matransoner för LRDG

Tillägnad vår saknade medlem varjag
alamein
Medlem
Kontakt:

Re: matransoner för LRDG

Inlägg av alamein » 18 januari 2012, 12:19

Tack, von Adler, jag såg inte ditt inlägg förrän nu, måste ha dunkat bort meddelandet från Skalman att tråden rörde på sig.
Nu kan jag avsluta den genom att säga: informationen är funnen! Låg i den bunt kopior jag tog i Churchill College Archiv, där Bagnolds hela arkiv och korrespondens är deponerad. Extra: Höll ett personligt brev från Lawrence av Arabien 1928 till den unge Bagnold i mina darrande och behandskade händer! Handskrift på tunt brevpapper. Blått bläck. En verkligt upplevelse. Åter till käket. Så här kan det bli, och tack alla som engagerat sig:

Den kompletta ransonen för varje uppdrag för hela patrullen om 32 man förpackades i en sluten fyragallons plåtburk (en gallon är 4.54 liter), alltså drygt 18 liter. Samma typ som den brittiska bensindunken. Armékexen förpackades i en plåtlåda för sig. Om gruppen delar sig i två troppar får varje tropp en plåtburk som ska räcka två dagar. Kvartermästaren i Kairodepån försöker så långt det går att få innehållet att variera. Patrullen eller troppen för också med sig en öppen plåtburk för att förvara dagens öppnade burkar, kryddor osv. I varje bil förvaras, som tillägg till varje mans personliga nödproviant, besättningens nödproviant för tre dagar. Och romkruset, som naturligtvis endast får hanteras av ansvarigt befäl. Men sker i stort sett varje kväll enligt Bill Shaw, David Lloyd-Owen, Michael Chrichton-Stuart och andra i deras memoarer.

Resten får ni läsa i höst, nu jobbar Lars och jag själv vidare. Och fler knepiga frågor kommer garanterat!

Öken-Erik
Medlem

Inlägg av Öken-Erik » 19 januari 2012, 07:06

Hej!

Jag är tämligen säker på att LRDGs ransoner förvarades i sk "Bisquit tins". Dessa fanns i två storlekar och den stösta var i det närmaste identisk med "flimsien", dvs 4 gallon "dunken".
Dessa "bisquit tins" användes till det mesta liksom "flimmsies men fördelen var att "bisquit tins" hade ett runt lock och kunde återförslutas. På foton av båse LRDG, SAS samt ävan andra brittiska förband ses dessa frekvent.

Öken-Erik

alamein
Medlem
Kontakt:

Inlägg av alamein » 19 januari 2012, 22:14

Det var en bra komplettering, Öken-Erik. Man tackar. Nu antar jag att alla bitar är på plats. Då jag läser det dokument som jag fann i Cambridge ser jag, även om det inte helt framgår i texten, att det är som du säger. Och samtidigt har jag sett motsvarande askar, bland annat den betydligt mindre traditionella brittiska théburken, har detta runda lock.
Så över till en helt annan sak som rör ökenkriget. I bokhyllan hemma fanns en skildring ur brittisk vinkel om detta krig, och jag har verkligen jobbat för att få tag på den, men eftersom jag inte kan titeln har jag hittills kammat noll. En av personerna heter Cotterell, tror jag, och han ingår i en patrull som jag nu förstår utgår från Tobruk. Bland annat fann han en burk konserverad ananas bland handgranaterna i sin väska, något som jag tyckte var märkligt i elvaårsåldern. Hur kunde en sådan burk gömma sig i en väska. Han tänker under uppdraget tillbaka på livet som civl, på hur och hans kvinna simmade i ett badhus. Då tänkte jag ungefär så här: varför sjutton åkte han dit, varför stannade han inte hemma om det nu var så jobbigt i öknen?
Ett barns tankar. Då var avståndet till händelserna ungefär som om de skedde samtidigt med Gustav Wasa. Men det var inte särskilt lång tid efter händelserna. Bara tio år ungefär...
Detta är några fragment som startade ett skriveri mer än femtio år senare.
Vet någon titeln på denna bok?

Skriv svar