycker det där låter som rena rama smörjan.
Det är ett fritt land, men faktum kvarstår Irving har under senare tid fått en hel del kritik för att handskas väldigt selektivt med sina källor. Hans tidigare ansedda standardverk om angreppet mot Dresden har på senare år fått svidande kritik i att Irvings siffror är rejält överdrivna.
-vils skrev:Om han ifrågasatt judeutrotningen har han ju garanterat grunder för det som gör honom åtminstonde tveksam till efterkrigshistoriens berättelser. Är inte detta ytterligare ett sätt att kväva? Det är ju klart intressant, MEN eftersom ingen ens tillåts ifrågasätta detta ämne utan att bli mer eller mindre kastrerad så lär vi aldrig få veta alla sanningar på många många år.
Nu har iofs inte Irving förnekat förintelsen, han påstår att Hitler inte kände till den och att det var bl.a. Himmler som låg bakom den. Tydligen så gick detta stick i stäv med Irvings tidigare åsikter (i den reviderade upplagan om "Hitlers war" ströks nämligen de delar där Hitler påstods ha kännedom om förintelsen).
-vils- skrev:Nä, du får allt tag och komma med mer information, annars kan man ju nästan utgå ifrån att denne Irving kanske tillochmed har rätt, no?
Uppenbarligen så verkar jag trampat på en öm tå, men faktum kvarstår Irving har inte rätt i den här frågan.
-vils- skrev:Och hans källor ligger i brittiska krigsarkivet, jag tror inte dessa dokument ljuger.
Nej, men genom att endast ta med de dokument som stödjer ens tes och blunda för dokument som motsäger den gör att den publikation man ger ut frisserar sanningen för att stödja sin tes inte ge en rättvisande bild av verkligheten.
Läs: Jag pratar inte om utrotningen utan om fallet irving - churchill. Se rubrik på trädet. Vad Irving har för åsikter om andra saker är inte intressant.

Din reaktion är: "jag tänker inte ens analysera att det är churhills fel att Hitler bombade berlin, eftersom det var Irvin som lade fram den åsikten först"

Irvin ljuger inte om att churchill beordrade 7 anfall trots hitlers varningar. Det är detta som är det intressanta.

Man kan läsa mellan rader och fatta sina egna slutsatser, ibland uppenbart, ibland inte. I fallet att churchil hyste ett personligt hat emot hitler är lätt att förstå, med tanke på hans agerande i mångt och mycket.

Jag erkänner att jag vet aldeles för lite om ämnet, men istället för att genast börja prata judeutrotning, kan man få föra en seriös diskussion om churchill?

*blir så trött*

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: hmm

Inlägg av Lindir » 2 juli 2003, 15:38

-vils- skrev:Vad Irving har för åsikter om andra saker är inte intressant.
Nej, men vad Irving använder för historiska metoder i andra frågor för att få fram de resultat som passar in i hans teorier (och åsikter) gör att man gärna är försiktig med att stödja sig på hans utsagor överhuvudtaget.

Skriv svar