Bekämpa tyska u-båtar och säkra handelstransporterna för dom allierade?Men om Brasilien redan 1942 förklarade krig mot Tyskland, varför har man då aldrig hört talas om brasilianska trupper i Europa? Deltog de sydamerikanska länderna med trupper överhuvudtaget? Var de inblandade i några stridigheter? Eller kanske de fick i uppdrag att bevaka erövrade områden?
Bolivia
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
- Thomas Johansson
- Medlem
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag missade säkert en hel del länder och jag tog inte med sådant som Tyskland inavasion av Sovjetunionen för de förklarade väl aldrig krig utan bara körde rakt in. Den brasilianska divisionen i Italien var faktsikt av rätt god kvalite tror jag. När den hade kommit dit var den en tredje klassen division men sen har jag för mig att den blev bättre och bättre.
/Martin
/Martin
Messenger skrev:
Hela sydamerika blev fristad åt axelmakternas toppar, Adolf Eichmann och Josef Mengele är väl de mest berömda, men det förekom säkert en del människor från Jugoslavien ochsåLite lustigt detta då Argentina fungerat som fristad åt
flera krigsförbrytare från WWII. T ex så bodde
Dinko Sakic (Ansvarig i Jasenovac) där under hela sitt liv
om jag inte misstar mig?
- Mathias Forsberg
- Medlem
-
(Neutral) svensk
- Ny medlem
- Mathias Forsberg
- Medlem
De "allierade" kallades allmänt the United Nations i officiella kommunikeér etc. Så FN i form av förenade nationer var påtänkt redan 1941, även om den typ av organisation vi idag har som FN i form av en garant av kollektiv säkerhet och statssuveränitet inte skisserades upp förrän senare under kriget. Få trodde säkerligen att FN skulle få fast mark under fötterna.Johan Elisson skrev:Ja, men FN kanske var påtänkt tidigare?
/Johan
/Forsberg
För att återgå till ämnet: Jag kan inte minnas att Bolivia deltog i kriget på något sätt för de allierade. Landet har ingen kust så de kan inte ha bidragit med handelsflottan, och några bolivianska divisioner har jag veterligen aldrig hört talas om, kanske skickade de humanitär hjälp på något sätt. Tror att Bolivia, liksom resten av de sydamerikanska länderna, gick in i kriget för att behålla sina goda relationer med USA
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Jag läste på ett ställe att San Marino var i krig med Tyskland. Om det stämmer kan jag ju inte ha tänkt mig att de bidrog med många divisoner
Bolivia var nog ett av de fattigaste länderna i sydamerika under kriget så att de skulle göra något mer än att bryta diplomatiska förbindelser med Tyskland har jag svårt att tro
/Martin
Bolivia var nog ett av de fattigaste länderna i sydamerika under kriget så att de skulle göra något mer än att bryta diplomatiska förbindelser med Tyskland har jag svårt att tro
/Martin
jag har också läst när-var-hur 1945 och 1946, mycket intressanta.Ereyk skrev:Men jag vet att även Argentina förklarade krig mot axelmakter 1945, läste det i en samtida årgång av När-var-hur (mkt intressant bok som då tog upp en hel del om krigets följder, orsaker etc.). I den stod det att Argentina hade förklarat krig mot axelmakterna omkring april 1945, mest för att göra sig inställsam hos de allierade. Fast när jag läser uppgifterna börjar jag tvivla, mitt minne kanske sviker mig?
Under 1945 kom det ett flertal krigsförklaringar, mot Tyskland - Japan.
8/2 Paraguay - Tyskland, Japan
12/2 Peru - Tyskland, Japan
15/2 Uruguay - Tyskland, Japan
16/2 Venezuela - Tyskland, Japan
16/2 Chile - Tyskland, Japan
26/2 Egypten - Tyskland, Japan
26/2 Syrien - Tyskland, Japan
27/2 Libanon - Tyskland, Japan
28/2 Saudiarabien - Tyskland, Japan
1/3 Turkiet - Tyskland, Japan
27/3 Argentina - Tyskland
Genom Argentinas krigsförklaring består den antityska koalitionen av inte mindre än 53 länder av det sjuttiotal suveräna stater som finns i hela världen, även inräknat Andorra, San Marino, Liechtenstein och Vatikanstaten.
Har man hållit sig utanför kriget tills feb-mars 1945, vad är det för vits att "gå med"...som att sparka på en som andra har slagit ner. (egen åsikt)
MVH
8/2 Paraguay - Tyskland, Japan
12/2 Peru - Tyskland, Japan
15/2 Uruguay - Tyskland, Japan
16/2 Venezuela - Tyskland, Japan
16/2 Chile - Tyskland, Japan
26/2 Egypten - Tyskland, Japan
26/2 Syrien - Tyskland, Japan
27/2 Libanon - Tyskland, Japan
28/2 Saudiarabien - Tyskland, Japan
1/3 Turkiet - Tyskland, Japan
27/3 Argentina - Tyskland
Genom Argentinas krigsförklaring består den antityska koalitionen av inte mindre än 53 länder av det sjuttiotal suveräna stater som finns i hela världen, även inräknat Andorra, San Marino, Liechtenstein och Vatikanstaten.
Har man hållit sig utanför kriget tills feb-mars 1945, vad är det för vits att "gå med"...som att sparka på en som andra har slagit ner. (egen åsikt)
MVH
Battler: Tack, jag visste väl att Argentina gick med i kriget våren 1945!
Det var snarare så att man ville skaffa sig bättre relationer med de allierade, framförallt då med USA som var de sydamerikanska ländernas främsta handelspartner.Har man hållit sig utanför kriget tills feb-mars 1945, vad är det för vits att "gå med"...som att sparka på en som andra har slagit ner. (egen åsikt)
Varsågod, så lite såEreyk skrev:Battler: Tack, jag visste väl att Argentina gick med i kriget våren 1945!
Snarare ryggradslöshet.Ereyk skrev:Det var snarare så att man ville skaffa sig bättre relationer med de allierade, framförallt då med USA som var de sydamerikanska ländernas främsta handelspartner.