Hitler igen!

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 17 augusti 2004, 14:10

Men detta behöver inte betyda att han inte slutade dricka vin eller inte slutade äta kött, utan snarare att han har ätit kött och druckit vin under sin livstid.
Ingen har faktist förnekat att Hitler i början av sina livsår åt kött och drack lite då och då. Enligt han själv slutade han dricka när han var i tonåren då han blivit full och slarvat bort sitt betyg, efter det lovade han att aldrig dricka mer i sitt liv. Detta verkar dock vara mer utav en propagandafasad. Jag vet inte om han drack öl under kampåren. Men han gjorde inte det när han väl blev diktator.

/Martin

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 17 augusti 2004, 14:49

I ”Albert Speer och sanningen” så säger väl Speer att luncherna hos Hitler var vegetariska? Speer säger att han själv drack vin vid middag/möte med Hitler, men jag kan inte dra mig till minnes att han någon gång nämner att Hitler drack alkohol eller år kött.

Med tanke på att Hitler var soldat under WWI, kunde man äta strikt vegetarisk kost när man låg i fält under denna tid?

OT: Hitler var väl stor motståndare mot tobaksrökning också? Tyska läkare visade väl på samband mellan lungcancer och tobaksrökning under 1930-talet, eller början av 1940-talet?

Användarvisningsbild
Orlando
Medlem

Inlägg av Orlando » 17 augusti 2004, 15:46

Hexmaster skrev:Citatet från Dione Lucas har jag sett på andra ställen, och där står rentav att den pålitlige Speer nämner Hitlers förkärlek för bayersk korv, vilket ju står i strid med den uttalade vegetarianen i citatet ovan.
Jag räknar mig själv som icke-rökare även om den hänt att jag tagit ett bloss sådär 1-2 gånger / År.

Att vara vegetarian på 40-talet kan inte ha varit lätt. Jag känner flera vegetarianer som fått in kyckling och korv när dem beställt vegetariskt i Österrike, detta i nutid.

Hur det då var på 40-talet kan man bara gissa sig till.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 17 augusti 2004, 16:49

Orlando skrev
Att vara vegetarian på 40-talet kan inte ha varit lätt. Jag känner flera vegetarianer som fått in kyckling och korv när dem beställt vegetariskt i Österrike, detta i nutid.

Hur det då var på 40-talet kan man bara gissa sig till.
Det kankse var lättare för en man som styrde mer eller mindre hela europa att kontrollera sina måltider 8) .
Martin Tunström skrev
Enligt han själv slutade han dricka när han var i tonåren då han blivit full och slarvat bort sitt betyg, efter det lovade han att aldrig dricka mer i sitt liv. Detta verkar dock vara mer utav en propagandafasad.
Ja, var det inte då han slutat skolan för gott som han i 15-årsåldern, måhända 16, som han söp sig redlös och slocknade i ett dike utanför Linz. Fick sedan hjälp av en mjölkerska på morgonkvisten, därefter bestämde han att det fick vara bra med drickat. Det påminner mig ofta om Karl XII:s fylleslag och sedan det högtidliga beslutet att bli nykterist. Jag tror faktiskt inte att det är ett propagandanummer...varför skulle det vara det?

Röka fick man inte ens göra i hans närvaro. Det fick bland annat den inbitne kedjerökaren Kurt von Schussnig erfara.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 augusti 2004, 17:01

Orlando skrev:Att vara vegetarian på 40-talet kan inte ha varit lätt. Jag känner flera vegetarianer som fått in kyckling och korv när dem beställt vegetariskt i Österrike, detta i nutid.
Lite längre opp citerar Tunström fräulein Junge om vällingar m.m.

Men nu tänker jag ägna mig åt lusläsande av Speer (något man bör göra i alla fall, förr eller senare). Om han nu, som det påstås, uppger att Adolf gillade korv och skinka och dylikt, så vore det väl tusan om det inte skulle gå att leta reda på det citatet, eller något annat i den stilen. Ber att få återkomma.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 17 augusti 2004, 17:09

Perra skrev:Jag tror faktiskt inte att det är ett propagandanummer...varför skulle det vara det?
För att framhäva Hitlers rena karaktär och spartanska livsföring - se här en man som ger allt för sitt land och sitt folk, utan en självisk tanke! Ungefär så. Om det nu stämmer. Parallellen till CXII är uppenbar men i hans fall förfaller det betydligt sannolikare, tycker jag... Om det nu inte är nån patriotisk historie-skruvare som ligger bakom det där... Aahh! Vad besvärligt det blir med historia när man inte kan tro på det som passar bäst! :D

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 17 augusti 2004, 18:07

Om hitler var vegetariean eller inte ifrågasätter jag inte alls, hade han inte varit det skulle det varit allt för svårt att dölja. Mängder av folk skulle nämnt anekdoter om det efteråt. min fråga angående propagandanummret gällde huruvida beslutet till att upphöra med drickandet uppkom, och varför han skulle hitta på att han blev strykfull och stupade i ett dike förstår jag inte, det kan inte ligga någon propagandisk fördel i det. Därför tror jag det stämmer, precis lika mycket som det gör med Karl XII .

Det är sant att man får huvudbry ibland, det gäller att hitta det man finner starkast bevis för och som är mest övertygande, i det här fallet är det uppenbart för mig :)

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 17 augusti 2004, 19:47

Saxat från Wikipedia:
Buddhist swastikas after the mid 20th century are almost universially left facing. This form of the swastika is often found on Chinese food packaging to signify that the product is vegetarian and can be consumed by strict Buddhists.
Var Hitler buddhist? 8O

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 17 augusti 2004, 19:54

eh..nej, men det är en symbol som funnits överallt och i tusentals år

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 17 augusti 2004, 20:04

Ok, jag skall sluta skoja... :)
Här en länk som berättar om myten om Hitlers vegetarianism:
http://www.ivu.org/history/europe20a/hitler.html

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 17 augusti 2004, 20:16

ingen fara...men man vet ju inte riktigt när det är skoj och inte :) .

myt? Ja när man tittar på den här länken, undrar man vem som står för propagandan egentligen? Veganer och vegetarianer jublar väl inte över att ha Hitler som affichnamn, men att förneka det hela gör det ju inte mindre sant för det. Det är inget annat än löjligt historieförfalskande.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 17 augusti 2004, 23:26

Om rökning och läppstift: :)
Hitler föredrog för det mesta ytliga och fullständigt opolitiska ämnen under måltiden tillsammans med den närmaste kretsen. Han kunde berätta om sin egen ungdomstid på ett mycket charmerande sätt, men allra helst hade han en lite hånfull ordstrid med damerna.

När han märkte att Evas servett hade ett rött avtryck av hennes läppstift började han förklara beståndsdelarna i detta skönhetsmedel för oss. "Vet ni egentligen vad läppstift är gjort av?" Vi trodde kanske av bladlöss, fru Speer nämnde att hon hade hört något liknande någon gång. Och Eva Braun förklarade att hon bara använde ett speciellt franskt läppstift och att det säker var tillverkat av de allra ädlaste material. Hitler hade bara ett medlidsamt leende till övers:

"Om ni visste att just läppstiften från Paris är gjorda av fett från avloppsvatten så skulle säkert ingen kvinna måla läpparna längre!" Men vi skrattade bara överlägset. Vi kände igen ju till hans taktik från "köttätarsamtalen". Han ville väcka vår avsmak för något som han inte kunde förbjuda.
Källa: I Hitlers tjänst - Traudl Junge berättar om sitt liv, sida: 80.
Professor Blaschke var visserligen också vegetarian men av helt annat själ. Han påstod att människans tänder var gjorda för föda från växtriket, och denna kost var nyttigast för människokroppen. I det var han i stora delar överens med Hitler även om han ofta "skadade" sin egen kropp med kötträtter och överhuvudtaget inte räknade "fågel" till kategorin "kött". [Min anmärkning: Uppenbart var Hitler av motsatta åsikten och därför åt Hitler troligtviss inte duvbröst som vissa rabiata vegetarianer hävdar]

Men när Hitler ville få professor Blaschke att bekräfta att rökning är en av de skadligaste lasterna som har utomordentliga negativa följder för framförallt tänderna, då stötte han på starkt motstånd. Blaschke var själv en passionerad rökare och kanske därför mer tolerant än han borde ha varit ur medicinsk synvinkel. Han påstod att rökning snarare är fördelaktigt eftersom det desinficerade munhålan och stimulerade blodomloppet. Inom en normal ram är rökning inte skadligt.

Men det ville inte Hitler veta av:

"Rökning är och förblir en av de farligaste lasterna. Bortsett från det faktum att jag personligen finner röken från cigarrer eller cigarettrök avskyvärd skulle jag aldrig bjuda en människa som jag uppskattar eller älskar på en cigarett eller cigarr för då skulle jag göra henne en verklig otjänst. Det är absolut bevisat att ickerökare lever längre än rökare, och att de har betydligt större motståndskraft vid sjukdomar."
Källa: I Hitlers tjänst - Traudl Junge berättar om sitt liv, sida: 83-84.

/Martin

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 17 augusti 2004, 23:37

Med tanke på att Hitler var soldat under WWI, kunde man äta strikt vegetarisk kost när man låg i fält under denna tid?
Jan kan tänka mig att man kan äta strikt vegetarisk kost under första världskriget, man kunde byta till sig grönsaker för sitt kött och senare under kriget fick Tyskland brist på mat (pga. den egna produktionen inte var tillräcklig och de allierades blockad ställde till det), och det första man brukar få brist på och drar in på är kött. Då får soldater och civilbefolkningen ta till mer av grönsaker och även odla hemma. (Grönsaker är även lättare att bibehålla och transpotera än kött under krig, iofs. hade man konserver)

/Martin som nästan propagerar för att folk ska bli vegeterianer :)

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 17 augusti 2004, 23:54

Hitlers syn på alkohol, rökning och på köttätande påverkade även riktningen i Tredje rikets hälsopolitik och djurhållning. Vad jag vet så fick inte medlemmar av Hitler Jugend och Bund Deutscher Mädel röka. Runt om i landets krogar/barer/restauranger sattes det upp skyltar med uppmaningen att "Tyska kvinnor röker inte." Som tidigare nämnts på forumet har Peter Englunds artiklar kring ämnet:

Om den nazistiska välfärdsstaten

Om djur, människor och undermänniskor
Peter Englund skrev:Hitler hade planer på att förbjuda allt ätande av kött
Vilket bekräftas av mitt tidigare citerande av Hitler:
Monolog i Wolfsschanze den 11 november 1941 skrev:Kyrkorna har nu börjat sin vandring mot undergången. Det dröjer ännu några århundraden, sedan gör evolutionen det som revolutionen inte gjort. Varje vetenskapsman, som upptäcker något nytt hugger loss en bit av deras bas. Ofta beklagar man att man lever i en tid när man ännu inte vet hur den nya världen kommer se ut. Men sak kan jag säga alla köttätare: Den nya världen kommer vara vegetarisk!
Källa: Hitler i närbild, samtal, monologer och militärkonferenser under andra världskriget 1939 - 1945, sid: 76.

/Martin

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 18 augusti 2004, 00:13

om det inte förut var solklart, tycker jag Martins uppradande av källor borde övertygat de flesta huruvida det hela stod till i denna fråga.

Skriv svar