Fartyget Wilhelm Gustloff
Skälet till min fråga var att om Gustloff var målat som ett lasarettsskepp så hade det ju varit fel av ryssarna att sänka det men lika fel av tyskarna att bestycka och använda ett lasarettsskepp som transportfartyg för trupper och civila.
Nu var tydligen Gustloff ett legitimt mål så det resonemanget är inte intressant.
Nu var tydligen Gustloff ett legitimt mål så det resonemanget är inte intressant.
Hur kan du dra en sån slutsats? Iallafall så hände det på ett annat sätt så det spelar inte så stor roll om vad du tror vad han tänkte och tyckte.Johan Elisson skrev:Troligtvis hade det inte spelat någon roll om Marinesco hade sett ett lasarettfartyg, han hade torpederat det ändå. Det enda han var ute efter var att sänka så stort tonnage som möjligt (han gillade att överdriva) samt att döda så många tyskar som möjligt (han och alla hans besättningsmän hade förlorat anhöriga i Leningrad). /Johan
Johan Elisson skrev:
Läste snabbt igenom Dödens Hav igen och det verkar som att jag har fel angående lanternorna, de ska tydligen ha varit tända. Men jag har för mig att jag läst att Wilhelm Gustloff körde med släckta. Någon som kan ge klarhet?
/Johan
Enligt länken nedan så tände Gustloff lanternorna för att underlätta ett möte med eskortfartyg. Där står också att ubåtschefen Marinesco attackerade för att man trodde Gustloff var ett annat fartyg nämligen, 'Cap Arcona', vet inte om Cap Arcona var ett mer "militärt" mål än Gustloff.
Cap Arcona var ju senare inblandat i en annan tragedi som säkert många känner till.
http://hem1.passagen.se/staste/c.html
Från samma källa om attacken vid Neustadt där Cap Arcona sänktes
http://hem1.passagen.se/staste/a.html
- Johan Elisson
- Medlem
Jag hittade stycket i ovan nämnda bok. Man tände lanternorna för att man fått information om att ett tyskt minsveparförband befann sig på kontrakurs, och därför beslöt man efter en kort diskussion (man hade fyra kaptener ombord) att tända lanternorna då man inte fått några oroväckande rapporter om ubåtar. Jag är tveksam till att Marinesco trodde att det var Cap Arcona, visserligen verkar sidan seriös (sett den förut), men den har en del faktafel. Det sägs ingenting om vad Marinesco trodde att det var i boken, förutom att han var övertygad om att det var ett stort fartyg "fullpackat med män som förtrampat moder Rysslands jord". Cap Arcona användes för övrigt inte i militärt syfte 1945 så om sidans information stämmer (vilket jag som sagt är osäker på) så vore det ett slags bevis på att Marinesco tänkte ungefär som jag skrivit tidigare.
tobbe, det var du som startade diskussionen med ditt inlägg där du skriver, "Försöker bara förmedla bilden att inte besättningen tänkte i den här stilen: Kolla där ett fartyg fullt med flyktingar låt oss sänka det!" Varför får jag inte svara på ditt påstående???
/Johan
tobbe, det var du som startade diskussionen med ditt inlägg där du skriver, "Försöker bara förmedla bilden att inte besättningen tänkte i den här stilen: Kolla där ett fartyg fullt med flyktingar låt oss sänka det!" Varför får jag inte svara på ditt påstående???
/Johan
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Läs Berlin - Slutstriden så kommer du att upptäcka att det Johan skrev om hans känslor var väldigt utbrett bland ryssar/ryska soldater(var till och med så att man inom den ryska ledningen uppmuntrade sådant tankar), så det är ingen omöjlighet att han hade sådana känslor.(Något som stärker teorin att han hade dessa känslor var att han blivit av med släktingar i Leningrad som Johan skrev.)tobbe skrev:Hur kan du dra en sån slutsats? Iallafall så hände det på ett annat sätt så det spelar inte så stor roll om vad du tror vad han tänkte och tyckte.Johan Elisson skrev:Troligtvis hade det inte spelat någon roll om Marinesco hade sett ett lasarettfartyg, han hade torpederat det ändå. Det enda han var ute efter var att sänka så stort tonnage som möjligt (han gillade att överdriva) samt att döda så många tyskar som möjligt (han och alla hans besättningsmän hade förlorat anhöriga i Leningrad). /Johan
- Johan Elisson
- Medlem
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Saken är ändså att Marinesco inte såg att fartyget var proppfullt med flyktingar och då spelar det inte så stor roll om han hatade tyskar eller inte.Anno skrev:Chansen är stor att han gjorde det!tobbe skrev:Det spelar inte så stor roll hur du tror Marinesco tänkte eftersom det inte finns något bevis på att det är sant det var det jag menade.
- Johan Elisson
- Medlem
Eftersom den bilden inte stämmer i vissa fall och jag vet en del om händelsen även om jag inte har läst Dödens hav.Johan Elisson skrev:tobbe, svara mig då varför du "Försöker [...] förmedla bilden att inte besättningen tänkte i den här stilen: Kolla där ett fartyg fullt med flyktingar låt oss sänka det!" när du själv inte vet speciellt mycket alls om händelsen?
/Johan
- Johan Elisson
- Medlem
Jag skrev en felaktig sak därför att jag har fått fel information. Ja en besättningsman på S-13 tänkte iallafall inte så. Därför tror jag andra tänkte som han också. Kanske få kanske många.Johan Elisson skrev:tobbe, tydligen vet du inte tillräckligt mycket då du inte sagt någonting i denna tråd som stämmer? Förklara sen för mig hur du vet att den bilden inte stämmer i vissa fall?
/Johan