Hm, jag tänkte ju "kustartilleri" som vapentypen kustartilleri, inte förband inom Kustartilleri - men så kan det ju givetvis vara. En tysk u-båt antas bli minsprängd av en svensk mina utlagd av Kustartilleriets minutläggare blir i folksägen att svenskt kustartilleri sänkte en tysk u-båt, med viss betydelseglidning.frejs väpnare skrev:I.o-f.s. tillhörde minutläggarna kustartelleriet i Sverige. Men jag medger att det knappast gör en ev sänkning troligare.
Tysk ubåt sänkt av svenskt kustartilleri?
Re: Tysk ubåt sänkt av svenskt kustartilleri?
Intressant! Det enda kända fallet där en av Sverige utlagd minering drabbat de krigförande är väl dock den 9 juli 1941 då tre tyska norrut gående transportfartyg (även betecknade som hjälpminutläggare) på vardera c:a 2000 ton, trots varningar gick in i ett nyligen utlagt minfält strax öster om södra Öland. Se http://sv.wikipedia.org/w/index.php?tit ... id=9909207Wooster skrev:Hm, jag tänkte ju "kustartilleri" som vapentypen kustartilleri, inte förband inom Kustartilleri - men så kan det ju givetvis vara. En tysk u-båt antas bli minsprängd av en svensk mina utlagd av Kustartilleriets minutläggare blir i folksägen att svenskt kustartilleri sänkte en tysk u-båt, med viss betydelseglidning.frejs väpnare skrev:I.o-f.s. tillhörde minutläggarna kustartelleriet i Sverige. Men jag medger att det knappast gör en ev sänkning troligare.
Kan en tysk ubåt ha sänkts av ett svenskt minfält utan att det tidigare blivit känt är naturligtvis en fråga som i avsaknad av ytterligare informationer av trådskaparen, kan ställas här.
Var hade vi våra kust artilleri någonstans?
Kustartilleri, predator - står oftast där det aldrig behöver skjuta. Helt enkelt för att den lede fienden v e t var det finns. Och är lika rädda för det som Fan är för Vigvatten......predator skrev:Var hade vi våra kust artilleri någonstans?
Det kustartilleri Sverige hade under 2:a VK - var inte värt vatten.....ett riktigt kustartilleri fick vi först på 50-60-talen.
Varjag
Kustartilleriet i Sverige förfogar över kontrollerade mineningar. Minspärrar där det krävs en aktiv handling för att detonera en mina, en knapptryckning. Även om det efterhand tillkom automatik. Flottans minor är okontrollerande. de läggs ut så att tar de alla fatyg som aktiverar dem.
Om svenskt KA skulle vara inblandat så bör sänkningen vara en aktiv handling.
Om ubåten kommit in i ett av flottan utlagt minfält så finns det ingen som stänger av minorna. Om den uppfyller rätt krav för detonation, (kontakt, magnetfält, osv) smäller det. Därför hade man ofta fartyg som bevakade mineringarna, så att oskyldiga fartyg inte förirrade sig in. Om dessa bevakningsfartygs instruktioner ej efterlevs tar man en stor risk. Det hände de tyska fartygen..
Om svenskt KA skulle vara inblandat så bör sänkningen vara en aktiv handling.
Om ubåten kommit in i ett av flottan utlagt minfält så finns det ingen som stänger av minorna. Om den uppfyller rätt krav för detonation, (kontakt, magnetfält, osv) smäller det. Därför hade man ofta fartyg som bevakade mineringarna, så att oskyldiga fartyg inte förirrade sig in. Om dessa bevakningsfartygs instruktioner ej efterlevs tar man en stor risk. Det hände de tyska fartygen..
No one can prevent me from raising towers in babylon
Nja, om du avser ett helhetbilden så håller jag med, men det fanns bra undantag. Batteri Helsingborg var så vitt jag vet riktigt bra för sin tid, både byggnadstekniskt och vapentekniskt.varjag skrev:Det kustartilleri Sverige hade under 2:a VK - var inte värt vatten.....ett riktigt kustartilleri fick vi först på 50-60-talen.Varjag
--
Jörgen
Jörgen
- von Adler
- Medlem
- Kontakt:
Jag är böjd åt att inte hålla med Varjag här. Inte vatten värt är en felaktig benämning.varjag skrev:Kustartilleri, predator - står oftast där det aldrig behöver skjuta. Helt enkelt för att den lede fienden v e t var det finns. Och är lika rädda för det som Fan är för Vigvatten......predator skrev:Var hade vi våra kust artilleri någonstans?![]()
Det kustartilleri Sverige hade under 2:a VK - var inte värt vatten.....ett riktigt kustartilleri fick vi först på 50-60-talen.
Varjag
Ta till exempel vad som var grupperat i Skåne 1945:
Söder om Malmö:
12x15,2cm m/37 och 21cm m/42 mobila pjäser (15,2cm i taktisk mening, 21cm i operationell mening - vilket betyder att fienden inte kan veta säkert var de är)
HMS Äran (2x21cm, 6x15,2cm) - som flytande batteri.
I Landskrona:
4x15,2cm m/37
Helsingborg (inklusive i närheten, norr och söder):
16x21cm fasta kanoner (4 i vardera Batteri Helsingborg, Batteri Viken, Batteri Trelleborg och Batteri Ystad)
9x21cm m/42 guns (3 batterier á 3 kanoner var)
18x15,2cm m/37 (2 battaljoner á 9 kanoner var)
De mobila kanonerna var från I/KA2 and I/KA4.
Jämförelsevis hade tyskarna på Själland:
Helsingör:
1x10,5cm kanon
1x15cm kanon
Hesbjerg:
4x15cm kanoner
Hornbaek:
4x12cm kanoner
Nivå:
4x7,5cm kanoner
Jag tyckte väl inte heller att varjags inlägg om kustartilleriet var särskilt rättvisande, men den ansamling av rörliga batterier du anger + det gamla pansarskeppet Ärans artilleri, hade att göra med operation "Rädda Danmark" som våren 1945, för det fall tyskarna inte kapitulerade, var aktuell.
P.S. Tyskarna hade givetvis även artilleri i anslutning till Köpenhamn, bl.a. Middelgrundsfortet med 30,5 cm kanoner och Flackfort på Saltholm med 21 cm-kanoner.
En utmärkt litteratur om detta är den nyutgivna boken av Ulf Thorell, "Fönster till den fria världen", Warne förlag 2008.
P.S. Tyskarna hade givetvis även artilleri i anslutning till Köpenhamn, bl.a. Middelgrundsfortet med 30,5 cm kanoner och Flackfort på Saltholm med 21 cm-kanoner.
En utmärkt litteratur om detta är den nyutgivna boken av Ulf Thorell, "Fönster till den fria världen", Warne förlag 2008.
Nu var ju detta förvisso inte aktuellt 1945 men det får väl ändå anses vara en bra plats att koncentrera relativt mycket kustartilleri på då området torde vara det första man tittar på om man funderar på att landsätta trupper i Sverige och mer eller mindre tvingar till att välja en annan platsför landstigningarna vilket gör det logistiskt svårare när du inte kan köra skytteltrafik över sundet. Jag vill dock minnas att det skånska kustartilleriet tidigare under kriget var rätt klent men detta gälde väl generellt.
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Fullständigt osannolik skröna.
1. Ubåten måste i övervattensläge gå in på svenskt territorialvatten.
2. Enligt gällande bestämmelser skulle KA då skjuta varningsskott.
3. Ubåten måste då negligera detta och fortsätta in på svenskt vatten.
4. Svenskt KA hade då inte öppnat verkanseld utan antagit att ubåten sökte internering i Sverige. En motorbåt hade sänts ut för att fråga tyskarna vad de höll på med.
5. Sannolikt grundas skrönan på Oberleutnant Deiring (hette han så?) och hans ubåt typ XXI som självsänktes utanför Lysekil, bärgades (med kontroverser gentemot västmakterna), plockades isär och blev en slags förebild för svenska ubåten Hajen (II).
4. Svenskt KA hade då inte öppnat verkanseld utan antagit att ubåten sökte internering i Sverige. En motorbåt hade sänts ut för att fråga tyskarna vad de höll på med.
5. Sannolikt grundas skrönan på Oberleutnant Deiring (hette han så?) och hans ubåt typ XXI som självsänktes utanför Lysekil, bärgades (med kontroverser gentemot västmakterna), plockades isär och blev en slags förebild för svenska ubåten Hajen (II).
Jag måste väl försvara här - vad jag skrev....
[quoteansamling av rörliga batterier][/quote]
Varken jag - eller Flottan, har mycken respekt för ''rörliga batterier'' - vilket mest var vad Sverige hade under Beredskapen.
Rörliga batterier, tenderar mest vara artilleriförband som schasar längs stranden för att komma till bästa möjliga skjutläge. Fördelen - är naturligtvis deras rörlighet. Nackdelen är inskjutning från alla de valda positionerna.
Fast Kustartilleri - har bakom sig oändliga övningar i att träffa varenda kvadratmeter inom pjäsernas räckvidd då den egna positionen är väl känd - och fiendens beräknade - är väl inövad.....
det var därför jag skrev;
[quoteansamling av rörliga batterier][/quote]
Varken jag - eller Flottan, har mycken respekt för ''rörliga batterier'' - vilket mest var vad Sverige hade under Beredskapen.
Rörliga batterier, tenderar mest vara artilleriförband som schasar längs stranden för att komma till bästa möjliga skjutläge. Fördelen - är naturligtvis deras rörlighet. Nackdelen är inskjutning från alla de valda positionerna.
Fast Kustartilleri - har bakom sig oändliga övningar i att träffa varenda kvadratmeter inom pjäsernas räckvidd då den egna positionen är väl känd - och fiendens beräknade - är väl inövad.....
det var därför jag skrev;
Fast Kustartilleri - är vanligen förintande....Rörligt är mindre träffsäkert och kan utmanas. VarjagKustartilleri, predator - står oftast där det aldrig behöver skjuta. Helt enkelt för att den lede fienden v e t var det finns. Och är lika rädda för det som Fan är för Vigvatten......
Det tilltänkta sceneriet här gäller nog om en ubåt, kanske av misstag och väl troligen i undervattensläge , manövrerar in i ett svenskt minfält, som det som fanns utlagt utanför Ölands södra udde och som sänkte tre tyska transportfartyg. Men just där är det ju p.g.a.bevakningen naturligtvis mycket osannolikt att så kunnat ske.Stellan Bojerud skrev:Fullständigt osannolik skröna.
Kan det dock tänkas ha kunnat ske i något annat av Sverige utlagt minfält, i Ålands hav t.ex., och bevakades dessa ständigt?
En minexplosion behöver f.ö. väl inte alltid bero på att ett fartyg kört på minan, utan kan väl ha utlösts av något annat, t.ex. åska? Det gör att en sänkning av en ubåt kanske inte uppmärksammas. Några efterlysningar av försvunna ubåtar kom väl inte heller från tyskarna.
Ubåten Ulven gick ju på en tysk mina och var faktiskt spårlöst försvunnen ett bra tag innan den hittades.
Vi vet ju nu inte om den ubåt det här gäller och som tydligen efter många år har anträffats har blivit minsprängd, utan jag vill bara diskutera den intressanta möjligheten av det!
I hela denna spännande debatt - efterlyser jag dess upphov - Gäddan? Som efter att ha slängt lite fnöske på sin eld tydligen inte vill tillföra debatten mera
, Varjag
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Mineringen utanför Östby var utannonserad i UFS. Tyska marinstaben var underrättad om den, men hade inte vidarebefordrat detta till den tyska sjöstyrkan. Efter olyckan sveptes fältet och ett nytt lades ut vid Gräsgård. Även detta sveptes upp hösten 1941 om jag minns rätt.
Vid närmare eftertanke får jag nog nöja mig med följande från sid. 1 här:
Simon_HBG skrev:-------
Skulle rekommendera att du gör ett besök på http://www.uboat.net. Som Hellqvist konstaterat är det endast ett fåtal tyska ubåtar vars öde är helt okänt, och ingen av dessa försvann i närheten av Sverige.