Nej, Jag tror inte Tyskland hade gått in i något nytt krig, eftersom Hitler var den drivande kraften och det var han som vågade utmana västmakterna genom att sluta betala skulden till Frankrike, marschera in i Rhenlandet, Anschluss med Österrike, den enorma upprustning, gå ur NF och nedrustningsavtalet. Alla dessa var nödvändiga för ett krig. Genom sin talarförmåga och slughet kunde han legitimera dessa aktioner. Jag tror ingen, varken höger eller vänster, hade kunnat göra likadant. Utan Hitler hade partierna i Tyskland fortsatt att käbbla. Om nu Socialdemokraterna kommit till makten hade dom nog försökt sig på samma idéer som man hade i Sverige (skapa ett folkhem) och inte startat ett krig. Om kommunisterna tagit makten så må man infört diktatur, men inte varit för något krig utan närmat sig sovjet.trench skrev:Man kan givetvis inte vara säker på att AH:s död under FVK omintegör att Tyskland skulle inleda krig för att får revansch för 1918. Man kan ju inte vara säker på något när man spekulerar. Men jag tror alla är ense om att AH spelade en så pass stor roll i utvecklingen i Europa att han anses som huvudansvarig för AVK. Om AH aldrig kommit till makten i Tyskland, men levde ett liv som politiker för ett parti som aldrig skulle få sitta i en regering, tror någon då att Tyskland ändå skulle ha orsakat AVK? Vem på Tysklands politiska scen under 1930-1940-talen skulle ha drivit en sådan linje?
stoppa kriget
- Martin Tunström
- Medlem
- Kontakt:
Har läst (minns ej var exakt) att Hitler 1936 ( hjälpen till rebellerna i Spanien ) , var tveksam och troligen backat om västmakterna lagt sig i, det gjorde de inte p g a rädslan för världskrig sedan följde ett par år till av appeasementpolitik fram till bottenläget i München, som väl var sista chansen, troligt är att det kunnat gå att undvika kriget, hade Frankrike och Storbritannien dessutom inte vägrat alliera sig med Sovjet under flera år så hade väl oddsen varit riktigt goda.