Generaler, Fältmarskalkar

Diskussioner kring andra världskriget. Tillägnad vår saknade medlem varjag
Skriv svar
Användarvisningsbild
Superfinne
Medlem
Inlägg: 488
Blev medlem: 9 maj 2003, 16:45
Ort: Kingdom of Haninge
Kontakt:

Inlägg av Superfinne » 25 maj 2003, 00:00

Tycker igen att Mannerheim var bra :| :|
Sårar mig !!!

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 25 maj 2003, 06:57

Gröfaz skrev:Av de stora: Henrici, Manstein, Bradley, Zhukov och Guderian.

Det är olika bedömningsgrader för varje person. Några har jag skrivit för att de var stora strateger/taktiker andra har kommit med för att var ödmjuka och bra moralhöjare. Det blir därför svårt att att göra någon inbördes rangordning mellan dem då de är så olika.

(Resever: Tjukov och Yamshita.)

/Martin
Nu kanske detta är en dum fråga, men jag måste få veta, vem är Bradley? tacksam för svaret :D

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 25 maj 2003, 07:50

Bradley var en amerikansk general som gjorde sin "debut" vid operation Torch. (Landstigningen i Nordafrika) Han kämpade senare på Sicilien och blev av blev sedan utvald att föra befäl över de amerikanska styrkorna vid Overlord. Under fälttåget i Frankrike utmärkte ahan sig mycket bra men anledningen till att jag valde honom som en av mina favoriter beror på att han var så omtyckt av sina soldater som kämpade under honom.

/Martin

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 25 maj 2003, 08:05

man tackar

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem
Inlägg: 2986
Blev medlem: 28 mars 2002, 15:09
Ort: Stockholm

Inlägg av Mathias Forsberg » 25 maj 2003, 17:17

Bradley var också Montgomerys egentliga amerikanska motpart i sin egenskap av armégruppschef. Patton var som bekant endast arméchef.

/Forsberg

Användarvisningsbild
Oskar R.
Medlem
Inlägg: 362
Blev medlem: 25 mars 2002, 22:04
Ort: Västra Frölunda!

e

Inlägg av Oskar R. » 25 maj 2003, 19:58

Tycker igen att Mannerheim var bra
Ehhh jodå.

Jag är inte så insatt i generaler och sånt men jag tror jag "väljer" dom:

*Erwin Rommel och
*Gerd von Rundstedt samt
*C.G.E. Mannerhein

Användarvisningsbild
Wilja
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 19 juni 2002, 17:20
Ort: Norrbotten

Inlägg av Wilja » 25 maj 2003, 20:48

För mig får gälla:

*Manstein
*Guderian
*Steiner
*Rommel

Inga tuggummituggare här!

Får väl tillstå att Montgomery inte finns på min 100 lista ens.
Fiaskot Market-garden var ytterst helt hans ansvar. Där lät ha i sin prestige ta kål på engelska, amerikanska och polska trupper. Allt bara för att verka vara den stora fältherre han inte var.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem
Inlägg: 1532
Blev medlem: 9 oktober 2002, 17:57
Ort: I19

Inlägg av SuperPalle » 25 maj 2003, 21:20

polska?

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3534
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 26 maj 2003, 02:11

Den Polske Romml var inte dålig, han höll Warszawa i tre veckor mot en förkrossande övermakt. Sedan var Italienarnas Bergonzoli inte dålig, för att inte glömma Auchinleck och O'Connor.

Eisbär
Utsparkad
Inlägg: 26
Blev medlem: 1 april 2003, 10:17
Ort: Eisbär

Inlägg av Eisbär » 26 maj 2003, 09:05

Superfinne! Läs något om Mannerheim: Kraftig medelmåtta! Tursam, men ändå...Bra som överste, men... Ja, ja. Nå, som god chef utsåg han bra underlydande befälhavavare.Tex Nenonen och "Eka" Magnusson.

Eisbär
Utsparkad
Inlägg: 26
Blev medlem: 1 april 2003, 10:17
Ort: Eisbär

Inlägg av Eisbär » 26 maj 2003, 09:08

Polske Rommel? Menar du general Bor-Komorowski? Kom igen!

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3534
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 26 maj 2003, 16:57

Nej, jag talar om Lieutenant General Juliusz
Romml som förde befäl över Warszawas garnision 1939.

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Inlägg: 3534
Blev medlem: 28 juni 2002, 19:40
Ort: Årsta, Stockholm
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 26 maj 2003, 17:03

Rómml förde befäl över Lodz-armén när tyskarna invaderade. Han lyckades föra sina fyra divisioner och tre brigader bakåt till Warszawa när flankerna föll och höll där ut i tre veckor med fyra extra reservdivisioner - han kapitulerade inte innan han organiserat det som sedan blev Armia Krajowa - Hemarmén som skulle resa sig i Warszawa 1944.

Han överlevde den tyska fångenskapen 1939-1945 och levde som pensionär till 80 års ålder.

Rómml har alltid fascinerat mig med sin motståndsvilja, elan och förmåga att med magra resurser försvara Warszawa så länge mot den enorma övermakt tyskarna satte in mot staden.

Användarvisningsbild
Wilja
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 19 juni 2002, 17:20
Ort: Norrbotten

Inlägg av Wilja » 1 juni 2003, 18:34

super_palle skrev:polska?
Ja, polska. Under Market Garden luftlandsattes den i engelsk "exil" -polska 1. fallskärmsbrigaden under Generalmajor Sosabowski.
Detta var den tjedje landsättningsvågen, fyra dagar efter den första, som inte var informerad om motgångarna i Arnhem, utan tvärtom felinformerade. Britterna hävdade felaktigt att dom hade kontrollen över bron och därmed landningområdet för den polska brigaden, man sa att allt gick som planerat vilket var helt felaktigt.
Landningsplatsen var under tysk kontroll och polackerna var dessutom väntade. Resultatet blev en slakt som började redan under inflygningen. Sosabowski, som hade haft onda aningar hela tiden, blev rasande när han insåg läget och fick uppfattningen att hans brigad "offrades i en fullständig brittisk katastrof".

Hela Market Garden kännetecknas av Montgomerys vilja att med en djärv kupp, helt emot hans naturliga ledaregenskaper, knäcka det tyska motståndet och föra kriget mot ett snabbt slut. Engelsmännen blundade för många rapporter som pekade på starka tyska ställningar i Arnhemområdet, 9. och 10. SS -pansardivisionerna och von Zangens 15. armé samt Students fallskärmstrupper. Mongomery hade bestämt sig och hoten viftades undan, anfallet skulle genomföras och han skulle bli hjälten.

Mongomery envisades att kalla operationen en framgång och erkände aldrig de gångna misstagen.


Prins Bernhard av Nederländerna: "Mitt land har inte råd med lyxen av en ny framgång för Montgomery"
...

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem
Inlägg: 1739
Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
Ort: Östergötland

Inlägg av Olof Larsson » 1 juni 2003, 19:34

Topp 5 under VkII utan inbördes ordning:

-von Manstein
-Guderian
-Patton
-MacArthur
-Rokossovskij

Skriv svar