Svensk förnekar förintelsen... Revisionism gallore...

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 6 mars 2003, 20:23

Andreas Wien skrev:
tobbe skrev:Andreas Wien varför skulle de inte få skriva om detta?
Vad menar du? Vad har jag skrivit?

Mvh Andreas Wien

Du gav mig intrycket att du inte alls gillade att de skrev om det här.

Daniel som sagt så utförde nazisterna fortfarande massmord vare sig utan eller med gaskammare.

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 6 mars 2003, 20:48

Att nagon skriver om detta är bra, men snälla, inte Aftonbladet!

Jag skulle villja ta del av detta tema pa en helsida i DN, eller SvD, men inte i skvallerpressen som ofta har sa fel, sa fel!!!

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 6 mars 2003, 20:54

Andreas Wien skrev:
Att nagon skriver om detta är bra, men snälla, inte Aftonbladet!

Jag skulle villja ta del av detta tema pa en helsida i DN, eller SvD, men inte i skvallerpressen som ofta har sa fel, sa fel!!!

Mvh Andreas Wien
Ser iallfall inget fel på denna artikel. Även om de skriver skvaller som många andra kvällstidningar så tycker jag inte att man ska klaga när de skriver något vettigt.

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 6 mars 2003, 21:23

"Ihjälgasade fångar i koncentrationslägret Dachau, fotograferade i maj 1945. Kropparna slängdes i högar i väntan på kremering. "

Stämmer det att Dachau var ett förintelseläger då?

"- År 1933 upprättades här ett av de första nazistiska koncentrationslägren, som 1933-1945 hade mer än 206 000 registrerade fångar. Som mest innehöll lägret 100 000 fångar. Dessa var huvudsakligen politiska fångar, vilka utsattes för svåra umbäranden, bl.a. i form av medicinska experiment. Ett lägermuseum vittnar om vad som hänt på platsen."

Källa NE

Står inget om gaskamrar.....

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem

Inlägg av tobbe » 6 mars 2003, 21:28

Har för mig att Dachau var ett koncentrationsläger.

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 6 mars 2003, 21:30

mmm det säger NE. Därmed inget förintelseläger( gaskamrar ) vilket gör att Aftonbladet har skrivit FEL

Användarvisningsbild
Andreas Wien
Medlem

Inlägg av Andreas Wien » 6 mars 2003, 22:29

Aftonbladet skrev:Ihjälgasade fångar i koncentrationslägret Dachau, fotograferade i maj 1945. Kropparna slängdes i högar i väntan på kremering
Dachau

Eines der ersten nationalsozialistischen Konzentrationslager, am Ortsrand der gleichnamigen Kleinstadt, etwa 15 Kilometer norwestlich von München gelegen. Organisatorisch gehörten 125 Außenlager zum Konzentrationslager Dachau. Lagerkommandant war Theodor Eicke, dessen hier entwickeltes Organisationskonzept zum Muster für die Errichtung weiterer Konzentrationslager wurde. Er betrieb in Dachau auch eine Ausbildungsstätte für SS-Männer, denen hier die in den Konzentrationslagern praktizierten Unterdrückungsmethoden beigebracht wurden. Ab dem 22. März 1933 waren zunächst vor allem politische Häftlinge in Dachau interniert, hinzu kamen Sinti und Roma, Homosexuelle, Geistliche, Zeugen Jehovas und auch Personen, die bereits eine reguläre Freiheitsstrafe abgesessen hatten. Besonders hart behandelt wurden die Juden, die ab 1938 zunehmend in Dachau interniert wurden.

Die Häftlinge waren zu Zwangsarbeit für die Lagerverwaltung und für Privatunternehmen verpflichtet. Außerdem missbrauchte man Gefangene für medizinische Experimente; so wurden Häftlinge z. B. systematisch unterkühlt oder bewusst mit Malaria infiziert. Eine in Dachau errichtete Gaskammer wurde nie in Betrieb genommen; 3 016 als arbeitsunfähig deklarierte Gefangene aus Dachau wurden in der psychiatrischen Anstalt Hartheim bei Linz vergast. Insgesamt durchliefen etwa 206.000 registrierte Häftlinge das Lager; etwa 32.000 starben hier. Am 29. April 1945 wurden die etwa 30.000 Überlebenden im Konzentrationslager Dachau von den amerikanischen Streitkräften befreit. Auf dem Gelände des ehemaligen Konzentrationslagers befindet sich heute eine Gedenkstätte

Tacka f*n för att revisionisterna far vatten pa kvarn med dessa otroligt daliga och underbyggda artiklar...

Aftonbladet, skicka detta "scoop" till en tidning som kan ta om det!

Att sedan Professor Englund har helt fel är en annan femma. Det behöver inte ens diskuteras.

Mvh Andreas Wien

Användarvisningsbild
Kretschmer
Medlem

Dachau

Inlägg av Kretschmer » 6 mars 2003, 22:39

Dachau brukar inte räknas in i de lägren som kallas "dödslägren", tex Treblinka, Majdanek, Sobibor mfl.
Angående gaskammaren i Dachau så ska den mig veterligen aldrig använts. (Jag har själv varit i den, som besökare alltså...)
Hur vet man då att rummet var avsett som gaskammare?
Det finns ett brev från en Dr. Rascher adresserat till Himmler där Rascher talar om att en kammare ska byggas, liknande de som användes för att mörda handikappade under "operation T4".
Han frågar om man i denna kammare kan testa stridsgas på fångar som ändå ska mördas på ett eller annat sätt.

Användarvisningsbild
Kretschmer
Medlem

Dachau

Inlägg av Kretschmer » 6 mars 2003, 22:43

Dachau brukar inte räknas in i de lägren som kallas "dödslägren", tex Treblinka, Majdanek, Sobibor mfl.
Angående gaskammaren i Dachau så ska den mig veterligen aldrig använts. (Jag har själv varit i den, som besökare alltså...)
Hur vet man då att rummet var avsett som gaskammare?
Det finns ett brev från en Dr. Rascher adresserat till Himmler där Rascher talar om att en kammare ska byggas, liknande de som användes för att mörda handikappade under "operation T4".
Han frågar om man i denna kammare kan testa stridsgas på fångar som ändå ska mördas på ett eller annat sätt.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 7 mars 2003, 01:05

Radiolänkgruppchefen skrev:mmm det säger NE. Därmed inget förintelseläger( gaskamrar ) vilket gör att Aftonbladet har skrivit FEL
Gaskamrar behöver inte betyda att det var ett förintelseläger.

Ett exempel redan i denna tråd är ju den flera gånger nämnda gaskammaren i Auschwitz I, i anslutning till Krema I. Den både fanns och användes (i begränsad omfattning), men Auschwitz I är definitivt inget förintelseläger. Desto mer förintelseläger var som bekant Auschwitz II (Birkenau), där det också fanns betydligt både fler och större gaskammare och krematorier.

Dachau var definitivt heller inget förintelseläger, och mindre än en tiondel av dess interner mördades där. I stället skickades de till förintelselägren i Polen (drygt 3.000 gasades på ett slott i Linz).

Däremot fanns det i Dachau 5 gaskamrar. 4 av dem var avsedda för desinfektion och den femte var tydligt avsedd för gasning av människor. Av olika skäl kom den aldrig i regelbundet bruk, däremot finns det fortfarande olika åsikter bland forskarna om huruvida den användes under en prövotid. Å andra sidan fanns det krematorieugnar för människokroppsbruk, så bildtexten i Aftonbladet behöver inte vara fel, bortsett från möjligtvis (eller troligtvis) dödsorsaken.

En utförlig text om just gaskamrarna i Dachau kan man läsa här: http://www.holocaust-history.org/dachau-gas-chambers/

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 7 mars 2003, 01:12

Jag ämnade givetviss att folk dödades av massor i gaskamrar. Allmänt känt är ju att man använde gaskamrar mot lös osv vilket du nämn och jag kände till sedan innan. Dvs jag uttryckte mig lite klumpigt.

Dödsorsaken är med all säkerhet inkorrekt då det skulle varit ett bevis för något som inte är bevisat och AB har lyckats med det så är jag imponerad......

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 7 mars 2003, 01:22

Radiolänkgruppchefen skrev:Dödsorsaken är med all säkerhet inkorrekt då det skulle varit ett bevis för något som inte är bevisat och AB har lyckats med det så är jag imponerad......
Bevis? Man brukar inte gå så långt att man kräver vetenskapliga bevis för bildtexter i kvällstidningar. Å andra sidan borde man ju kräva att de följer forskningens allmänna åsikt i saken, om man framlägger det som ett faktum, och de flesta forskare skulle nog gissa att just de där kropparna inte råkar vara just det lilla lasset experimentpublik från gaskammaren, även om det fanns en sådan.

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 7 mars 2003, 01:27

Lindir skulle vad AB skriver vara korrekt så skulle man när man tog det fotot ha kunnat "bevisa" att så var fallet då man kan faställa dödsorsaken... Helt klart är att vad de skriver är fel ( angående fotot) eller i alla fall utom allt rimligt tvivel inkorrekt.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 7 mars 2003, 01:34

Radiolänkgruppchefen skrev:Lindir skulle vad AB skriver vara korrekt så skulle man när man tog det fotot ha kunnat "bevisa" att så var fallet då man kan faställa dödsorsaken... Helt klart är att vad de skriver är fel ( angående fotot) eller i alla fall utom allt rimligt tvivel inkorrekt.
Hm, nu börjar du få komplicerad meningsbyggnad ... Jag är inte ens säker på vad du menar.

Man an väl utgå från att AB inte säkert kan avgöra vad offren på bilden dött av. Antagligen ingen annan heller, vare sig det är av gasning eller något helt annat. Förmodligen visste inte ens fotografen (vem nu det var) vad dödsorsaken var.

Det intressanta i sammanhanget är dock inte om just det fotot visar just den dödsorsaken, utan om den dödsorsaken ens existerade i Dachau. Och det är tveksamt, men möjligt.

Användarvisningsbild
Radiolänkgruppchefen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Radiolänkgruppchefen » 7 mars 2003, 01:46

Ja men att påstå att de fotot vissar vad de sa är missvissande.

Skriv svar